Pigeting og drengeting

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. september 2012

2721

Ciss skriver:

Mange gode minder omkring det!

Men jeg mærkede jo også den gang, at nogen mennesker syntes, det var mærkeligt eller forkert.

Tror der er mange der ser skævt til det, men også mange der er ligeglade
Jeg satser på at holde hovedet højt, når charlie kommer kørende på sin lyserøde løbecykel

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. september 2012

Ciss

Bøllemyr skriver:

Tror der er mange der ser skævt til det, men også mange der er ligeglade
Jeg satser på at holde hovedet højt, når charlie kommer kørende på sin lyserøde løbecykel

Anmeld

12. september 2012

Benjamins'mor

Ciss skriver:

Jeg har heller ikke direkte købt pigelegetøj til vores dreng - men vi har det jo i huset pga storesøster, så det er kommet helt af sig selv.

Vil du stadig holde fast i det, hvis hans største ønske i en lang periode er f eks en dukke?

Jeg tror ikke jeg ville købe dukken...
Medmindre han fik en søster, som havde dukker og han var misundelig..
Ellers nej..,

Anmeld

13. september 2012

Ciss

Benjamins'mor skriver:

Jeg tror ikke jeg ville købe dukken...
Medmindre han fik en søster, som havde dukker og han var misundelig..
Ellers nej..,

Tak for svar!

Kan jeg få lov at spørge om lidt mere?

Jeg spekulerer lidt på, hvad grunden er? Jeg tror, der er rigtig mange, som tænker nøjagtig det samme som dig om dette. Er det pga omgivelsernes reaktion (at han ikke skal drilles f eks) eller er det, fordi du ikke mener, det er det rigtige for ham eller noget helt tredje?

Anmeld

13. september 2012

Mum33

Jeg har fra begyndelsen prøvet at undgå at påvirke ham i en retning. Er faktisk lidt imod denne opdeling, at piger er små yndige prinsesser der leger med dukker og pynteting, og at drenge er nogle vildbasser der leger med krigsting, biler, osv.

Jeg kan godt se, at som tiden går (han er næsten 4), begynder han at foretrække ting som sørøvere, osv. og ingen problem med det. Men han har også dukker, køkken, en rengøringsvogn , og flere mere kønsneutralt legetøj. Og hvorfor ikke? Jeg håber en dag han bliver en skøn familiefar, der hjælper med sine børn, laver mad og tager sin del af rengøringen. Så self skal han også lære denne verden at kende. Han er den dag i dag super god til at lege med begge køn og alle typer børn, så holder ved denne "model" næste gang.

Anmeld

13. september 2012

Ciss

E. B. skriver:

Jeg har fra begyndelsen prøvet at undgå at påvirke ham i en retning. Er faktisk lidt imod denne opdeling, at piger er små yndige prinsesser der leger med dukker og pynteting, og at drenge er nogle vildbasser der leger med krigsting, biler, osv.

Jeg kan godt se, at som tiden går (han er næsten 4), begynder han at foretrække ting som sørøvere, osv. og ingen problem med det. Men han har også dukker, køkken, en rengøringsvogn , og flere mere kønsneutralt legetøj. Og hvorfor ikke? Jeg håber en dag han bliver en skøn familiefar, der hjælper med sine børn, laver mad og tager sin del af rengøringen. Så self skal han også lære denne verden at kende. Han er den dag i dag super god til at lege med begge køn og alle typer børn, så holder ved denne "model" næste gang.

Anmeld

13. september 2012

Benjamins'mor

Ciss skriver:

Tak for svar!

Kan jeg få lov at spørge om lidt mere?

Jeg spekulerer lidt på, hvad grunden er? Jeg tror, der er rigtig mange, som tænker nøjagtig det samme som dig om dette. Er det pga omgivelsernes reaktion (at han ikke skal drilles f eks) eller er det, fordi du ikke mener, det er det rigtige for ham eller noget helt tredje?

Hmm... Jeg er af den mening at en dreng bare ikke skal eje pige legetøj.

Anmeld

13. september 2012

Princesspigen

Ciss skriver:

Inspireret af en anden tråd i dag begyndte jeg at tænke lidt på dette med "pigeting" og "drengeting".

Jeg har en meget piget pige og en meget drenget dreng. Og så alligevel...

Min lille dreng leger gerne med søsters babydukke og alle deres tøjdyr. Trøster dem, vugger dem, giver dem mad osv. Jeg tror, han har kørt langt mere med søsters lyserøde dukkevogn end det, hun selv har.

Storesøster bygger da gerne togbane, hun elsker at klatre i træer - og alle andre steder - og hun "stjæler" da også ofte lillebrors lastebiler, hvis hun kan komme til det...

Så bliver spørgsmålet: Er det egentlig det som er det "normale" i betydningen: Er denne traditionelle lyserøde-blå/pigeting-drengeting opdeling egentlig lidt kunstig?

Hvad synes du?

min lillebror (nu på 8 år) randt rundt et par år tilbage med en "baby" som han hele tiden sku putte, made osv.. så det fik han selvfølgelig lov til.. tror enda han fik en dukkevogn..  

Anmeld

13. september 2012

skønneunger

Ciss skriver:

Sådan tænker jeg også. Men jeg har lidt indtryk af, at det ofte er fædrene, som sætter foden ned og forbyder "pigeting" til sine drenge. Det ser ikke ud til, at det fungerer på samme måde den anden vej...

Nej tror desværre der er flere mænd der er lidt mere obs på drengeting/farver end vi kvinder er, herhjemme ville kæresten da nok lige kigge en ekstra på mig hvis jeg hjem med en barbie dukke til vores drenge men så ville han egentlig ikke tænke mere over det

jeg synes det er så skønt at se min yngste når han leger med sin kusine og de leger med dukker

Anmeld

13. september 2012

skønneunger

Benjamins'mor skriver:

Hmm... Jeg er af den mening at en dreng bare ikke skal eje pige legetøj.

Har du nogen begrundelse for den mening?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.