modesty skriver:
Henrik Rindom, som du citerer, er sjovt nok pro legalisering. Fordi han ser pragmatisk på sagen, og ikke følelsesmæssigt. I stedet for at gå efter signalværdien går han efter resultater, hvilket er hvad jeg også mener at man bør gøre i denne sag (og alle andre, for den sags skyld).
http://www.information.dk/184892
“I dag har halvdelen af alle unge prøvet at ryge hash, inden de fylder 20 år, og det eneste, vi får ud af at forbud, er, at vi gør halvdelen af vores unge mennesker kriminelle,” siger overlægen og peger på, at Danmark har brug for unge, der deltager i samfundet frem for unge, der bliver udelukket på grund af sorte straffeattester og gæld.
“De unge, der bliver taget med hash i lommen, får 2.500 kr. i bøde. Det er penge, som de umuligt selv kan betale, og derfor er der ofte kun én udvej - og det er at begå kriminalitet og selv begynde at sælge hash,” siger overlægen, som går ind for en afkriminalisering af hash.
“Det nytter ingenting at give bøder. I stedet skal det gøres lovligt at købe hash til eget forbrug, hvis man er over 18 år. Ligesom i Holland skal det være muligt at købe hashen på bestemte steder i begrænsede mængder,” siger overlægen, som afviser, at en lovliggørelse af hash ville betyde et stigende forbrug.
“Folk ryger den hash, de vil. En legalisering vil hverken betyde et større forbrug eller flere skadevirkninger,” understreger Henrik Rindom og kalder det for ‘fuldstændigt til grin’, når politiet tager på razzia og beslaglægger nogle kilo hash.
“I 1999 beslaglagde politiet 12,5 tons hash, hvilket er mere end nogensinde før. Men det påvirkede slet ikke markedet, og hashprisen forblev den samme, fordi der var så store mængder på lager,” siger overlægen.
Det er meget muligt at Henrik Rindom går ind for legaliseringen. Mit indlæg var som sådan en reaktion på at TS blev ved med at sige at cannabis ingen negativ effekt har. Og det kan godt være det bare er mig, men jeg mener at det er en negativ effekt når vores centralnervesystem bliver hæmmet, eller svækket om du vil.
Jeg er ikke imod at cannabis bliver brug i medicinsk sammenhæng.
Det jeg er imod er at folk bruger de medecinske årsager som ''undskyldninger'' for at det skulle være lovligt for alle.
Jeg syntes at det ville være en falliterklæring ''bare'' at legalisere det, fordi så kommer vi kriminaliteten til livs. For mig er det lidt lige som at sige: ''Nå, men altså unge under 18 køber stadig cigaretter og spiritus selvom vi har gjort det ulovligt, så lad os fjerne den lov igen''.
Måske vi i stedet skulle bruge noget mere tid, og flere penge på at undervise unge om hvilke konsekvenser der KAN være ved at indtage cannabis, i stedet for bare at sige i gør det jo bare alligevel!
Men sådan bliver det nok aldrig ..