Mettefpigen skriver:
Hvis vores system var hårdere og vores fængsler var svære at sidde i ville jeg nok have en anden holdning, men desværre er det ikk sådan!.... Men 7 år, er satme lidt..........
Min mors overfaldsmand står til 5-8 år for mordforsøg!!!!.... Og hun skal er "handikappet" for livet.... Det er jo sygt!!!!!!!!!!!!!!!!
Jeg kan ikke tage stilling til strafudmålingen, men det er kun ganske få, jeg kan se nogen mening i at spærre inde resten af livet. Uanset længden af straffen, så gør det aldrig din mor rask. Der er tre formål med fængselsstraf - retfærdighedsfølelsen hos ofret, de nærmeste og befolkningen som sådan - at forhindre, at forbryderen overtræder loven, mens han sidder inde - og at rehabilitere ham, så han kan vende tilbage til samfundet og indgå i dette på normal vis.
Man må så veje de tre faktorer op imod hinanden og vurdere, hvad der skal veje tungest. Hvis der er en chance for, at din mors overfaldsmand kan indgå i samfundet og gøre nytte, fx ved at uddanne sig i fængslet og få den behandling, han har brug for - jeg går ud fra, han var/er psykisk syg? - så vinder hverken samfundet eller din mor ved, at han sidder inde resten af livet. Han kan aldrig gøre det grusomme, han har gjort,godt igen - men hvis han efter fx otte år i fængsel - og det er IKKE en tivolitur at miste friheden i otte år! - kan påbegynde et bedre og nyttigere liv, så er hans liv ikke spildt.
Jeg forstår fuldt ud, at I ikke mener, han er bedre værd end at sidde og rådne op, men det giver bare ikke mening ud over det følelsesmæssige at lade hans liv gå til. Skulle han blive i stand til at få et liv, hvor han tjener samfundet, vinder vi mere end ved at fratage ham friheden resten af livet. Og det er jo derfor, det ikke er jer, der skal udmåle straffen, men mennesker, der ikke er personligt berørt af forbrydelsen. Alternativt ville vi ende i lynchtilstande, og det tjener kun retfærdighedsfølelsen.
Anmeld