HeXeri skriver:
Jeg blander mig lige 
Selvfølgeligt er der forskel på om et menneske er psykotisk og ikke til stede i øjeblikket og en planlagt, nidkært udført plan der indeholder en viden om skade på andre. Men derfor skulle straffen jo ikke være anderledes? Det er vel blot et spørgsmål om, at dem der er syge og har brug for hjælp så får det i en psykiatrisk sikringsanstalt. Idag har vi 1 sted til disse fanger, selvom de bliver flere og flere. Det betyder der er stuvende fuldt på blandt andet Skt. Hans hospitalet i Roskilde, de har overhovedet ikke kapaciteten eller viden nok til at behandle disse.
Men jeg synes oprigtigt det er en farlig sti at gå ned ad. Det skal under ingen omstændigheder være op til dommere, advokater at bedømme om sagen skal køre under "utilregnelig i gerningsøjeblikket" for så ender det som et strategisk træk for forsvaren.
Og måske vi snart skulle se på om der ikke foregår en forråelse af vores struktur i samfundet. Er det fordi fædre føler sig kørt ud på et sidespor under en eventuel trussel om skilsmisse/opløsning af samlivet? Giver vi dem ikke nok følelse af magt, når mor står og fortæller ham at han kun vil se sine børn hver 14. dag?
Jeg kan godt sætte mig ind i hvor ondt det ville gøre - hvis min kæreste tog vores dreng og jeg skulle nøjes med kærlighed hver anden weekend.. Men jeg synes der er langt, meget langt, fra at have ondt til at beslutte sig for at løsningen må være døden.
Nej, jeg mener ikke, straffen skal være den samme for fx psykotiske personer og rationelt tænkende, raske mennesker. Jeg synes afgjort, det er rigtigst at fortsætte med tidsubestemte behandlingsdomme til psykisk syge, selvom det for DEM må være grusomt ikke at vide, om deres straf vil vare et år eller livet ud.
Selvfølgelig er det psykiatere og ikke jurister, der skal vurdere, om den anklagede er syg eller ej, men du har da helt ret i, at der ikke må gå strategi i at spekulere i sindslidelser. Jeg mener også, det er problematisk og bekymrende, når psykiatere som i Breivik-sagen ikke er enige om, hvorvidt der er tale om sindssyge eller ej - det er den største akilleshæl ved hele dette tema, at eksperterne ikke er sikre i deres vurderinger.
Det er tankevækkende at læse dine overvejelser om presset på fædrene, og i nogle tilfælde tror jeg, at du har en vigtig pointe. Det sker jo dog også, at tilsyneladende raske fædre OG mødre på helt ubegribelig vis slår deres børn ihjel, uden at der har været nogle konkrete problemer til at "forklare" deres handlinger - så billedet er selvfølgelig meget nuanceret, og måske er der ikke ligefrem tale om tendenser eller trends. Men ja - fædre kan hurtigt miste næsten hele deres livsgrundlag.