Er mormor bedre end farmor?.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. august 2012

Ciss

kicha skriver:

Hvordan er det hos jer er mormor bedre end farmor?? Syns godt nok man læser mange tråde om de irriterende svigermødre men ikke så mange om ens egne mødre. Bærer man mere over med sin egen mor?? Syns faktisk ofte når jeg læser disse tråde at jeg faktisk ikke ser så meget andet end en farmor der er glad og stolt af sit barnebarn og en mor som nogen gange virker til bare gerne at ville brokke sig over svigermor??

Hos os er der ingen mormor og en skøn farmor som jeg ikke vil bytte væk

Hos os tror jeg, at der er to tre forhold, som spiller ind:

- Jeg har ingen problemer med at snakke med min egen mor om det, hvis hun går over mine grænser eller gør ting, som vi ikke ønsker. Det er lidt sværere med svigermor.

- Mine forældrer havde allerede seks børnebørn, før jeg fik min første, så de har på en måde allerede fået slebet sine kanter lidt af. De har lært bedsteforældrerrollen at kende og kan håndtere den. Vore to børn er mine svigerforældrers første børnebørn. Og jeg må da indrømme, at de kære svigers er temmelig overvældende. Særlig da den ældste var helt lille. Da skulle de belære mig om alt og kommentere selv den mindste ting. Jeg var ved at blive vanvittig. Det er blevet meget bedre og de ser ud til at have godtaget, at vi gør ting på vores måde og at de ikke skal blande sig i alt i forhold til børnene.

- Min svigermor er min mands stemor. De har ikke et nært forhold i det hele taget. Dermed får hun automatisk en lidt anden status end min egen mor, som jeg har et nært og godt forhold til og som min mand også respekterer.

Som nybagt mor er det vel enklere at forholde sig til sin egen mor - selvom man ikke ønsker at gøre alt som sine egne forældrer, har man jo alligevel en god del ting i familielivet, som man bare automatisk tager som en selvfølge at "sådan gør man", fordi sådan var det i ens eget barndomshjem. Den slags kan hurtigt være på kollitionskurs med hvordan ting blev gjort i svigers hjem. Så da bliver det enklere at forholde sig til sin egen mor.

Men med tiden synes jeg, at det har gået sig bedre til. Børnene er i dag meget begejstrede både for Mormor/Morfar og for Farmor/Farfar - og det er jo det som virkelig tæller.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. august 2012

PernilleogLouis

Jibbe skriver:

Her er det farmor der er fantastisk og mormor der er frygtelig. Selvfølgelig er det noget andet når det er er ens egen mor som man kan sige meget til og der er jo to forskellige forhold man har til forhold til der aldrig bliver ens.
Men farmor her er skøn og passer tit Frej. De har faktisk været totalt uundværlige i vores liv.

Syns faktisk det er ret skønt du selv kan sige det sådan ( det er ik dårligt ment om nogen bare dejligt at du bare syns farmor er skøn)

Anmeld

2. august 2012

Nadia&Daniel

kicha skriver:

NysgerrigNysgerrige nysgerrig men ville disse ting være grunde til at farmor ik vil få lov at passe eller at du ik har det godt m at få passet ham der?

Bestemt ikke.. Det er faktisk næsten kun dem som har passet Laura  De er så fantastiske med hende. Men vi har stadig vores problemer, og jeg siger (for det meste) fra og til

Anmeld

2. august 2012

PernilleogLouis

Loa skriver:

Her er der milevidt forskel på farmor og mormor. Og det er ikke kun fordi det er min mor, men mormor hitter meget bedre end farmor...

Min mor er sød, kærlig og kunne aldrig finde på at opdrage på vores datter eller rette vores opdragelse hvor imod min mands mor næsten ikke gør andet. Hun mener hendes opdragelse er bedst åbenbart, i hvert fald skal hun hele tiden rette på det vi gør... Hele tiden kommentere at hun vel snart skal smide sutten og vel snart skal pottetrænes osv.

Og det gider jeg bare ikke. Så JEG kan klart bedst lide mormor her, MEN jeg kan ikke svare på hvordan Isabella har det. Jeg går ud fra hun kan lide dem begge to, men om hun vil blive tættere med hendes mormor fordi vi besøger hende mest, det kan jeg ikke udelukke....

Men besøger du bevist farmor mindre fordi i ser forskelligt på opdragelse?

Anmeld

2. august 2012

PernilleogLouis

Nadia&Daniel skriver:

Bestemt ikke.. Det er faktisk næsten kun dem som har passet Laura  De er så fantastiske med hende. Men vi har stadig vores problemer, og jeg siger (for det meste) fra og til

Tak for svar blev lige nysgerrig fordi jeG ofte syns jeg læser at fx sådanne grunde ku være nok til at farmor så ik får lov at passe

Anmeld

2. august 2012

Nadia&Daniel

kicha skriver:

Tak for svar blev lige nysgerrig fordi jeG ofte syns jeg læser at fx sådanne grunde ku være nok til at farmor så ik får lov at passe

Laura og hendes farmor har virkelig et FANTASTISK forhold  Så her har jeg det bedst med at det er hende

Dog ved jeg, at vist min mor (og far) havde boet 10 min. fra os (gør mine svigerforældre), ville hun havde lige så et FANTASTISK forhold til Laura

Anmeld

2. august 2012

Loa

kicha skriver:

Men besøger du bevist farmor mindre fordi i ser forskelligt på opdragelse?

Nej det syntes jeg ikke rigtig vi gør. Man kan sige, vi har aldrig overrendt dem, hverken før eller efter vi fik Isabella. Vi besøger dem når vi bliver inviteret af en eller anden årsag.
Men vi kommer ikke på uanmeldt besøg, bare sådan uden videre, som jeg godt kan finde på hos min egen mor.

Men det er jo lige så meget for min skyld som Isabellas, at jeg bare lige dropper forbi mine forældre.

Men det gør det da ikke super attraktivt at besøge svigerforældrene når de konstant retter i vores opdragelse, og gøre alt modsat af hvad vi gør...

Anmeld

2. august 2012

wamse

Her er der ingen farmor til mine børn.

Men jeg har aldrig i mit liv mødt en så giftig person, som min datters farmor var. Ingen tvivl om, at hun elskede min datter, men skyede ingen midler for at gennem trumfe sin vilje. Jeg har aldrig mødt en kvinde, som i den grad var ondskabsfuld, havde min mor været sådan, så havde det bestemt også fået konsekvenser

Jeg er helt ligeglad med om det er farmor, mormor eller hvad det er, man skal bare opføre sig anstændigt.

Anmeld

2. august 2012

lisbeth jess

Profilbillede for lisbeth jess

Jeger farmor til 9 skønne børnebørn fra 1 til 7 år. Derer tvillinger på 5 år hos min ene søn.

Jeg har nogle skønne sønner og dejlige kærlige svigerdøtre, og jeg fryder mig over at se hvor godt de klarer at være forældre.

Mine svigerdøtre er rigtig gode til at påskønne, når jeg har været på banen.de kan også sige fra.

Alligvel er det ikke altid let at være farmor. Derer tre familier med hver deres normer og værdisæt i.f.h.t børn, og nogen gange kan det for mig være lidt svært at omstille mig fra den ene familie til den anden.

Jeg elsker mine børnebørn, har været meget om dem, grundet sygdom, og andre ting. Jeg henter, bringer, har dem med til sverieg

i hold.

Selvom jeg anstrenger mig rigtig meget, er det ikke altid, jeg kan dele sol og vind lige. Nogen gange er der en familie der trænger mere end de andre, så er det dem jeg prioriterer.

Det kan give ldit gnidninger med de andre.

Hjemme hos os er det på børnrnes præmisser, mit hjem ligner nogen  gange en institution, med høje stole, motorcykler, legetøj, og andet godt.Derer grænser, men børnene oplever de har et frirum , hvor de kan udleve mange ting.bl.a. har vi en hund, og en kat.

Siden vi fik børnebørn er der tidlig aftensmad, for sengetiden skal passes, og deter helt klart.. 

Hos mig er det mine normer, der bestemmer,f.eks. jeg vil gerne spise uden der bliver skældt ud, ingen børn spiser, når derer dårlig stemning.

Selvfølgelig er jeg tro mod forældrenes måder.alligvel siger jeg til børnene, hos farmor er det farmor der bestemmer.

Jeg ved jeg er en elsket farmor, alligvel ved jeg også at mormor har en helt speciel rolle, og deter klart hun er mor til min svgerdatter. det gir fortrin.

Og ja det kan gøre lidt ondt nogen gange, når jeg ser, hvor børnrne hænger, ved fødselsdag o.lign.Hos os er der et ekstra hold bedsteforældre, da farfar og jeg er skilt, så vi er mange om budet..

Geografien beyter også noget.

Jeg kan akut hente når vi bor tæt på, når deter langt væk, skal det planlægges i god tid.

Jeg nyder at være farmor, også selvom det nogen gange giver lidt sorger og bekymringer. Liveter jo fyldt med udfordringer og de skal bare løses.

Jerg vil hellere have at vide,hvad der har givet anledning til en konflikt end at jeg kan mærke der er en uoverenstemmelse.

Så er der jo noget jeg kan ændre.

Hos os tar vi konflikterne og ja de gør ondt nogen gange.

Jeg vælger dem,  jeg mener, der skal tages, af hensyn til barnet.på et passende tidspunkt.Jeg ved godt at alle forældre gør det bedste for deres børn, og deter dejligt at se, børn udvikle sig og stortrives.

Jeg har en datter som endnu ikke har fået barn, så det bliver spændende om jeg mærker en forskel, når jeg blive rmormor.

Til alle svigerdøtre vil jeg sige. Fortæl jeres svigermor hvad hun gør af gode ting, først, og bagefter så bed hende om at ændre det i gerne vil have ændret.Hun vil så gerne tror jeg.

Anmeld

2. august 2012

Den lykkelige

Da jeg var barn var det farmor og farfar der var et hit.. men de gav også rigtig meget af sig selv!!! Min mormor arbejdede og så vi ikke så meget.. Min farmor og farfar havde sommerhus og en masse ting "at tilbyde".. min mormor ingen penge og alene..
Med min datter er det mormor og morfar der "dur".. Men det er også fordi hun er deres første barnebarn.. hvor i mod hendes farmor og farfar har 7 børnebørn før hende.. Så de passer altid ungerne fordi hans to brødre bruger dem meget da de begge går hjemme.. Men vores datter er 17 mdr nu og de har endnu ikke tilbudt at passe hende eller fulgt det store med.. så derfor vil man jo ikke sende sin datter derhen.. hvor i mod mormor og morfar er SÅ interesseret.. spørg til hende flere gange om ugen.. de tilbyder at passe hende med overnatning og deltager i hvad der sker med hende og i hendes liv.. Så her er det klart mormor og morfar.. Men jeg har egentlig ikke dårlig samvittighed.. man får igen hvis man giver.. hvis man kan sige det sådan og man vil jo ikke sende ens datter hen til nogen som man ikke ved gider..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.