Hjemme hos os

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. juni 2012

Dinna88

Time out er svigt - og sker ikke i mit hjem, når der kommer børn. Derudover skal mine børn bestemt ikke usættes for negativ forstærkning!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. juni 2012

Pikku Myy

Anonym skriver:

Ja. Så vil det være op til dig om du vil lære mit barn at du skal kaldes en luder uden det har konsevenser. At mit barn kalder dig det og du ikke straffer det er op til dig,men i vores hjem er det anderledes

Nej, du har misforstået mig. Selvfølgelig vil jeg ikke bare finde mig i at blive kaldt ludder, men hvad nu hvis han kaldte dig eller sin søster for ludder?? I mit hjem? Gælder "mit hjem - mine regler" så også??

Hvis min søn kaldte mig eller dig eller nogen anden for fx ludder (han kender ikke ordet endnu), ville jeg ikke behøve at straffe ham. Jeg kan forklare ham at det er noget folk bliver kede af, og så giver jeg ham et fjollet alternativ. Det virker hos min søn, fordi det er det han er vandt til.

Hvordan ville dine børn reagerer på den tilgang, hvis det var mig der var opdrageren? For min søn ville slet ikke forstå hvad der foregik, hvis du gik i gang med at straffe ham...

På mig virker det rigtig underligt at du vil lade dit barn kalde mig en ludder uden at gøre noget ved det.

Anmeld

18. juni 2012

Muffin_girl

lhn89 skriver:

Jeg har altid elsker hjemmekunstskab! det var så hyggeligt de 2 timer om ugen, hvor vi skulle have mad sammen med vores venner, og derefter komme stolt hjem til vores forældre, med resterne.

Jeg ønsker også at mine børn får den samme opfattelse, og ikke at de 2 timers hjemmekunstskab er "2 timers straf" og bare noget der skal overstået.

Jeg har aldrig haft en dag om ugen, hvor jeg SKULLE være med i madlavningen. Men derfor har jeg ofte (flere gange om ugen) hjulpet med at bage eller lave aftensmad osv. da jeg synes det var noget så hyggeligt at lave mad med familien.

Dette har betydet at når jeg har haft veninder med hjemme (eller hjemme ved den) både som barn og i dag som voksen, også har elsket at lave mad/kage mm. sammen, for madlavning var = hygge/kvalitetstid 

SÅ ENIG!!!! Det kunne jeg have skrevet ...  

Hver gang jeg laver mad gør jeg det fordi jeg gider

Jeg elskede hjemkundskab .. Og så det absolut ikke som en almindelig ting.. Det var da mega hyggeligt Og man var så stolt .. 

Anmeld

18. juni 2012

raca

Dinna88 skriver:

Time out er svigt - og sker ikke i mit hjem, når der kommer børn. Derudover skal mine børn bestemt ikke usættes for negativ forstærkning!

helt ening..

Anmeld

18. juni 2012

Muffin_girl

Dinna88 skriver:

TIme out er aldrig noget jeg har prøvet .. Og for mit vedkommende, tror jeg aldrig det kommer til at ske ... 

Anmeld

18. juni 2012

MorDk

Dinna88 skriver:

Timeout er ikke svigt i mine øjne. Der er MANGE forskellige måder at give Timeout på. Jeg kan ogsp have brug for Timeout.... altså vælger jeg at sige at nu går mor lige her ud i køkkenent....

Men altså Timeout behøver ikke at være dårligt!

Anmeld

18. juni 2012

VNB

Anonym skriver:

Børnene har alderen

4 mdr

Næsten 4 år

6 år

7½ år

Vi har lært dem det fra starten af,bevares en på 1½ kan ikke alle disse ting,men allerede dengang startede vi. Når vi besøger vores venner så ved vores børn at de høre under deres regler,ikke vores. 

I går gjorde den  ældste noget forkert og vores kammerat gav ham skraffen timeout med efterfølgene peptalk for det er hans måde at gøre det på og det har han vores tilladelse til,for det er vigtigt at vores børn lære at forskellige hjem har forskellige regler for mennesker er forskellige.

Jeg har aldrig tænkt sådan over det før som efter den 16siders tråd herinde..

må indrømme at jeg bliver ret overrasket over at dine børn ikke er ældre... 

da jeg læste dit første indlæg tænkte jeg at de nok var mindst 8-12 år allesammen... 

Jeg synes der er nogle få punkter i din opdragelses metode som lyder ok... men jeg synes så også derimod at der er mange af dem som lyder alt for strenge  

Selvfølgelig skal man finde ud af hvad der fungerer bedst i lige præcis ens egen familie, men jeg tænker bare sådan at jeres børn må "frygte" jer en lille smule da deres liv allerede i en alder af 4-7 år er præget af en masse konsekvenser som er relateret til deres opførsel i forskellige situationer... 

selvfølgelig skal børn lære at opføre sig ordenligt, og lære at man som familie hjælper hinanden med de huslige gøremål, såsom oprydning, madlavning, borddækning, rengøring osv osv. Men jeg mener at de bør "oplæres" på en måde så de ser det som en naturlig del af livet og ikke som en straf når man har været uartig... 

at skrubbe toiletter er i min verden en total urimelig straff for et lille barn under 8 år! jeg er helt med på at man som forældre kan blive nødt til at lave straffe og timeouts. Men jeg synes man skal gøre det med værdighed for barnet og ikke se det som en mulighed for at få gjort sit toilet rent  (eller få lagt tøj sammen...)

der udover må det bare være forfærdeligt at stå som barn og se på at ens legetøj bliver smidt ud, gemt væk eller solgt!  altså jeg mener - børn roder jo! og de har vel næppe selv købt alt det legetøj som de "er for små til at rydde op"?? men det er bare min tanke... 

Jeg voksede selv op i et hjem med regler der mindede meget om dine. Der var masser af kærlighed til os børn - men der var også meget strenge regler, og for mit vedkommende resulterede det i et kæmpe ungdoms oprør hvor jeg flyttede tidligt hjemmefra, havde en ret vild ungdom og hvor jeg den dag idag stadig afskyr når nogen prøver på at bestemme over mig eller "straffe" mig! 

Jeg skriver ikke alt det her for at nedgøre jeres måde at opdrage på, jeg ytrer blot min mening og erfarring. Selv har jeg valgt at opdrage på en meget anderledes måde.

Herhjemme er et nej også et nej, men der er ikke et nej uden at der bliver forklaret hvorfor der bliver sagt nej. Man skal også smage på maden og spise grøntsager, men vi kan også sagtens købe pizza og andet junk, lade legetøjet flyde i flere dage, tage på legeplads uden han har gjort sig "fortjent" til det, og når viktor er gammel nok til at hjælpe med rengøringen osv, så kan vi SAMMEN skrubbe toiletter og vaske spejle af... 

vil slutte af med at sige at jeg godt nok heller aldrig kunne finde på hverken at straffe andres børn eller lade andre voksne straffe mit barn. Man må gerne sige nej, og forklare at sådan gør vi altså her hjemme, men hvis mit barns ven var uartig ville jeg godt nok aldrig sætte ham/hende til at gøre rent eller ligge tøj sammen.... Jeg ville faktisk blive ret harm hvis Viktor kom hjem og fortalte at han var blevet sat til det et sted. 

igen vil jeg gerne pointere at jeg ikke mener noget ondt med dette indlæg. Men du ønsker vel en debat omkring emnet siden du har oprettet tråden. én ting jeg ikke forstår er at du er anonym. Du opdrager jo i den hensigt du finder bedst, så det er vel fint at stå ved?

vi er jo heldigvis alle forskellige og vil det bedste for vores børn uanset hvilken måde vi så vælger at gøre det på  

Anmeld

18. juni 2012

Anonym trådstarter

Jeg vil sige at mange at de ting du skriver kan jeg gå med til .. 

Men nogle af dem kunne jeg ALDRIG finde på .. 

Fx det med at smage på maden, det syntes jeg man skal.. Men man skal ikke tvinges til at spise det .. LANGT FRA !! (Jeg hader selv at få tvunget mad ned.. Og kan bare huske min mor sagde at hvis man ikke spiste det, så måtte man gå sulten i seng.. Hvad med evt at at spørge børnene om de vil hjælpe med at lave mad oftere ? Og så lave noget alle kan lide. I stedet for at være egoistisk.. Sådan vil jeg prøve ikke at være  

Det jeg syntes ikke er OK, det er det med at man skal skrubbe toiletter som STRAF!! Det  er da det mest gammeldags ogrøvsyge i hele verden ... Det skal jeg nok selv klare.. Så kan jeg godt finde på et mere passende straf.. Det er min mening.. 

Et nej er et nej !!! 

Alle rydder op i hele huset efter dem selv, og man ordner selv sit værelse.. Det syntes jeg er helt fint  

Og jeg syntes ikke man skal gøre sig fortjent til hygge i weekenden.. Mine børn skal føle sig afslappede hele ugen, og have det hyggeligt.. og de kan tjene lommepenge ved at hjælpe med nogle ting. Men da jeg var barn fik vi 20 kr om ugen.. (ja idag er det ikke meget) Men så hjalp vi fx med at vaske op, skrælle kartofler og støvsuge.. 

Min mening er at du er en smule gammeldags.. Men jeg syntes det er okay at andre børn skal opføre sig ordentligt hos jer, men ikke at du straffer dem.. Jeg ville bede forældrene sætte dem på plads, og var de der alene. Ville jeg bede dem opføre sig ordenligt og respektere mine ting.. Hvis man sætter sig i deres højde og forklarer dem det .. 

Det er min mening

Jeg er enig i at man ikke skal spise noget man ikke kan lide,men smage,det skal man.

De deltager både for at lære det tidligt og for at se hvad vi kommer i maden. De frikadeller vi laver er lavet af kyllingekød,æg,græskarkerner,persille,rødløg hvilket i sigselv ikke lyder tiltalene for et barn. Men frikadellerne var gode og ugen efter viste vi dem hvad der kom i,de blev overraskede men stolte af resultatet. det betød at æg,rødløg og græskarkerner pludselig ikke var "ulækkert" og "ad" hvilket var en god oplevelse 

De har 2 dage om ugen hvorde vælger en ret efter eget ønske,de skal bare være enige. Det er somregl risengrød eller hotdogs så det gør vi skam,men de skal prøve mere og udvikle deres smagsløg og deres forhold til grønt og forskelligt kød  

hvis vores ter sig grimt op til disneysjov og de er blevet advaret,så er det i seng uden disneysjov. Det betød at ugen efter opstod problemet ikke,da barnet gerne ville se disneysjov. En ubehagelig aften,men han husker den og opførte sig efterfølgene pænt

Vi er gammaldags anlagt,men det virker

Jeg kan godt se at det virker for meget for nogen,men for mig er det naturligt at trække en andens barn til side og sige "Det der gør man ikke her. Når du gør sådan bliver vi kede af det. Nu får du 2 min til at sidde her og blive mere rolig,og når uret ringer så kommer jeg hen til dig igen og så kan vi tale sammen. Det virker størstdelen af tiden Jeg kan jo kun håbe at det vi gør er det rigtige. De andrea stafformer kun i ekstramtilfælde. Men ja. Jeg er voksen og bryder mig heller ikke om toiletopgaven,men tingene skal gøres og de lære de fra starten af  Nogen starter først ved 10-12 års alderen med disse ting og så er det problemerne og stridighederne opstår,og til den tid er børnene hormonpåvirket som pree teens og teens hvor det er vigtigt at der ikke sker for mange forandringer. Jeg tror det er bedst sådan her

Håber jeg været omkring de fleste spørgsmål for forskelligheden ses tydeligt og den vil vare ved i al evighed. Interessant er det ihvertfald at læse.

Anmeld

18. juni 2012

Muffin_girl

Anonym skriver:

Jeg er enig i at man ikke skal spise noget man ikke kan lide,men smage,det skal man.

De deltager både for at lære det tidligt og for at se hvad vi kommer i maden. De frikadeller vi laver er lavet af kyllingekød,æg,græskarkerner,persille,rødløg hvilket i sigselv ikke lyder tiltalene for et barn. Men frikadellerne var gode og ugen efter viste vi dem hvad der kom i,de blev overraskede men stolte af resultatet. det betød at æg,rødløg og græskarkerner pludselig ikke var "ulækkert" og "ad" hvilket var en god oplevelse 

De har 2 dage om ugen hvorde vælger en ret efter eget ønske,de skal bare være enige. Det er somregl risengrød eller hotdogs så det gør vi skam,men de skal prøve mere og udvikle deres smagsløg og deres forhold til grønt og forskelligt kød  

hvis vores ter dig grimt op til disneysjov og de er blevet advaret,så er det i seng uden disneysjov. Det betød at ugen efter opstod problemet ikke,da barnet gerne ville se disneysjov. En ubehagelig aften,men han husker den og opførte sig efterfølgene pænt

Vi er gammaldags anlagt,men det virker

Jeg kan godt se at det virker for meget for nogen,men for mig er det naturligt at trække en andens barn til side og sige "Det der gør man ikke her. Når du gør sådan bliver vi kede af det. Nu får du 2 min til at sidde her og blive mere rolig,og når uret ringer så kommer jeg hen til dig igen og så kan vi tale sammen. Det virker størstdelen af tiden Jeg kan jo kun håbe at det vi gør er det rigtige. De andrea stafformer kun i ekstramtilfælde. Men ja. Jeg er voksen og bryder mig heller ikke om toiletopgaven,men tingene skal gøres og de lære de fra starten af

Håber jeg været omkring de fleste spørgsmål for forskelligheden ses tydeligt og den vil vare ved i al evighed. Interessant er det ihvertfald at læse.

Man skal helt sikkert altid smage på maden .. !! 

Jeg syntes kun det er fint man deltager i at lave mad Jeg tænker at man skal forsøge om komme ud om selv at bruge ord som ad og ulækkert .. OG aldrig bruge det i sammenhæng med mad.. Fordi så tænker de bare at hvorfor siger mor/far ad? Og jeg skal spise det .. Sådan som du laver frikadeller, sådan laver jeg det også .. Nu ved jeg fx at kæresten tit syntes jeg er lidt sund freak, og han tænker puha.. Men der tror jeg netop det handler om at man som forældrer er enige om at man ikke siger ad, og at man serverer varieret mad. Som du netop gør .. Det er jeg sikker på at det kun gavner børnenen .. Så det er kun positivt 

Self siger jeg ikke at man skal spise hotdogs og risengrød hele året rundt, jeg tror kun det er positivt at lære dem forskellige varer at kende, og forskellige retter.. Jeg kunne fx godt finde på at sige at hvad kunne du godt tænke dig her i ugen? Og så komme med nogle forslag, som ikke indeholdt hotdogs  

Altså jeg ved ikke om jeg vil putte barnet i seng uden disneysjov, jeg tror ikke jeg vil advare med noget .. Jeg tror bare at jeg vil prøve at forklare barnet situationen. Kunne godt finde på at sige at barnet ikke måtte se disneysjov denne gang, og så måtte vente til næste fredag.. Så der er jeg nok ikke uenig .. Men kan slet ikke huske hvad jeg selv har lært i forhold til det .. 

Det virker sikkert og være gammeldags.. Men jeg syntes også at man skal tænke på at børn idag har andre interesser, og vaner osv end for 40 år siden.. Hvis man skal se at de også er sammen med deres venner.. Jeg vil ikke have at mine børn, skal give mig fuckfinger, kalde mig en sur madamme osv bag min ryg .. Og ja det ved jeg godt at de vil komme til .. Fordi man er uenige.. Men jeg vil have de skal føle at de kan komme til mig uanset hvad. 

Jeg vil helt sikkert også sige til barnet det ikke er OK at hoppe i sofaen. Men straffe vil jeg ikke . Men fx syntes jeg det er fint at børn ved de ting skal gøres rent.. Men jeg ville ikke straffe med det .. Så bliver det noget man hader .. 

Og ja man kan sagtens se at folk herinde er forskellige .. Men det syntes jeg er fint. Således at man kan lære af hinanden ..  

Anmeld

18. juni 2012

Anonym trådstarter

Pikku Myy skriver:

Nej, du har misforstået mig. Selvfølgelig vil jeg ikke bare finde mig i at blive kaldt ludder, men hvad nu hvis han kaldte dig eller sin søster for ludder?? I mit hjem? Gælder "mit hjem - mine regler" så også??

Hvis min søn kaldte mig eller dig eller nogen anden for fx ludder (han kender ikke ordet endnu), ville jeg ikke behøve at straffe ham. Jeg kan forklare ham at det er noget folk bliver kede af, og så giver jeg ham et fjollet alternativ. Det virker hos min søn, fordi det er det han er vandt til.

Hvordan ville dine børn reagerer på den tilgang, hvis det var mig der var opdrageren? For min søn ville slet ikke forstå hvad der foregik, hvis du gik i gang med at straffe ham...

På mig virker det rigtig underligt at du vil lade dit barn kalde mig en ludder uden at gøre noget ved det.

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår hvad du mener.  Vores børn må ikke kalde nogen ludere? Hvis en snak om tingene løser problemet så er det iorden  Men des større barnet bliver des grimmere bliver de ord det lære,en snak om tingene er ikke altid nok da de grimme ord bliver en dårlig vane (desværre!) og så er det vigtigt at de ved hvad der er rigtigt og forkert. Dit hjem. Dine regler. Mit hjem. Mine regler

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.