Hjemme hos os

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. juni 2012

twinny

godt vi er alle er forskellige.  Sådan ville jeg aldrig opdrage mine børn.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. juni 2012

Frk. Himmelblå

1) Man skal smage på maden

2) Kød og grøntsager fylder mere på tallerknen end andet

3) Pizza er lavet fra bunden herhjemme da dem fra pizzariaet er fyldt med ligegyldige kulhydrater

4) Et nej er et nej

5) Et måske kan hælde til både et ja og et nej alt afhængeligt af opførsel

6) Dårlig opførsel straffes med timeout/og i tilfælde hvor det ikke er nok skal der skrubbes toiletter og ligges tøj sammen i lange baner

7) De skal selv rydde op på værelset

8) Er man for lille til at rydde op,så er man for lille til så meget legetøj hvilket medføre at det der ikke ryddes op bliver sat i kælderen eller til salg

9) De skal fra tidlig alder deltage i rengøring og madlavning og have en maddag om ugen hvor de står med mig eller deres far i køkkenet.

10) Er man i vores hjem så er det vores regler. 

11) Børn af andre (gæster) bliver straffet som vores egne

12) God opførsel belønnes med ros,kys,kram,historielæsning,ture på legepladsen,legeland ect.

13) Penge til fredagshygge,legetøj ect optjenes ved huslige pligter (Rydde op ,støvsuge og støve af på eget værelse)

Alt dette har resulteret i velfungerene børn samt børnenes venner som opføre sig pænt når de er her da de også ser hvad der sker ved god samt dårlig opførsel. De deltager selv med de ting de ved der belønnes og kommer stolt og fortæller når de har fået håndvasken til at skinne efter at have sagt et grimt ord. Ordet luder er blevet interessant for 0 klasse (ja 0 klasse) og det er vigtigt for mig at de lære at der er konsekvenser ved at sige den slags.

Nogen vil mene mine regler er strikse,men jeg ser en gavnlig effekt.

Jeg er ikke hård i opdragelsen som sådan. Men at læse indlægget om en kommende mors beretning om et ubehageligt besøg fik mig til at tænke på hvor striks jeg er kontra mange andre. 

For jeg ser børn der lære at opføre sig pænt,høfligt,de lære at lave mad,de lærer hvad en god kost består af,de lære at ved en ugerning er der en straf i form af en konsekvens hvilket vil følge dem resten af deres dage. De lære de huslige pligter og hvordan det gøres ordentligt. Den ældste er 7½ og kan vaske tøj. 

Hvordan vil du mene det er at være barn hos os udfra det du har læst?

Fint, hvis det fungerer for jer. Og det er jo svært blot ud fra dit indlæg at  vurdere, hvordan de konkrete situationer er. Det betyder jo meget, hvordan ting siges...

Her har vi ikke nogen konkrete regler, da vi vurderer fra situation til situation. Vi snakker meget sammen og guider i konflikter. Jeg skælder sjældent ud, men hvis jeg gør, sørger jeg for, at det er klokkeklart, hvorfor jeg gør det. 

Nogen gange er det let at se på et barn, at dårlig opførsel bare er træthed eller lignende. Nogen gange er det tydeligt, at der prøves grænser af eller søges opmærksomhed. Det hele må tackles forskelligt her. Vi er som forældre fleksible, og så er vores datter det også.

Dejligt, at I har et hjem, hvor venner kan lide at komme. Det er nok en af de fornemste udmærkninger, man kan få  

Anmeld

18. juni 2012

Anonym trådstarter

raca skriver:

når dit barn så selv tjæner sine penge..

hvad er så konsekvensen.. ved dårlig opførsel..

At pengene bliver inddraget og lagt til side. Det har jeg skrevet. Uden penge-ingen tlf eller internet. Det skal nok lære en teen at opføre sig pænt

Anmeld

18. juni 2012

Anonym trådstarter

Tak fordi i alle har taget jer tid til at læse og gå i tænkeboks. Det har været lærrigt og interessant

Jeg logger af nu,og hvis i fortsætter debatten så håber jeg at i gør det i en god tone 

Farvel 

Anmeld

18. juni 2012

Frk. Himmelblå

Anonym skriver:

Hvis din søn/datter hoppede i min sofa hvad ville du så stille op?

Jeg ville dsa afgjort sige "Vær sød ikke at hoppe i min sofa, det må vi ikke her" eller noget lignende. Det er der da intet galt i. Det er jo ikke at skælde ud eller straffe, det er da bare at guide et andet menneske til bedre socialt samvær. 

Vi skal dæleme passe på, vi ikke bliver så berøringsangste!! Der er ikke antydningen af  konflikt i at bede en person om ikke at hoppe i en sofa. Det svarer da bare til, at man siger "du kan hænge din jakke der" eller "stil gerne dine sko i gangen".

Vi må da selvfølgelig snakke til hinanden. Og sætte grænser for os selv. Hvordan dælen skulle børn ellers nogen sinde lære det?

Anmeld

18. juni 2012

raca

Anonym skriver:

At pengene bliver inddraget og lagt til side. Det har jeg skrevet. Uden penge-ingen tlf eller internet. Det skal nok lære en teen at opføre sig pænt

ok du lære dit barn det er ok og sjæle andre penge.. eller ihvarfald ikke respektere andres egendom..

barne har selv ved fritidarbejde tjænt de penge.. som du tager som straf..

Anmeld

18. juni 2012

MorDk

raca skriver:

ok du lære dit barn det er ok og sjæle andre penge.. eller ihvarfald ikke respektere andres egendom..

barne har selv ved fritidarbejde tjænt de penge.. som du tager som straf..

Hmm den er lidt svær og alligevel ikke...

Hvis barnet bor hjemme og er under 18 år ... så ser jeg intet problem i det faktisk!

Men den er lidt svær...

Anmeld

18. juni 2012

raca

Frk. Himmelblå skriver:

Jeg ville dsa afgjort sige "Vær sød ikke at hoppe i min sofa, det må vi ikke her" eller noget lignende. Det er der da intet galt i. Det er jo ikke at skælde ud eller straffe, det er da bare at guide et andet menneske til bedre socialt samvær. 

Vi skal dæleme passe på, vi ikke bliver så berøringsangste!! Der er ikke antydningen af  konflikt i at bede en person om ikke at hoppe i en sofa. Det svarer da bare til, at man siger "du kan hænge din jakke der" eller "stil gerne dine sko i gangen".

Vi må da selvfølgelig snakke til hinanden. Og sætte grænser for os selv. Hvordan dælen skulle børn ellers nogen sinde lære det?

det virker også fint her hjemme..

vi guider til den gode opførsel.. eller i hverfald til sosialt acepteret adfærd...

det er ikke noget man beøver at straffe sig frem til..

ok vi sidder dem ned på gulvet eller beder dem gå ind i senge eller ud i trampolonen hvis de forsætter.. for så vil de jo nok heldre hoppe end sidde stille.. og det lære vi dem så bare at det finde ser andre rum til, end sofaen..

Anmeld

18. juni 2012

raca

MorDk skriver:

Hmm den er lidt svær og alligevel ikke...

Hvis barnet bor hjemme og er under 18 år ... så ser jeg intet problem i det faktisk!

Men den er lidt svær...

jeg syntes faktisk også det er lidt af et dilemma hvis man kommer helt der ud, hvor man som forældre bliver nødt til at indrage barnets selv tjænte penge som straf,

og rent juridisk ved jeg godt man bestemmer over barnet til det er 18 år..

men etisk mener jeg ikke man kan gå ind og tage noget barnet retmesigigt har optjænt selvom det kun er 17.5 år..

Anmeld

18. juni 2012

Frk. Himmelblå

raca skriver:

det virker også fint her hjemme..

vi guider til den gode opførsel.. eller i hverfald til sosialt acepteret adfærd...

det er ikke noget man beøver at straffe sig frem til..

ok vi sidder dem ned på gulvet eller beder dem gå ind i senge eller ud i trampolonen hvis de forsætter.. for så vil de jo nok heldre hoppe end sidde stille.. og det lære vi dem så bare at det finde ser andre rum til, end sofaen..

Lige præcis!

Jo flere handlemuligheder, du giver dem, jo helere et menneske får du.

Hvis man vil hoppe er en trampolin et godt sted osv. osv...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.