Anonym skriver:
1) Man skal smage på maden.. Nej det skal man ikke.. jeg tror ikke man får madgælde gennem tvang.. så de voksende er det gode eksempel og børne smager når de får lyst...
2) Kød og grøntsager fylder mere på tallerknen end andet.. nå jeg sidder sundt mad på bordet og børne spiser det af det de vil.. dog er det enste der er restrektioner på kød. og hvis man tager det sidste spørgere man om der er andre der også vil havde..
3) Pizza er lavet fra bunden herhjemme da dem fra pizzariaet er fyldt med ligegyldige kulhydrater.. jaja så idealt er livet altså ikke herhjemme.. men ja som oftes hjemmelavet
4) Et nej er et nej
5) Et måske kan hælde til både et ja og et nej alt afhængeligt af opførsel
6) Dårlig opførsel straffes med timeout/og i tilfælde hvor det ikke er nok skal der skrubbes toiletter og ligges tøj sammen i lange baner..
vi bruger ikke straf her hjemme.. men logiske konsekvenser.. for mig er det ikke logik at man skal ligge tøj sammen hvis man ikke makkeretter..men en trusel man som voksen bruger for at vise sin ende gyldige magt over barnet
7) De skal selv rydde op på værelset ... nej de skal rydde op efter dem selv, dette gælder i hele huset
8) Er man for lille til at rydde op,så er man for lille til så meget legetøj hvilket medføre at det der ikke ryddes op bliver sat i kælderen eller til salg.. NÅ vi hjælpes af.. og nogle gange behøver de hjælp til og overskue oprydningen hvis de har fået for meget ryddet ud... men så er det godt der er en voksen der kan vise at det er ok at bede om hjælp når sitiotionen bliver for uoverskuelig, og man ikke straffes for det..
9) De skal fra tidlig alder deltage i rengøring og madlavning og have en maddag om ugen hvor de står med mig eller deres far i køkkenet. mine laver med af lyst
10) Er man i vores hjem så er det vores regler. ja.. mine regler gelder også i mit hjem.. dog har jeg så meget pli at jeg ikke blander mig i andres intimsfære.. og det mener jeg bestem mad høre ind uder..
11) Børn af andre (gæster) bliver straffet som vores egne.. j eg bruger ikke straf.. så hvis du straffede mine børn, så ville de reagere virkelig voldsomt eller blive paffe og ikke ønske at besøge dig mere.. vi snakker sammen hjemme ved os de er vant til og blive hørt
12) God opførsel belønnes med ros,kys,kram,historielæsning,ture på legepladsen,legeland ect. hvornår har du mest brug for et kram.. når hele verden ramler og du flegner ud.. eller når alt går glat? jeg kan rumme mit barn både når det er vredt fustret og ked af det.. og det viser jeg ham.. kys kram er ikke en belønning.. men en ret når man er barn
13) Penge til fredagshygge,legetøj ect optjenes ved huslige pligter (Rydde op ,støvsuge og støve af på eget værelse) hygge er ikke noget man skal gøre sig fortjænt til her.. huslige pligter er en selvfølge, der ikke behøves belønnes med goder og penge..
Alt dette har resulteret i velfungerene børn samt børnenes venner som opføre sig pænt når de er her da de også ser hvad der sker ved god samt dårlig opførsel. De deltager selv med de ting de ved der belønnes og kommer stolt og fortæller når de har fået håndvasken til at skinne efter at have sagt et grimt ord. Ordet luder er blevet interessant for 0 klasse (ja 0 klasse) og det er vigtigt for mig at de lære at der er konsekvenser ved at sige den slags.
Nogen vil mene mine regler er strikse,men jeg ser en gavnlig effekt.
Jeg er ikke hård i opdragelsen som sådan. Men at læse indlægget om en kommende mors beretning om et ubehageligt besøg fik mig til at tænke på hvor striks jeg er kontra mange andre.
For jeg ser børn der lære at opføre sig pænt,høfligt,de lære at lave mad,de lærer hvad en god kost består af,de lære at ved en ugerning er der en straf i form af en konsekvens hvilket vil følge dem resten af deres dage. De lære de huslige pligter og hvordan det gøres ordentligt. Den ældste er 7½ og kan vaske tøj.
Hvordan vil du mene det er at være barn hos os udfra det du har læst?
at være barn ved jer.. ville være som at være barn for 10-40 år siden..
jeg kunne ikke tænke mig det.
lærte din datter at se bag om ordet luder og overordnet hvad det betød.. eller lærte hun bare og ligge tøj sammen og at hun ikke fik slik når hun sage luder?
lære dine børn at tage medansvar, eller lære de at rydde op gøre rent osv.. for ellers bliver de straffet? hvad når mor ikke er der til at straffe mere?
Empati er når man kan sidde sig i andres sted og forstå andres føelser, hvordan lære dine det når de har set at god opførsel= kys og kram osv..
og dårlig opførsel= vrede fustration osv hvordan lærer du barnet at rumme begge former for føelse, eller lære du dem bare og pakke de skidte føelser væk?
og jeg kunne stlle langt flere sp.