Hjemme hos os

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. juni 2012

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller
lhn89 skriver:

Jeg er helt enig! 

Her hjemme synes vi at det er vigtigt at INDDRAGE og ikke OPDRAGE. Det er meget vigtigt at vores børn synes at det er en hyggelig ting at lave mad, derfor bliver det aldrig en pligt men af lyst. Det samme mht oprydning/rengøring. jeg har også haft oprydning/rengøring som sur pligt/straf, hvilket gør at jeg HADER det den dag i dag, og kun gør det da det er nødvendigt. Jeg ønsker ikke at mine børn får det på samme måde.

Til TS. jeg siger bestem ikke at den ene måde er rigtigere end den anden, det er jo forskelligt fra familie til familie - dette er bare hvordan vi bl.a. gør her hjemme 

Jeg kan godt lide, du bruger ordet inddrage i stedet for at opdrage - det er nemlig det, jeg også gør, og for mig er det en vigtig forskel

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. juni 2012

Anonym trådstarter

Jeg gemmer mig da jeg så hvordan ts af den anden tråd blev nedgjort og kritiseret og det vil hun blive husket for. 

Hvad i alverden skulle det hjælpe at sende et barn hjem der ikke hørte efter? Så kunne det barn hoppe i sofaen,kalde mig en luder,skrige alhverdens ting og sager og slippe med at blive sendt hjem? Det var da det mest vattede jeg nogensinde har læst 

Men ja vi er alle forskellige,det overrasker mig bare HVOR forskellige. Den slags kan give mig myrekryb ved at holde et baby møde eller skulle deltage i et når jeg læser den slags 

Anmeld

18. juni 2012

lhn89

MorDk skriver:

Mit hus mine regler!

Det kan være at børnene må hoppe i sofaen derhjemme. MEN her er det mine regler. så jeg ville sige noget. Jeg ville ikke først bede forældrene om at sige noget. Jeg kan godt stille og roligt sige til børnene at " her i huset hopper man ikke i sofaen" .... det kan jeg ikke se noget galt i at melde ud. Jeg opdrager ikke barnet jeg håndhæver bare HUSETS regler...

Er helt enig med dig i at "mit hus, mine regler" 

Jeg ville dog vælge at sige det til forældrene, da jeg ikke har interesse i at skulle "diskuterer" med barnet, hvis det nu begynder at sige mig imod eller på anden måde ikke lytter til mig. Når forældrene ved hvodan vores regler er, så er det deres opgave  

Anmeld

18. juni 2012

Anonym trådstarter

PT skriver:

Jeg kan godt lide, du bruger ordet inddrage i stedet for at opdrage - det er nemlig det, jeg også gør, og for mig er det en vigtig forskel

Inddrager/opdrager-tomat tomato dem i rengørring,god opførsel ect. Det er det samme,i bruger bare et andet ord og hvis det hjælper jer,så er det da bare vejen frem for jeres familie jo 

Anmeld

18. juni 2012

Chri9000

Profilbillede for Chri9000

1) Man skal smage på maden

2) Kød og grøntsager fylder mere på tallerknen end andet

3) Pizza er lavet fra bunden herhjemme da dem fra pizzariaet er fyldt med ligegyldige kulhydrater

4) Et nej er et nej

5) Et måske kan hælde til både et ja og et nej alt afhængeligt af opførsel

6) Dårlig opførsel straffes med timeout/og i tilfælde hvor det ikke er nok skal der skrubbes toiletter og ligges tøj sammen i lange baner

7) De skal selv rydde op på værelset

8) Er man for lille til at rydde op,så er man for lille til så meget legetøj hvilket medføre at det der ikke ryddes op bliver sat i kælderen eller til salg

9) De skal fra tidlig alder deltage i rengøring og madlavning og have en maddag om ugen hvor de står med mig eller deres far i køkkenet.

10) Er man i vores hjem så er det vores regler. 

11) Børn af andre (gæster) bliver straffet som vores egne

12) God opførsel belønnes med ros,kys,kram,historielæsning,ture på legepladsen,legeland ect.

13) Penge til fredagshygge,legetøj ect optjenes ved huslige pligter (Rydde op ,støvsuge og støve af på eget værelse)

Alt dette har resulteret i velfungerene børn samt børnenes venner som opføre sig pænt når de er her da de også ser hvad der sker ved god samt dårlig opførsel. De deltager selv med de ting de ved der belønnes og kommer stolt og fortæller når de har fået håndvasken til at skinne efter at have sagt et grimt ord. Ordet luder er blevet interessant for 0 klasse (ja 0 klasse) og det er vigtigt for mig at de lære at der er konsekvenser ved at sige den slags.

Nogen vil mene mine regler er strikse,men jeg ser en gavnlig effekt.

Jeg er ikke hård i opdragelsen som sådan. Men at læse indlægget om en kommende mors beretning om et ubehageligt besøg fik mig til at tænke på hvor striks jeg er kontra mange andre. 

For jeg ser børn der lære at opføre sig pænt,høfligt,de lære at lave mad,de lærer hvad en god kost består af,de lære at ved en ugerning er der en straf i form af en konsekvens hvilket vil følge dem resten af deres dage. De lære de huslige pligter og hvordan det gøres ordentligt. Den ældste er 7½ og kan vaske tøj. 

Hvordan vil du mene det er at være barn hos os udfra det du har læst?

Det kunne være mig, der har skrevet det indlæg..
Sådan er det også her, dog minus nr. 11.. Er ikke så glad for ordet "straf" over for børn genrelt

Anmeld

18. juni 2012

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller
Anonym skriver:

Inddrager/opdrager-tomat tomato dem i rengørring,god opførsel ect. Det er det samme,i bruger bare et andet ord og hvis det hjælper jer,så er det da bare vejen frem for jeres familie jo 

Jeg vil mene, der er en stor forskel på at inddrage børnene i madlavning/rengøring og så at bruge det som straf.

Men som før skrevet, så gør vi det alle forskelligt, og hvad jeg synes, der virker bedst for mig og mine børn, er måske ikke den måde, du synes er bedst for jer.

Anmeld

18. juni 2012

Anonym trådstarter

Chrisli skriver:

Det kunne være mig, der har skrevet det indlæg..
Sådan er det også her..

Hvor dejligt at læse 

Hvordan har du så tacklet andre gæsters børn der foreksempel hoppede i din sofa?

Anmeld

18. juni 2012

MorDk

Anonym skriver:

1) Man skal smage på maden

2) Kød og grøntsager fylder mere på tallerknen end andet

3) Pizza er lavet fra bunden herhjemme da dem fra pizzariaet er fyldt med ligegyldige kulhydrater

4) Et nej er et nej

5) Et måske kan hælde til både et ja og et nej alt afhængeligt af opførsel

6) Dårlig opførsel straffes med timeout/og i tilfælde hvor det ikke er nok skal der skrubbes toiletter og ligges tøj sammen i lange baner

7) De skal selv rydde op på værelset

8) Er man for lille til at rydde op,så er man for lille til så meget legetøj hvilket medføre at det der ikke ryddes op bliver sat i kælderen eller til salg

9) De skal fra tidlig alder deltage i rengøring og madlavning og have en maddag om ugen hvor de står med mig eller deres far i køkkenet.

10) Er man i vores hjem så er det vores regler. 

11) Børn af andre (gæster) bliver straffet som vores egne

12) God opførsel belønnes med ros,kys,kram,historielæsning,ture på legepladsen,legeland ect.

13) Penge til fredagshygge,legetøj ect optjenes ved huslige pligter (Rydde op ,støvsuge og støve af på eget værelse)

Alt dette har resulteret i velfungerene børn samt børnenes venner som opføre sig pænt når de er her da de også ser hvad der sker ved god samt dårlig opførsel. De deltager selv med de ting de ved der belønnes og kommer stolt og fortæller når de har fået håndvasken til at skinne efter at have sagt et grimt ord. Ordet luder er blevet interessant for 0 klasse (ja 0 klasse) og det er vigtigt for mig at de lære at der er konsekvenser ved at sige den slags.

Nogen vil mene mine regler er strikse,men jeg ser en gavnlig effekt.

Jeg er ikke hård i opdragelsen som sådan. Men at læse indlægget om en kommende mors beretning om et ubehageligt besøg fik mig til at tænke på hvor striks jeg er kontra mange andre. 

For jeg ser børn der lære at opføre sig pænt,høfligt,de lære at lave mad,de lærer hvad en god kost består af,de lære at ved en ugerning er der en straf i form af en konsekvens hvilket vil følge dem resten af deres dage. De lære de huslige pligter og hvordan det gøres ordentligt. Den ældste er 7½ og kan vaske tøj. 

Hvordan vil du mene det er at være barn hos os udfra det du har læst?

1) Ja enig... herhjemme skal man også smage på maden. Det er helt ok at sige fra og sige man ikke bryder sig om det. Og så skal man heller ikke spise det. MEN smage det SKAL man. Nu er min søn knapt 21 mdr. så ham siger jeg ikke at han SKAL smage.... men det kommer naturligt...

2) Det kommer helt an på hvad vi får at spise... men overvejende ja, så er det sund mad der fylder mest.

3) Vores søn får køæbe pizza engang imellem. Vi laver også selv Pizza... men ikke hver gang! Så længe hans kost er varieret og overvejende sund så ser jeg intet problem i at han får en købe-pizza engang imellem.

4) ENIG! Når han bliver ældre skal der også være plads til jeg kan ombestemme mig. Nogle gange er man som forældre hurtig til at sige nej uden egentlig grund. Derfor mener jeg at der skal være plads til at sige til barnet "Ok du må altså godt alligevel mor tænkte sig ikke lige om" eller noget i den dur.

5) Måske er ikke noget jeg bruger. Slet ikke nu hvor min søn ikke er så gammel. MEN kan selv huske hvordan det var at få 1000 måsk'er... så den tror jeg ikke jeg er tilhænger af...

6) Jeg går ikke ind for "straf" som sådan... Og slet ikke at sætte mine børn til at skrubbe toiletter, vaske op eller lign som straf. I mine øjne er det alm. hverdagspligter. De skal ikke bruges som straf også. En straf i mine øjne kan være (når børnene er store nok til at forstå det) at fjerne yndlingslegetøj for en periode eller andet...

7) Ja når de er store nok til at kunne overskue det... ellers hjælpes vi ad. At rydde op vil ej heller blive en straf herhjemme...

8) Så min søn på 21 mdr. bør nok ikke have noget legetøj så? I mine øjne så hjælpes man ad med at rydde op så længe børnene er så små at de ikke kan rydde op selv.

9) Det er altid godt at inddrage i det huslige pligter og hverdagen... dette skal gøres som en naturlig del af hverdagen og ikke hives ned over hovedet på de små. Jeg mener ihvertfald det er vigtigt at små børn ikke skal føle alt for meget ansvar. De er børn og skal have lov at være det. Ikke sagt at de så ikke skal lave noget. MEN det behøves ikke føres i skema.

10) Enig. Mit hus mine regler... MEN jeg blander mig ikke i hvordan børnene spiser, og snakker til deres forældre eller søskende. MEN har det noget med mig at gøre eller gør børnene noget som kan ødelægge mit hjem eller lign. så siger jeg fra. Og det ser jeg ingen problemer i.

11) Jeg opdrager ikke andres børn. Det lader jeg forældrene om. Og jeg "straffer" ikke mit barn!

12) Jeg belønner som sådan ikke. Jeg viser min kærlighed og omsorg gennem hverdagen og dens aktiviteter. Det er belønning nok i sig selv. Masser af ros og kærlighed er den bedste form for belønning.

13) Lommepenge får vores søn i ny og næ og det kan være fordi han har lært at slå en koldbøtte osv. MEN han er også stadig lille og forstår slet ikke lommepengenes betydning. Han elsker bare at proppe mønster i sin sparegris. jeg går IKKE ind for at børn belønnes for at rydde op, gøre rent, lave mad, vaske op mm. Det er daglige pligter og opgaver som gør at familien hjælpes ad og vi alle har mere tid sammen senere. Nej hvis jeg vil give min dreng lommepenge så får han det. Hvis han når han større ikke opføre sig ordentlig så kan jeg godt finde på at inddrage lommepengene.... (bare ærgeligt)

Jeres børn har det med garanti helt fint hos jer... og forguder jer som forældre. Børn elsker deres forældre og vil gerne "please" dem.  Jeg er bare glad for jeg ikke behøver at komme på besøg hos jer... for så undgår vi ihvertfald nogle sammenstød. Jeg ville blive meget vred over at se dig "straffe" mit barn med dine regler.... Jeg kan og vil nemlig selv have lov at "opdrage" mit barn. Det er helt ok at du siger til og fra mht. hvad mit barn siger/gør over for dig og dine børn fx. MEN alt andet er MIT bord!

Anmeld

18. juni 2012

Chri9000

Profilbillede for Chri9000

Hvor dejligt at læse 

Hvordan har du så tacklet andre gæsters børn der foreksempel hoppede i din sofa?

Har lige redigeret i mit indlæg, mht nr. 11 men det er mere ordet straf ..

Men ellers bliver de pænt bedt om og gå ned. Medmindre forældrene selv er der, så styrer de det.. Selvf hvis de ikke siger noget, så gør jeg det da.

Anmeld

18. juni 2012

lhn89

Anonym skriver:

Så forstod jeg det forkert 

For mig er:

opdrage = pligt/noget man SKAL

inddrage = det er af lyst/barnet bestemmer selv om man vil være en del af det sammenhold der fx er ved at lave et måltid sammen.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.