Hjemme hos os

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. juni 2012

Plysbjørnen

AalborgPigen skriver:

Hmm.. Jaa kunne jeg faktisk også sagtens.. Tage den i fx en 1-2 dage.. OG så tale med dem om det.. Så syntes det nok jeg er verdens mest dumme mor .. Og uretfærdige.. Men så ville jeg virkelig forklare dem det .. Og jeg ville ikke råbe eller blive gal.. Men forklare dem så vi kan blive enige om hvad der skal ske fremover.. 

jeg ved ikke om stuearrest virker.. Men tror jeg faktisk det gør.. Afhængig af alder, kunne jeg godt finde på at sige at du må ikke lege med nogle i en uge.. Det kan jeg huske jeg har prøvet ENGANG .. Og jeg glemmer det aldrig.. 

det er nemlig det... Ved heller ikke om det virker... Men det vil jeg tro, for som du selv siger det er ikke sjovt hvis man ikke må lege med nogen i en hel uge...

Eller hvis man som teenager ikke har en telefon... for så kan man ikke komme i kontakt med omverdenen...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. juni 2012

Plysbjørnen

AalborgPigen skriver:

Ja det syntes jeg .. Man skal behandle hinanden som ligeværdige.. Syntes det handler meget om gensidig respekt .. 

Det er nemlig det...

Anmeld

18. juni 2012

Muffin_girl

Aniteb skriver:

det er nemlig det... Ved heller ikke om det virker... Men det vil jeg tro, for som du selv siger det er ikke sjovt hvis man ikke må lege med nogen i en hel uge...

Eller hvis man som teenager ikke har en telefon... for så kan man ikke komme i kontakt med omverdenen...

Lige præcis.. det er da super skod..

Anmeld

18. juni 2012

Polkaprik

Nu har jeg ikke læst alle indlæg i denne tråd, men jeg kan fortælle at vi herhjemme også har haft mange diskutioner/debatter med venner og bekendte omkring opdragelse. Disse venner har både været nogle med og uden børn. 

De synes ofte at vi har mange regler og er strikse. De synes det er syndt for ungerne hvis de får at vide de skal sidde ordenligt ved bordet når vi spiser, skal spise en rimelig portion mad inden de får lov til at spise guf, tale ordenligt til hinanden og ikke bruge alverdens grimme ord, at de skal smage på maden inden man har lov til at sige man ikke kan lide det osv osv.

Dog får vi altid at vide når vi er sammen med folk at vi har nogle dejlige velopdragne børn!

Jeg ser derimod mange af vores venners børn som uopdragne og  evigt grænsesøgende. Ofte har jeg tænkt at jeg ikke orker at have besøg af visse familier da jeg ikke kan holde ud at se hvordan forældrene enten render deres unger i røven hele tiden fordi de gør ting de ikke må/bør, men hvor forældrene ikke formår at sætte en grænser men hellere render rundt og flytter ting de ikke skal pille ved mm. Eller nogle forældre der ikke gør en dyt ved at deres børn hopper i sofaen, spiller fodbold indendørs, render frem og tilbage fra middagsbordet mens de spiser og ja...

Vi har 4 børn. 1 fælles på 4 år og 3 delebørn på 8, 10 og 12 år. Så vi er en stor familie og fylder meget når vi kommer ud og jeg vil bare ikke have at folk skal sidde og tænke at de ikke orker besøg af os fordi vores unger kravler på væggene eller at vi som forældre ikke opdrager vores børn!

Jeg synes der er blevet en rigtig kedelig tendens til at se orden "opdragelse" som noget negativt! Vi vil så gerne være vores børns bedste venner ogikke sige nej til dem. Vi vil helst ikke begrænse dem i deres udfoldelser og gøre dem kede eller vrede.

Jeg syntes det er frygteligt og forskruet. Børn har brug for grænser, forudsigelighed, tydelig voksne og konsekvenser! At give dem det udelukker ikke kys, kram, kærtegn og ros!

Min fornemmeste opgave er at lære mine børn at tro på sig selv, lære dem rigtigt fra forkert, lære dem at vise hensyn og omsorg for andre, lære dem at der er konsekvenser for alt hvad man gør her i livet godt som skidt. Det er ikke min opgave at være deres bedste ven! Det er okay at de bliver vrede på mig når de får et nej. 

Et par stykker skriver herinde at deres børn ikke skal gøre noget af pligt. Hvordan pokker skal de så klare de krav der bliver stillet til dem i den virkelige verden? Der er da masser af ting man bliver nød til at gøre af pligt her i livet selvom man ikke lige synes det er det fedeste!

Åh jeg kunne blive ved men hold op det er svært at få alle sine tanker skrevet ned på sammenhængende og forståelig måde, men håber det lykkedes nogenlunde

God dag til jer alle

Anmeld

18. juni 2012

chael

Anonym skriver:

Børnene har alderen

4 mdr

Næsten 4 år

6 år

7½ år

Vi har lært dem det fra starten af,bevares en på 1½ kan ikke alle disse ting,men allerede dengang startede vi. Når vi besøger vores venner så ved vores børn at de høre under deres regler,ikke vores. 

I går gjorde den  ældste noget forkert og vores kammerat gav ham skraffen timeout med efterfølgene peptalk for det er hans måde at gøre det på og det har han vores tilladelse til,for det er vigtigt at vores børn lære at forskellige hjem har forskellige regler for mennesker er forskellige.

Jeg har aldrig tænkt sådan over det før som efter den 16siders tråd herinde..

Jeg er målløs!!

Hvis du så ellers synes det er så okay som du giver udtryk, hvorfor så anonym?

Så er du måske ikke så sikker alligevel.

Jeg ville aldrig overlade opdragelsen til andre. Og aldrig ville jeg blande mig i andres.

Måske er der også forskel på hvor i landet man kommer fra? Det der bliver skrevet her, ligger ihvertfald temlig langt fra det jeg kender!

*C

Anmeld

18. juni 2012

Brams

Anonym skriver:

1) Man skal smage på maden

2) Kød og grøntsager fylder mere på tallerknen end andet

3) Pizza er lavet fra bunden herhjemme da dem fra pizzariaet er fyldt med ligegyldige kulhydrater

4) Et nej er et nej

5) Et måske kan hælde til både et ja og et nej alt afhængeligt af opførsel

6) Dårlig opførsel straffes med timeout/og i tilfælde hvor det ikke er nok skal der skrubbes toiletter og ligges tøj sammen i lange baner

7) De skal selv rydde op på værelset

8) Er man for lille til at rydde op,så er man for lille til så meget legetøj hvilket medføre at det der ikke ryddes op bliver sat i kælderen eller til salg

9) De skal fra tidlig alder deltage i rengøring og madlavning og have en maddag om ugen hvor de står med mig eller deres far i køkkenet.

10) Er man i vores hjem så er det vores regler. 

11) Børn af andre (gæster) bliver straffet som vores egne

12) God opførsel belønnes med ros,kys,kram,historielæsning,ture på legepladsen,legeland ect.

13) Penge til fredagshygge,legetøj ect optjenes ved huslige pligter (Rydde op ,støvsuge og støve af på eget værelse)

Alt dette har resulteret i velfungerene børn samt børnenes venner som opføre sig pænt når de er her da de også ser hvad der sker ved god samt dårlig opførsel. De deltager selv med de ting de ved der belønnes og kommer stolt og fortæller når de har fået håndvasken til at skinne efter at have sagt et grimt ord. Ordet luder er blevet interessant for 0 klasse (ja 0 klasse) og det er vigtigt for mig at de lære at der er konsekvenser ved at sige den slags.

Nogen vil mene mine regler er strikse,men jeg ser en gavnlig effekt.

Jeg er ikke hård i opdragelsen som sådan. Men at læse indlægget om en kommende mors beretning om et ubehageligt besøg fik mig til at tænke på hvor striks jeg er kontra mange andre. 

For jeg ser børn der lære at opføre sig pænt,høfligt,de lære at lave mad,de lærer hvad en god kost består af,de lære at ved en ugerning er der en straf i form af en konsekvens hvilket vil følge dem resten af deres dage. De lære de huslige pligter og hvordan det gøres ordentligt. Den ældste er 7½ og kan vaske tøj. 

Hvordan vil du mene det er at være barn hos os udfra det du har læst?

Umiddelbart synes jeg du lyder meget striks

Jeg er overbevist om, at man godt kan få velfungerende og velopdragne børn uden at have så mange regler og så, efter min mening, strenge straffe.

Jeg synes ikke om den med at "fremmede" børn der er på besøg hos Jer, bliver straffet lige som Jeres egne. Ville blive rigtig vred hvis Lærke blev sat i timeout eller lign., da dette ikke er noget vi går ind for hjemme hos os.

Men fint at det fungerer hos Jer

Anmeld

18. juni 2012

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller
Polkaprik skriver:

Nu har jeg ikke læst alle indlæg i denne tråd, men jeg kan fortælle at vi herhjemme også har haft mange diskutioner/debatter med venner og bekendte omkring opdragelse. Disse venner har både været nogle med og uden børn. 

De synes ofte at vi har mange regler og er strikse. De synes det er syndt for ungerne hvis de får at vide de skal sidde ordenligt ved bordet når vi spiser, skal spise en rimelig portion mad inden de får lov til at spise guf, tale ordenligt til hinanden og ikke bruge alverdens grimme ord, at de skal smage på maden inden man har lov til at sige man ikke kan lide det osv osv.

Dog får vi altid at vide når vi er sammen med folk at vi har nogle dejlige velopdragne børn!

Jeg ser derimod mange af vores venners børn som uopdragne og  evigt grænsesøgende. Ofte har jeg tænkt at jeg ikke orker at have besøg af visse familier da jeg ikke kan holde ud at se hvordan forældrene enten render deres unger i røven hele tiden fordi de gør ting de ikke må/bør, men hvor forældrene ikke formår at sætte en grænser men hellere render rundt og flytter ting de ikke skal pille ved mm. Eller nogle forældre der ikke gør en dyt ved at deres børn hopper i sofaen, spiller fodbold indendørs, render frem og tilbage fra middagsbordet mens de spiser og ja...

Vi har 4 børn. 1 fælles på 4 år og 3 delebørn på 8, 10 og 12 år. Så vi er en stor familie og fylder meget når vi kommer ud og jeg vil bare ikke have at folk skal sidde og tænke at de ikke orker besøg af os fordi vores unger kravler på væggene eller at vi som forældre ikke opdrager vores børn!

Jeg synes der er blevet en rigtig kedelig tendens til at se orden "opdragelse" som noget negativt! Vi vil så gerne være vores børns bedste venner ogikke sige nej til dem. Vi vil helst ikke begrænse dem i deres udfoldelser og gøre dem kede eller vrede.

Jeg syntes det er frygteligt og forskruet. Børn har brug for grænser, forudsigelighed, tydelig voksne og konsekvenser! At give dem det udelukker ikke kys, kram, kærtegn og ros!

Min fornemmeste opgave er at lære mine børn at tro på sig selv, lære dem rigtigt fra forkert, lære dem at vise hensyn og omsorg for andre, lære dem at der er konsekvenser for alt hvad man gør her i livet godt som skidt. Det er ikke min opgave at være deres bedste ven! Det er okay at de bliver vrede på mig når de får et nej. 

Et par stykker skriver herinde at deres børn ikke skal gøre noget af pligt. Hvordan pokker skal de så klare de krav der bliver stillet til dem i den virkelige verden? Der er da masser af ting man bliver nød til at gøre af pligt her i livet selvom man ikke lige synes det er det fedeste!

Åh jeg kunne blive ved men hold op det er svært at få alle sine tanker skrevet ned på sammenhængende og forståelig måde, men håber det lykkedes nogenlunde

God dag til jer alle

Min datter er også meget velopdraget - er høflig og opfører sig generelt godt - især når vi er ude.

Jeg kan sætte mig og drikke en kop kaffe med en veninde, mens min datter leger, for jeg VED, hun ikke gør noget, hun ikke må.
Det ved jeg fordi, hun får sat grænser og har fået det fra starten af, men ikke ved at blive straffet for at gøre noget forkert, men fordi det har mor sagt, og sådan er det

Jeg er/bliver heller ikke mine børns bedste ven, jeg er deres forælder, og man må tage det sure med det søde.

Ang det at løbe efter barnet fordi, det ikke hører efter/ikke gør som der bliver sagt. Jeg har også nogle veninder, der bliver nødt til det, og jeg synes, det er synd for begge parter, at børnene ikke har lært, hvad det vil sige, at nej, det må du ikke.
Men man kan godt lære sine børn det, uden at have brugt nogen former for straf.

Selv når min datter er sammen med jævnaldrende venner, og disse venner løber længere væk feks, end de må, så bliver min datter, hvor grænsen er sat - helt uden at jeg skal fortælle hende det

Anmeld

18. juni 2012

H+S Skjolgborg.

vildt så mange der har skrevede.

Jeg syntes også den er vild den her.

Jeg siger dog nået til andres/venindes børn hvis jeg tag dem i nået jeg ikke vil have her og fortæller det også til min veninde hvis hun lige var på wc f.eks og min veninder må med glæde også sige det må du ikke hos dem.

Men her der for de ikke rengøringens straf det er 0 com i hvis antal dag eller tidliger i seng den dag eller 0 tv eller slik.

Men igen de skal ryde op efter sig selv dog den lille på 2½ han rode ikke pt så meget endnu men jeg hjælp ham da af og til går jeg i gang på væresle hjælper han også min datter på 5 er værre hun kan godt stikke af jeg siger så jeg gemmer det væk af hendes indtil hun kan ryde op men ville sgu aldrig true med af sælge hendes legetøj syntes jeg er synt.

De stor er med til af lave mad dække bord gør vi alle og ryder af gør vi alle også.

tøjet,rengøringen står jeg for i det jeg går hjemme(pt sygmeldt 6 uger endnu) ellers hedder det mig 3 dage om ugen med min stor søn og 3 dag om ugen med steens søn og lørdag fælles.Min datter og lille søn hjælper der hvor de nu hjælper de er jo ikke så stor endnu.

udfor gør både manede  og jeg men nok mest manden + de to stor drenge af og til.Når de blever 15 år så skal de lære af vaske tøj lært det dog selv som 14½ år da jeg kom på skolehjem.

Slå heller aldrig.Kan hæve stemme/råbe højt NEJ eller tag lidt fandt og sig nu går du ind og ryde op f.eks. Et nej er nej den ville jeg give dig . ord måske bruger vi aldrig i det jeg selv er opvoske dårligt med det ord. Så kun ja eller nej bruger vi her. det kan være f.eks ja i morgen tidligt hvis de spør om kakaomælk kl 19 om aften på en hverdag.Men ikke selv ord MÅSKE.

alt slik forgår for det meste kun i weekenden med mindre vi er til fødselsdag en hverdags aften men det er pyha sjælden.

Sådan forgår tingen her.

Mvh Henriette

Anmeld

18. juni 2012

Koen.

raca skriver:

at være barn ved jer.. ville være som at være barn for 10-40 år siden..

jeg kunne ikke tænke mig det.

lærte din datter at se bag om ordet luder og overordnet hvad det betød.. eller lærte hun bare og ligge tøj sammen og at hun ikke fik slik når hun sage luder?

lære dine børn at tage medansvar, eller lære de at rydde op gøre rent osv.. for ellers bliver de straffet?  hvad når mor ikke er der til at straffe mere?

Empati er når man kan sidde sig i andres sted og forstå andres føelser, hvordan lære dine det når de har set at god opførsel= kys og kram osv..

og dårlig opførsel= vrede fustration osv  hvordan lærer du barnet at rumme begge former for føelse, eller lære du dem bare og pakke de skidte føelser væk?

og jeg kunne stlle langt flere sp.

Melder mig 100% enig

Anmeld

18. juni 2012

wamse

Anonym skriver:

1) Man skal smage på maden

2) Kød og grøntsager fylder mere på tallerknen end andet

3) Pizza er lavet fra bunden herhjemme da dem fra pizzariaet er fyldt med ligegyldige kulhydrater

4) Et nej er et nej

5) Et måske kan hælde til både et ja og et nej alt afhængeligt af opførsel

6) Dårlig opførsel straffes med timeout/og i tilfælde hvor det ikke er nok skal der skrubbes toiletter og ligges tøj sammen i lange baner

7) De skal selv rydde op på værelset

8) Er man for lille til at rydde op,så er man for lille til så meget legetøj hvilket medføre at det der ikke ryddes op bliver sat i kælderen eller til salg

9) De skal fra tidlig alder deltage i rengøring og madlavning og have en maddag om ugen hvor de står med mig eller deres far i køkkenet.

10) Er man i vores hjem så er det vores regler. 

11) Børn af andre (gæster) bliver straffet som vores egne

12) God opførsel belønnes med ros,kys,kram,historielæsning,ture på legepladsen,legeland ect.

13) Penge til fredagshygge,legetøj ect optjenes ved huslige pligter (Rydde op ,støvsuge og støve af på eget værelse)

Alt dette har resulteret i velfungerene børn samt børnenes venner som opføre sig pænt når de er her da de også ser hvad der sker ved god samt dårlig opførsel. De deltager selv med de ting de ved der belønnes og kommer stolt og fortæller når de har fået håndvasken til at skinne efter at have sagt et grimt ord. Ordet luder er blevet interessant for 0 klasse (ja 0 klasse) og det er vigtigt for mig at de lære at der er konsekvenser ved at sige den slags.

Nogen vil mene mine regler er strikse,men jeg ser en gavnlig effekt.

Jeg er ikke hård i opdragelsen som sådan. Men at læse indlægget om en kommende mors beretning om et ubehageligt besøg fik mig til at tænke på hvor striks jeg er kontra mange andre. 

For jeg ser børn der lære at opføre sig pænt,høfligt,de lære at lave mad,de lærer hvad en god kost består af,de lære at ved en ugerning er der en straf i form af en konsekvens hvilket vil følge dem resten af deres dage. De lære de huslige pligter og hvordan det gøres ordentligt. Den ældste er 7½ og kan vaske tøj. 

Hvordan vil du mene det er at være barn hos os udfra det du har læst?

Jeg synes, at det er mange regler, men fungerer det for jer, så er det jo sådan det er

Mine børn har ikke mange regler, næsten ingen faktisk, og det tror jeg på, kan give lige så velfungerende mennesker

Jeg bruger stort set aldrig, kan ikke huske hvornår jeg har brugt det, det at straffe mine børn. Men jeg snakker med dem om alt, også hvis jeg synes, at de har lavet noget uheldigt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.