Tin skriver:
Godt vi ikke bor hos jer!!
Vi har fem børn i alderen 4 -17 år! Alle utrolig velfungerende efter både min og skolernes mening.
Du lyder godt nok skrap, og jeg tænker om du evt "skræmmer" børnene til en god opførelse....så de simpelhen gør hvad du siger af frygt, frem for respekt!!! Hvilket jeg på ingen måde anser som sundt.
Mine børn er vantil at hjælpe til, når det passer ideres og vores hverdag. De har ingen pligter som sådan, men hjælper når der er behov og de store kan sagtens selv se behovet. Og de små beder jeg om hjælp fra, ved behov.
Det er jo en ganske almindelig ting i en familie, at man hjælper hinanden, store som små.....ikke at de skal "straffes" til det.
De lærer gode manere....men jeg ville aldrig tvinge dem til at spise grønsagerne op, eller for den sags skyld give "time out".
Og hos os er det dejligt med liv omkring spise bordet. Og hvis de vil side på knæerne og spise er det ok med mig, bare de sidder med ved bordet og hygger sig.
At opdrage andres børn.....hm ja til en hvis grad ville jeg "guide" andres børn , men jeg vil ikke opdrage, måske hellere bede forældrene om at tage affære.
Fredagshygge skal vi alle have da det er noget vi ser frem til, og ikke noget man skal gøre sig fortjent til!! I mine øjne har de fortjent det, bare fordi de er som de er.
Jeg forstår ikke alle dine regler, og jeg tænker da også at du skal passe på med ikke at stille alt for mange regler op, for kunne da godt frygte, at de med tiden/alderen ville blive til et kæmpe opgør.
Hvorfor ikke bygge op omkring gensidig respekt! Det har ikke noget at gøre med at man vil være venner med sine børn, men med at man guider dem, ved at vise dem tillid og ved at styrke deres selvværd, så de ved at de ihvertfald altid kan stole på mor og far.