Kofoed. skriver:
Ni er ikke er lille barn, nu stopper i. Hun er, efter start indlægget begyndt på noget oprør og grænseafprøvning, altså pre teen, det gør, at ironi er en fantastisk måde at svare på, selvfølgelig skal der være plads til seriøse følelser og det. Og ironi skal være begrænset, men tit tror jeg moren svare surt, da det er blevet en vane, så når hun står "moar moar", så må man gerne lige sige noget ironisk, tror også du gør det, bare ikke så meget endnu. Fx søde lille pus, du dør ikke af at vente.
Desuden 9 år er sidste udkald for at opdrage, så derfor skal der jo selvfølgelig være mest seriøst, men ja, en enkel i ny og næ er i orden.
Hvad ville du sige, hvis din 9 årige spørger efter et par kanon dyre diesel bukser? Jeg ville svare, hvis du selv finder pengene og have et smil på læben, der er altså ret sarkastisk. Men spørger hun om hvor børn kommer fra, så vil jeg svare seriøst og fortælle hvad, jeg synes hun er klar til at vide.
Det er IKKE en fantastisk måde at svare på, og så er det ligegyldigt om barnet er 2 år gammelt eller 18 år. Man kan sige fra og rumme barnets følelser på samme tid. I øvrigt er det du foreslår jo ikke ironi, men nærmere sarkasme, hvilket er en yderst modbydelig og nedladende måde at tale til andre mennesker på. Hun nærmer sig preteen årene, og med det følger både rasende hormoner samt for manges tilfælde identitetsforvirring og en masse nye spørgsmål. De bør, HELT bestemt, ikke besvares med sarkasme og nedladende kommentarer. Tvært i mod! Man kan SAGTENS sige fra som voksen på en ordentlig måde.
Og den parallel du drager til bukserne? Det kan jo på ingen måde sammenlignes! Her kan du med et lille grin sige, at dit barn selv kan betale, hvis hun ønsker dem. Det er en lille humoristisk situation. Her er tale om et dybt frustreret barn, som tydeligvis kæmper med nogle ting rent psykisk, og som agerer udad på baggrund af sin frustration. At besvare dén ageren med sarkasme og/eller ironi er ikke gavnligt for nogen parter, og jeg kan hverken forstå eller følge dine argumenter for at tale til sit barn på den måde i dén situation.
.. Og så er det altså ikke bare noget jeg griber ud af den blå luft eller af personlig mening (selvom det dog også er min personlige holdning). Forskere i udviklingspsykologi har meget klart påpeget via forskning, at det at støtte barnet og rumme dets følelser og vise accept, men sige fra på en ordentlig måde, ruster barnet til bedre at kunne klare konflikter og krisere senere i livet. Samt at børn, hvis følelser ikke rummes af forældrene, er langt mere udsatte for stress og angst.