forliggende moderkage?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. april 2012

Kay

mariamiss6 skriver:

Jeg havde foranliggende moderkage med den første.

At du ikke har fået flere oplysninger skyldes nok at i dit tilfælde regner man med den flytter sig lidt op ad, og så er du og baby helt uden for fare.

Foranliggende moderkage, betyder at moderkagen ligger mod dit maveskind, og ned mod livemodermunden.

I så fald at moderkagen bliver ved at være tæt på livmodermunden, eller helt dækker den, skal man regne med kejsersnit, da du ikke vil kunne føde normalt, fordi moderkagen vil ligge i vejen for det. kejsersnittet vil være planlagt, og i god tid, for at sikreimod at fødslen går igang af sig selv.

I de fleste tilfælde ligger modekagen fortil, og ikke for lang ned ad. Så sker der det, at i takt med at baby vokser og udvider fosterhinden, så bliver moderkagen rykket højere op. Den kan stadig sidde fortil, men så sidde et ufarligt sted.

Undervejs i graviditeten betyder det, at du måske kan have småblødninger undervejs. Og at du i øvrigt måske ikke føler babyspark så meget. Måske fæler du først babyspark senere i graviditeten, end du ellers ville gøre, og de vil nok ikke føles så voldsomme, som hvis din moderkage lå bag til. Det skyldes at moderkagen jo er tyk og blød, så den absorerer stød fra bby, og virker altså som en slags airbag, sådan at stødene ikke føles så hårde når de når ud til hudlagene...

Det var vidst det jeg lige vidste.. Grunden til du ikke fik mere information skyldes nok at dit tilfælde ikke er livstruende som det ser ud nu. Altså at man forventer at moderkagen vil flytte sig opad, i takt med at baby vokser. Og så det at de havde travlt. Hvis det havde været en aktuel livstruende situation, for dig og eller baby, så havde de helt sikkert brugt tid på at forklare dig diverse....

men min ligger ikke ud mod maveskindet... min ligger "kun" og dækker for åbningen og så lidt skrådt bagud... og "præsser" den lille ud mod maveskindet... så har mærket hende meget tidligt... hun ligger oven på moderkagen... derfor hedder det for-liggende og ikke foran-liggende på mig

kejsersnit er jeg ik så bange for... men er lidt nervøs for om den kan rykke sig når hun nu ligger ovenpå den...

og så læste jeg det her stykke:

Hvis forliggende moderkage bliver opdaget ved rutine ultralydsskanning i 17.-23. graviditetsuge, skal du ikke tage nogen forholdsregler. Ny ultralyd vil blive udført omkring 34. graviditetsuge. Hvis moderkagen på dette tidspunkt fortsat er forliggende, vil du få besked om at være lidt mere forsigtig, blandt andet bliver du frarådet samleje resten af svangerskabet, og du bør ikke bruge tamponer. Fordi problemet for barnet først og fremmest skyldes risikoen for for tidlig fødsel, er hovedstrategien at forlænge svangerskabet indtil fostrets lunger er modne. Ultralyd gentages omkring 36. gestationsuger, fordi moderkagen kan trække sig op og fri for udgangen helt frem til fødslen. Du behøver ikke indlæggelse, men kan være derhjemme, hvis du ikke bløder, og du bor tæt på et hospital med fødeafdeling, så du hurtigt kan transporteres på hospital med fødeafdeling, hvis du begynder at bløde.

Hvis moderkagen forbliver forliggende, kan det være aktuelt både at give dig vehæmmende midler - hvis fødslen truer med at starte tidligt - og kortison mhp. at fremskynde barnets lungemodning.

Hvis moderkagen dækker åbningen i livmodermunden fuldstændigt, skal barnet tages ud med kejsersnit. Hvis moderkagen kun delvist dækker åbningen, vil mange kunne føde på normalt.

Ved større blødninger skal kejsersnit gøres akut på grund af fare for både mors og barns liv.

på den hjemmeside jeg også har linket og tænkte det lydder da ik som en ret sjov sidste tid hvis ikke den flytter sig... 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. april 2012

Kay

mariamiss6 skriver:

Åh, jeg fik ikke lige læst det hele igennem... Men, altså når den rent faktisk ligger ned ad og spærrer det hele, så skal du nok holdes øje med. Men måske er der bare ingen livstruende risiko, før baby er lidt større, og altså omkring den tid de har sagt du skal scannes igen...

Ellers hvis der er noget du er i tvivl om, så synes jeg du skal kontakte din jordemoder. Jeg er sikker på din konsultatiosjordemoder kan komme til en scanner, så kan hun sikkert tjekke, og forklare mere præcist om din situation.

Du har ret til en ekstra tid hos din JM, hvis der er god grund til det. Og det synes jeg da der er.

nåede lige at skrive til dig inden jeg så det her... vil også lige hive fat i lægen når det er...

der står på nettet at det er normalt man først skal scannes der... men der står også at ved den mindste blødning skal jeg kontakte fødegangen og det fortalte hun mig ikke

jeg kunne fornemme på hende at hun havde haft nogle mindre sjove scanninger den dag... mens vi sad og ventede fulgte hun 2 forskellige ned og få taget flere prøver... og det tyder jo ik ligefrem godt.... nok også derfor de var så meget bagud...

Anmeld

18. april 2012

mariamiss6

Kay skriver:

nåede lige at skrive til dig inden jeg så det her... vil også lige hive fat i lægen når det er...

der står på nettet at det er normalt man først skal scannes der... men der står også at ved den mindste blødning skal jeg kontakte fødegangen og det fortalte hun mig ikke

jeg kunne fornemme på hende at hun havde haft nogle mindre sjove scanninger den dag... mens vi sad og ventede fulgte hun 2 forskellige ned og få taget flere prøver... og det tyder jo ik ligefrem godt.... nok også derfor de var så meget bagud...

Ja, det kan godt være hun har haft nogle scanninger med kedelige resultater lige før dig. Og så har hun måske haft det lidt sådan, at dit heldigvis ikke var akut livstruende, så der var ingen grund til at dele skræmmende nyheder ud, når det alligevel ikke var aktuelt. Men du har da ret, de kunne godt lige have en pjece om det at have foranliggende, og forliggende moderkage, som man kunne få med hjem.

Anmeld

18. april 2012

Kay

mariamiss6 skriver:

Ja, det kan godt være hun har haft nogle scanninger med kedelige resultater lige før dig. Og så har hun måske haft det lidt sådan, at dit heldigvis ikke var akut livstruende, så der var ingen grund til at dele skræmmende nyheder ud, når det alligevel ikke var aktuelt. Men du har da ret, de kunne godt lige have en pjece om det at have foranliggende, og forliggende moderkage, som man kunne få med hjem.

lige netop...

jeg har lånt en stor babybog af min faster... hvor jeg tilfældigt fandt ud af det med forligende og foranliggende... og at det kunne give komplikationer....

for den eneste besked jeg fik var at jeg skulle scannes igen i uge 33+ fordi moderkagen lå og spærrede udgangen og så spurgte ejg indtil hvordan den lå og hun svare det med at den var skråt bagud... og at hvis den ik flyttede sig skulle jeg havde kejsersnit... og det var det eneste.. det lød jo ik ret farligt....

efter jeg så havde læst om det i den bog (den er fra lige omkring 2000) tænkte jeg der måske stod mere og nyere ting på nettet... og så blev jeg lidt  hvorfor har hun ik fortalt det...

Anmeld

18. april 2012

pemiro

Kay skriver:

foran-liggende og for-liggende er ikke det samme

foranliggende vender ud mod maveskindet hvor en forliggende spærer for udgangen og nej der er intet farligt i en foranliggende

Åh for søren... Læste det som foran

Håber den flytter sig inden tiden nærmer sig  

Anmeld

18. april 2012

Kay

pemiro skriver:

Åh for søren... Læste det som foran

Håber den flytter sig inden tiden nærmer sig  

ja du er ik den eneste det er dælemer også svært med to ord der ligner hinanden så meget men betydder noget forskelligt...

Anmeld

18. april 2012

Nille-pigen

Kay skriver:

er du sikker på det ikke er foran-liggende du mener? eller var den bare ikke fuld forliggende?

for med forliggende så ligger den og spærer så man kan ikke føde normalt hvis ikke den har rykket sig... moderkagen ligger ligesom og spærer for udgangen....

det er vist foranliggende jeg havde så for den rykkede sig ikke men lå heller ikke i vejen for udgangen

Anmeld

18. april 2012

Mira0911

Jeg havde det i begge graviditeter... I de aller fleste tilfælde flytter den sig... Det er en meget lille procent del den ikke gør det ved... 

Anmeld

18. april 2012

Kay

Nille-pigen skriver:

det er vist foranliggende jeg havde så for den rykkede sig ikke men lå heller ikke i vejen for udgangen

det er dælemer også svært når det er to ord der er så ens

Anmeld

18. april 2012

Kay

Mira0911 skriver:

Jeg havde det i begge graviditeter... I de aller fleste tilfælde flytter den sig... Det er en meget lille procent del den ikke gør det ved... 

men hvad fik du afvide om det?? for jeg fik intet andet end at jeg skulle scannes igen

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.