forliggende moderkage?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. april 2012

Tanjadamgaard

Kay skriver:

forliggende og foranliggende er ikke det samme og så hvidt jeg har fundet ud af kan den kun rykke sig væk fra fødselskanalen og ikke ned på den...

Det kan godt være jeg spørger dumt, men hvad er forskellen på foranliggende og forliggende?  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. april 2012

Michalala

Jeg har også foranliggende. Selv vil jeg meget gerne føde normalt, så jeg håber virkelig den rykker sig. Min jordemor lød dog meget afslappet omkring det og sagde at den næsten altid rykker sig op.

Jeg fik en folder med hjem. Der står primært at hvis du begynder at bløde skal du kontakte hospitalet. Ellers er der som udgangspunkt ikke noget du skal være særligt forsigtig med. Man må stadig gerne dyrke motion, have sex osv. (altså så længe du ikke bløder).

Anmeld

17. april 2012

Michalala

Michalala skriver:

Jeg har også foranliggende. Selv vil jeg meget gerne føde normalt, så jeg håber virkelig den rykker sig. Min jordemor lød dog meget afslappet omkring det og sagde at den næsten altid rykker sig op.

Jeg fik en folder med hjem. Der står primært at hvis du begynder at bløde skal du kontakte hospitalet. Ellers er der som udgangspunkt ikke noget du skal være særligt forsigtig med. Man må stadig gerne dyrke motion, have sex osv. (altså så længe du ikke bløder).

Hov, ser nu at du ikke mente foranliggende. Men er det ikke det samme i dit tilfælde? Ved foranliggende spærrer den ihvertfald også for udgangen og man skal være obs på blødninger.

Anmeld

17. april 2012

Nille-pigen

Kay skriver:

til md fik jeg afvide jeg havde forliggende moderkage... blev spurgt om jeg havde blødt (hvilket jeg gjorde en lille bitte smule i uge 6+) og fik så afvide jeg skulle scannes igen i uge 33 for at se om den har rykket sig...

fik afvide at de fleste rykker sig... men fik ik mere afvide om hvad det var g hvorfor det var der (scannings damen havde lidt travlt... der var over 1 times længere ventetid end der skulle den dag)

men nu har jeg googlet lidt og fundet ud af lidt om det... og det skrammer mig lidt at jeg ikke har fået mere afvide om det... evt bare en folder hvor der stod noget om det?? 

er der andre der havde forliggende moderkage?

hvilken besked fik i?

rykkede den sig?

hvordan forløb jeres fødsel?

og til dem der ikke ved hvad jeg snakker om står der noget om det her: http://patienthaandbogen.dk/graviditet/sygdomme/forliggende-moderkage-placenta-previa-2650.html 

jeg havde også forliggende moderkage... men jeg hverken blødte eller blev kommenteret på at det kunne være noget problem... og den rykkede sig ikke...

min fødsel forløb fint og moderkagen kom ud 5 min efter jeg havde født.... og den så rigtig fin ud...

tror ikke du skal være bekymret...

Anmeld

17. april 2012

pemiro

Kay skriver:

til md fik jeg afvide jeg havde forliggende moderkage... blev spurgt om jeg havde blødt (hvilket jeg gjorde en lille bitte smule i uge 6+) og fik så afvide jeg skulle scannes igen i uge 33 for at se om den har rykket sig...

fik afvide at de fleste rykker sig... men fik ik mere afvide om hvad det var g hvorfor det var der (scannings damen havde lidt travlt... der var over 1 times længere ventetid end der skulle den dag)

men nu har jeg googlet lidt og fundet ud af lidt om det... og det skrammer mig lidt at jeg ikke har fået mere afvide om det... evt bare en folder hvor der stod noget om det?? 

er der andre der havde forliggende moderkage?

hvilken besked fik i?

rykkede den sig?

hvordan forløb jeres fødsel?

og til dem der ikke ved hvad jeg snakker om står der noget om det her: http://patienthaandbogen.dk/graviditet/sygdomme/forliggende-moderkage-placenta-previa-2650.html 

Min ligger også foran og det eneste jeg har fået at vide var, at jeg nok ville mærke liv lidt senere, da bebs skal sparke "igennem" den også..

Er ikke blevet fortalt/spurgt om andet og skal ikke til nogle scanninger..

Anmeld

17. april 2012

Kofoed.

Anastasias moderkage var foranliggende, lige midt på mave, fik afvide de lige skulle holde styr på, at den ikke dækkende fødekanalen, for gør den det, så skal bebse ud med PKS. Den rykkede sig lidt op og ud på højre side, så det var intet problem. Det er jo det samme med, at hvis det var den nederste tvilling der var gået til, skulle de også holde øje med, at den ikke blokkerende vejen ud.

Tror det er 1% (jeg fik afvide) af dem med foranliggende der skal have PKS, så det er heldigvis ikke så tit.

Skal sige, at efter tvilling b gik til, blev jeg sat ind i alt, både af overlægen der scannede mig og min jordemoder, som er afdelingsjordemoder, det var simplethen fantastisk.

Anmeld

17. april 2012

kvinde84

Kay skriver:

forliggende og foranliggende er ik det samme der er ik noget farligt ved foranliggende

vores kom overraskende naturligt ind... selvom behandlig var planlagt... men vil også helst havde hende ud naturligt

Nååkey, ja det vidste jeg så ikke, så er det nok derfor de ikke har sagt noget. Det er heller ikke noget jeg har spekuleret noget særligt over, da de ikke engang kommenterede det yderligere

Og vedr. naturlig "indgang", så var i jo pisse heldige der  Det er jo det man går og drømmer om. Jeg ville ønske at det skete med det næste, men jeg stiller mig dog meget tilfreds hvis behandling næste gang glider lige nemt som sidst

Anmeld

18. april 2012

Kay

Tanjadamgaard skriver:

Det kan godt være jeg spørger dumt, men hvad er forskellen på foranliggende og forliggende?  

at en foran liggende ligger på forsiden altså ud mod maveskindet og en forliggende ligger nede i bunder og spære udgangen

Anmeld

18. april 2012

Kay

Michalala skriver:

se sådan en folder ville jeg gerne havde haft... må lige høre lægen eller jm næste gang jeg skal der ned

Anmeld

18. april 2012

Kay

Michalala skriver:

Hov, ser nu at du ikke mente foranliggende. Men er det ikke det samme i dit tilfælde? Ved foranliggende spærrer den ihvertfald også for udgangen og man skal være obs på blødninger.

jo både og... for forliggende ligger og spære for udgangen men foranliggende er når den vender ud mod maveskindet... men man kan godt havde foran-forliggende men jeg har bagud-forliggende... hvis du forstår? det er ikke alle med foranliggende der også er forliggende...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.