Kay skriver:
til md fik jeg afvide jeg havde forliggende moderkage... blev spurgt om jeg havde blødt (hvilket jeg gjorde en lille bitte smule i uge 6+) og fik så afvide jeg skulle scannes igen i uge 33 for at se om den har rykket sig...
fik afvide at de fleste rykker sig... men fik ik mere afvide om hvad det var g hvorfor det var der (scannings damen havde lidt travlt... der var over 1 times længere ventetid end der skulle den dag)
men nu har jeg googlet lidt og fundet ud af lidt om det... og det skrammer mig lidt at jeg ikke har fået mere afvide om det... evt bare en folder hvor der stod noget om det??
er der andre der havde forliggende moderkage?
hvilken besked fik i?
rykkede den sig?
hvordan forløb jeres fødsel?
og til dem der ikke ved hvad jeg snakker om står der noget om det her: http://patienthaandbogen.dk/graviditet/sygdomme/forliggende-moderkage-placenta-previa-2650.html
Jeg havde foranliggende moderkage med den første.
At du ikke har fået flere oplysninger skyldes nok at i dit tilfælde regner man med den flytter sig lidt op ad, og så er du og baby helt uden for fare.
Foranliggende moderkage, betyder at moderkagen ligger mod dit maveskind, og ned mod livemodermunden.
I så fald at moderkagen bliver ved at være tæt på livmodermunden, eller helt dækker den, skal man regne med kejsersnit, da du ikke vil kunne føde normalt, fordi moderkagen vil ligge i vejen for det. kejsersnittet vil være planlagt, og i god tid, for at sikreimod at fødslen går igang af sig selv.
I de fleste tilfælde ligger modekagen fortil, og ikke for lang ned ad. Så sker der det, at i takt med at baby vokser og udvider fosterhinden, så bliver moderkagen rykket højere op. Den kan stadig sidde fortil, men så sidde et ufarligt sted.
Undervejs i graviditeten betyder det, at du måske kan have småblødninger undervejs. Og at du i øvrigt måske ikke føler babyspark så meget. Måske fæler du først babyspark senere i graviditeten, end du ellers ville gøre, og de vil nok ikke føles så voldsomme, som hvis din moderkage lå bag til. Det skyldes at moderkagen jo er tyk og blød, så den absorerer stød fra bby, og virker altså som en slags airbag, sådan at stødene ikke føles så hårde når de når ud til hudlagene...
Det var vidst det jeg lige vidste.. Grunden til du ikke fik mere information skyldes nok at dit tilfælde ikke er livstruende som det ser ud nu. Altså at man forventer at moderkagen vil flytte sig opad, i takt med at baby vokser. Og så det at de havde travlt. Hvis det havde været en aktuel livstruende situation, for dig og eller baby, så havde de helt sikkert brugt tid på at forklare dig diverse....