Mira0911 skriver:
Jeg fik bare at vide at jeg skulle til en ekstra scanning for at blive tjekket om den havde flyttet sig, hvis ikke den havde det, så skulle det være KS...
Fik ikke rigtig noget at vide end det...
gjorde jeg heller ik... men læste bla. dette
Hvis forliggende moderkage bliver opdaget ved rutine ultralydsskanning i 17.-23. graviditetsuge, skal du ikke tage nogen forholdsregler. Ny ultralyd vil blive udført omkring 34. graviditetsuge. Hvis moderkagen på dette tidspunkt fortsat er forliggende, vil du få besked om at være lidt mere forsigtig, blandt andet bliver du frarådet samleje resten af svangerskabet, og du bør ikke bruge tamponer. Fordi problemet for barnet først og fremmest skyldes risikoen for for tidlig fødsel, er hovedstrategien at forlænge svangerskabet indtil fostrets lunger er modne. Ultralyd gentages omkring 36. gestationsuger, fordi moderkagen kan trække sig op og fri for udgangen helt frem til fødslen. Du behøver ikke indlæggelse, men kan være derhjemme, hvis du ikke bløder, og du bor tæt på et hospital med fødeafdeling, så du hurtigt kan transporteres på hospital med fødeafdeling, hvis du begynderat bløde.
Hvis moderkagen forbliver forliggende, kan det være aktuelt både at give dig vehæmmende midler - hvis fødslen truer med at starte tidligt - og kortison mhp. at fremskynde barnets lungemodning.
Hvis moderkagen dækker åbningen i livmodermunden fuldstændigt, skal barnet tages ud med kejsersnit. Hvis moderkagen kun delvist dækker åbningen, vil mange kunne føde på normalt.
Ved større blødninger skal kejsersnit gøres akut på grund af fare for både mors og barns liv.
så står der også at man skal kontakte fg ved blødning... og det syntes jeg da godt de kunne havde sagt??
Anmeld