gravid og etik om sygemelding på jobbet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. marts 2012

Malthes mor

Anonym skriver:

Af hensyn til div involverede er jeg anonym

Til at starte med, vil jeg gøre det klart at jeg ikke er imod gravide som sygemelder sig, jeg synes helt sikkert at er der en god grund, bør der heller ikke være nogle problemer i at få hjælp til aflastning, sygemelding osv

Men her vil jeg prøve at snakke om den anden vej rundt, dvs ikke om retten til sygemelding, men om udnyttelse af de rettigheder man har som gravid.

Min mand er mellem leder, dvs han står og skal mægle og forhandle og ordne alt mellem den almindelige medarbejder på gulvet, og cheferne højere oppe. Han står jo bla også for sygemeldinger og skal forsvare medarbejderen, samtidig med han skal gøre cheferne glade, et krævende og utaknemmeligt job, med for lav løn, men gode og spændende udfordringer.

Nu til hovedemnet: Min mand oplever utrolig mange gravide kvinder i sin produktion, 98% melder sig syge, så snart de får de 2 atreger på testen, og næsten hele graviditeten igennem. Han er ikke i tvivl om at nogle af dem, har god grund til sygemeldingen, men er enormt frustrerende, når han tydeligt kan se at det jo langt fra er alle 98% der har behov for sygemeldingen, og udnytter de regler som jo netop beskytter og gavner de gravide som har behov for det, og han frygter jo at det kan få konsekvens på sigt. Har de i deres første graviditet meldt sig syg på den måde, gør de det 99% sikkert igen. Det værste er de lige har været nød til at fyre folk, og indenfor 2 uger efter fyringen, er der flere kvinder som pludselig meldte ud, at nu var de gravide (alle ca 2-4 mdr henne) og meldt sig syge. Det manden bliver frustreret over her er, at når de vidste fyringerne skulle komme, hvorfor så ikke melde ud lidt før, da de alligevel ikke kunne fyres, men kunne have reddet nogle af deres kolleger som nu har mistet et job, mens de resterende kolleger nu skal løbe hurtigere da de så bliver i underskud til de er tilbage fra barsel
Desværre gør facebook i denne tid, man ved nogle udnytter reglerne og ikke kan røres, på trods af de sygemeldes med graviditetsgener og samtidig lystigt deler info ud, om de mange aktiviteter de laver, som feks en med ondt i ryggen, skriver ofte man løfter rundt på møbler i babyværelset, hjælper folk med flytning osv osv

Hvad mener i, er der for mange som udnytter reglerne og hvad synes i om det. Er det fair overfor kolleger og arbejdsgiver

Er moralen ved at være for lav i Danmark hvad sådanne ting angår
Bevar gerne den gode tone

Om gravide kan sygemelde sig eller ej, det vil jeg slet ikke diskutere. De må helt klart være op til den enkelte og dennes samvittighed

Men det jeg vil nævne, er at det er drøn ærgeligt når folk sygemelder sig eller ej, men efter x antal dage, så får arbejdsgiverrefusion fra kommunen, dog ikke fuld lønfusion ca 80%. Så arbejdsgiver har faktisk en rigtig god mulighed for at ansætte en i den sygemeldtes stilling. Desværre gør rigtig mange ikke dette, da alle er ramte af krisen og kassen er lav. Så på en måde kommer nogle penge ind, men de medarbejdere der fortsat er på gulvet må bare løbe hurtigere.

Helt personligt, så ved kollegaerne at den gravide skal på barsel i løbet af perioden. Så når de sygemelder sig før tid, så er der mulighed for at få noget frisk energi ind. Da den gravide ofte går ned i gear og egentlig bare går og venter på barsel.

Så i min erfaring er at det hele er noget lettere.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. marts 2012

june1987

Jeg synes det er skide dårligt !!!

men nok også fordi jeg sidder i kørestol kan intet selv efterhånden og jeg har blødt osv

men men jeg har da stadigvæk kunne klarer mit studie som jeg passer til punkt og prikke selv på syghuset har jeg sat med mine lektier selvom jeg havde tankerne alle andre steder end på mine eksamer  som er nært stående

men et alm. arbejde havde jeg nok ikke kunne klarer grundet mine problemer men så er det godt jeg har det andet her som jeg sagtens kan, læger og jordmødre synes det er godt jeg kæmper

Anmeld

23. marts 2012

Happiness

min holdning:

man lægger sig f****** ikke syg fra arbejdet bare fordi man er gravid.

Hvis man har gener i form a bækkenlæsning, ondt i ryggen osv, må man få opgaver der er en smule lettere, pauser i løbet a dagen og lign.

Nu har jeg ikke selv været sygemeldt under min graviditet. Andet end 2 dage, da jeg fik plukveer, som de var bange for ville modne mig.

Men jeg bliver sgu lidt provokeret af dit svar. Jeg kender flere der har haft bækkenløsning. Og de har været i så stor smerte, at de ikke engang kunne gå på toilettet uden at få sindsyg ondt!

Så synes jeg ikke man skal gå på arbejde. Både for sig selv, men da også for deres kollegaer! Jeg ville nødigt være på arbejde med en der kun kunne sidde og lave papirarbejde. Så kunne jeg drøne rundt i 8 timer og lavet alt andet. Nej så vil jeg da hellere have at hun sygemelder sig!

Arbejdspladsen får jo kompensation, godt nok ikke det fulde beløb, men nk til at dække en del vagter ind. (mener det er 80%) Så hellere få en vikar, istedet for en der ikke kan lave noget.

Hvis man brækker et ben skal man jo heller ikke på arbejde...

Nu arbejder jeg også et fysisk krævende arbejde, så måske det er anderledes abdre steder. 

Men ok, du har jo lov til at have den holdning

Anmeld

23. marts 2012

Anonym

Jeg synes rent faktisk det er noget svineri, rent ud sagt!
Ikk nok med de ødelægger det for os som rent faktisk bliver nødt til at blive sygemeldt, men jeg synes os de ødelægger mange job situationer for kvinder i den fødedygtige alder .

Jeg har i hvertfald erfaret at det er utrolig svært at finde job når man er i den føde dygtige alder , og det er fandme ikk fedt. men tit og oftet tror jeg simpelthen det bunder i alle de kvinder som ikk vil passe deres job fordi de bare ikk gider imens de er gravid .

Og jo vidst er det da rart at gå hjemme og hygge om maven , men det er sku ikk fair.

Anmeld

23. marts 2012

Happiness

Jeg oplever ikke samme problematik. Arbejder som socialpædagog, og der er en masse kvinder, og en masse graviditeter

Ud af 7 graviditeter var der 2 som måtte sygemelde sig. Den ene begyndte at bløde hver gang hun rørte sig for meget, og det satte gang i plukveer, som modnede lidt Og den anden havde åbnet sig, så de frygtede en tidlig fødsel. 

Resten (mig i blandt) havde intet eller få dages fravær. Og det var pga smerter eller plukveer. Og vi skulle have en mulighedserklæring fra lægen. 

Men trist at det er sådan på din mands arbejde. Er det meget hårdt fysisk siden de melder sig syge?

Ved os er der meget løft, og dumme arbejdstillinger. Men vi har redskaberne, plus at gravide self. ikke må løfte tunge ting. Det hjælper da her. Så de ikke behøver melde sig syge.

Anmeld

23. marts 2012

LR85

Happiness skriver:

Nu har jeg ikke selv været sygemeldt under min graviditet. Andet end 2 dage, da jeg fik plukveer, som de var bange for ville modne mig.

Men jeg bliver sgu lidt provokeret af dit svar. Jeg kender flere der har haft bækkenløsning. Og de har været i så stor smerte, at de ikke engang kunne gå på toilettet uden at få sindsyg ondt!

Så synes jeg ikke man skal gå på arbejde. Både for sig selv, men da også for deres kollegaer! Jeg ville nødigt være på arbejde med en der kun kunne sidde og lave papirarbejde. Så kunne jeg drøne rundt i 8 timer og lavet alt andet. Nej så vil jeg da hellere have at hun sygemelder sig!

Arbejdspladsen får jo kompensation, godt nok ikke det fulde beløb, men nk til at dække en del vagter ind. (mener det er 80%) Så hellere få en vikar, istedet for en der ikke kan lave noget.

Hvis man brækker et ben skal man jo heller ikke på arbejde...

Nu arbejder jeg også et fysisk krævende arbejde, så måske det er anderledes abdre steder. 

Men ok, du har jo lov til at have den holdning

ej nu må du simpelthen stoppe.

tror du selv a jeg mener a en person der har brækket begge ben eller har så kraftig bækkenløsning eller brækker sig hver 15. min skal komme på arbejde.

der er jo en naturlig grænse for hvornår det fysisk er umuligt!!!! det sir ærlig talt sig selv.

Jeg snakker om tilfælde hvor man kan blive aflastet. Som der starter med a blive skrevet, så opleves der a folk sygemelder sig bare de har den mindste smule ondt i hoved, ligaments smerter, har plukveer eller lign (eller andre normale ting)

Det kommer jo også an på ens job.

Men gir fuldstændig ret, a der er nogen der fandeme udnbytter a de har en positiv test og lægger sig syg hver 2. dag.

Anmeld

23. marts 2012

Kay

Anonym skriver:

Ja det er netop der problemer ligger, desværre

også at der er nogle som udnytter det, og så bliver der flere og flere, for "hvorfor skal jeg være knokleren når de andre får gratis ferie ud af det"

lige netop den holdning...

heldigvis er mine kollegaer godt klar over at jeg har ondt... og jeg besøger dem også så tit jeg kan kæmpe mig der ind...

fuck hvor ville jeg hellere arbejde end at være her hjemme!!

Anmeld

23. marts 2012

Silas&Mille

Et kort svar:

Ja, rigtig mange gravide udnytter deres graviditet og gør det til en sygdom overfor deres arbejdsplads.

Det er i mine øjne noget svineri! 

Anmeld

23. marts 2012

LR85

Silas&Mille skriver:

Et kort svar:

Ja, rigtig mange gravide udnytter deres graviditet og gør det til en sygdom overfor deres arbejdsplads.

Det er i mine øjne noget svineri! 

Anmeld

23. marts 2012

Kay

LR85 skriver:

min holdning:

man lægger sig f****** ikke syg fra arbejdet bare fordi man er gravid.

Hvis man har gener i form a bækkenlæsning, ondt i ryggen osv, må man få opgaver der er en smule lettere, pauser i løbet a dagen og lign.

det er bare ikke alle arbejdspladser det kan lade sig gøre på... jeg gik til chefen med ønske om det... men det kunne hun ikke give mig... så ville hun hellere sygemelde mig... så det er ikke alle der "bare" kan få lavet om i deres arbejdsforhold...

jeg var inde og besøge mit arbejde i går... og efter turen der ind gjorde det virkelig ondt... og efter turen hjem lå jeg resten af tiden på sofaen og græd fordi det gjorde så ondt... bækkenløsning er sgu ikke bare en dans på roser!!!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.