gravid og etik om sygemelding på jobbet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. marts 2012

Anonym trådstarter

isabellamor skriver:

jeg giver TS ret i at det er på ingen måde acceptabelt at melde sig syg hvis man ikke er det..

men omvendt så kan man jo ikke VIDE som arbejdsgiver om de reelt er syge eller ej. derfor hedder det sig at man som arbejdsgiver stadig KAN og BØR bede om en lægeerklæring fra den sygemeldte. arbejdspladsen SKAL dog betale for at få denne. men de kan derved få lægens ord på om de er syge. det kan jo vreæ at den falske syge får en dårlig smag i munden og vender tilbage på jobbet fordi at hun ikke kan få gennemført en lægeerklring fordi hun faktisk ikke er syg

jeg ble hurtigt efter jeg fandt ud af at jeg var gravid sygemeldt... jeg tror jeg var 7-8 uger henne og blev sygemeldt grundet MEGET SLEM kvalme.. jeg kom tilbage igen da kvalme perioden var slut. der gik ret længe... ca 2 mdr.. da jeg så vendte tilbage gik der 14 dage så blev jeg sygemeldt igen grundet bækkensmerter og jeg kunne ikke holde ud at arbejde fordi jeg havde så mange smerter... og jeg var næsten sygemeldt hele graviditeten frem til fødslen...

så det er altså muligt at kunne være syg igennem en hel graviditet... 

bare lige, til en info.

Vi er helt enige om det er muligt

Se svar til det andet, under mit svar til månsson

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. marts 2012

Anonym trådstarter

jeg tror der er et problem på lige netop den arbejdsplads at det er den genneralde holdning at det er en "ret" gravide har at være sygemeldte... og det er en ond cirkel...

men som udgangspunkt er det jo IKKE en sygdom at være gravid...

Ja det er netop der problemer ligger, desværre

også at der er nogle som udnytter det, og så bliver der flere og flere, for "hvorfor skal jeg være knokleren når de andre får gratis ferie ud af det"

Anmeld

22. marts 2012

Pige2009

Anonym skriver:

Af hensyn til div involverede er jeg anonym

Til at starte med, vil jeg gøre det klart at jeg ikke er imod gravide som sygemelder sig, jeg synes helt sikkert at er der en god grund, bør der heller ikke være nogle problemer i at få hjælp til aflastning, sygemelding osv

Men her vil jeg prøve at snakke om den anden vej rundt, dvs ikke om retten til sygemelding, men om udnyttelse af de rettigheder man har som gravid.

Min mand er mellem leder, dvs han står og skal mægle og forhandle og ordne alt mellem den almindelige medarbejder på gulvet, og cheferne højere oppe. Han står jo bla også for sygemeldinger og skal forsvare medarbejderen, samtidig med han skal gøre cheferne glade, et krævende og utaknemmeligt job, med for lav løn, men gode og spændende udfordringer.

Nu til hovedemnet: Min mand oplever utrolig mange gravide kvinder i sin produktion, 98% melder sig syge, så snart de får de 2 atreger på testen, og næsten hele graviditeten igennem. Han er ikke i tvivl om at nogle af dem, har god grund til sygemeldingen, men er enormt frustrerende, når han tydeligt kan se at det jo langt fra er alle 98% der har behov for sygemeldingen, og udnytter de regler som jo netop beskytter og gavner de gravide som har behov for det, og han frygter jo at det kan få konsekvens på sigt. Har de i deres første graviditet meldt sig syg på den måde, gør de det 99% sikkert igen. Det værste er de lige har været nød til at fyre folk, og indenfor 2 uger efter fyringen, er der flere kvinder som pludselig meldte ud, at nu var de gravide (alle ca 2-4 mdr henne) og meldt sig syge. Det manden bliver frustreret over her er, at når de vidste fyringerne skulle komme, hvorfor så ikke melde ud lidt før, da de alligevel ikke kunne fyres, men kunne have reddet nogle af deres kolleger som nu har mistet et job, mens de resterende kolleger nu skal løbe hurtigere da de så bliver i underskud til de er tilbage fra barsel
Desværre gør facebook i denne tid, man ved nogle udnytter reglerne og ikke kan røres, på trods af de sygemeldes med graviditetsgener og samtidig lystigt deler info ud, om de mange aktiviteter de laver, som feks en med ondt i ryggen, skriver ofte man løfter rundt på møbler i babyværelset, hjælper folk med flytning osv osv

Hvad mener i, er der for mange som udnytter reglerne og hvad synes i om det. Er det fair overfor kolleger og arbejdsgiver

Er moralen ved at være for lav i Danmark hvad sådanne ting angår
Bevar gerne den gode tone

Jeg mener ikke som udgangspunkt, at man udelukkende kan bruge Facebook som bevisbyrde. Selv havde jeg en helt igennem nem graviditet og arbejde fuld tid ind til 4 uger inden termin, men jeg ved fra nogle af mine veninder, at de kan have gode og dårlige dage, for man ligger ikke på langs under hele sygemeldingen Hvad angår årsagerne til at vente med at melde ud om graviditeten, så kan de være forskellige og mange, så der mener jeg tillige, at man skal passe på med at dømme folk, hvis man ikke kender hele baggrunden. Personlig meldte jeg først ud omkring min graviditet til familie og venner 12 uger inden fødslen

Når det er sagt, mener jeg personligt, at det er dybt amoralsk og forkasteligt, hvis nogen udnytter systemet...

Kh. Linda

Anmeld

22. marts 2012

L&V

Anonym skriver:

Mange erklæringer kommer ind som: sygemeldt med graviditetsgener, og de tør ikke andet end give den, for skulle der ske noget og de ikke har givet en erklæring, kan de jo få problemer, og selvom de konstant skal fornyes, bliver de det, da medarbejderen ikke selv skal betale, og lægerne ofte ikke tør gøre så meget andet end give sygemeldingen. Der opleves også at hvis lægen ikke vil give den, skifter de læge, og får den fra en ny læge, kan de ikke få en lægeerklæring, kommer de tilbage på job 2 dage, melder sig syge igen, og kommer så 2 dage når den ikke kan strækkes mere, og så de sygemeldt igen, for de kan ikke røres pga graviditeten

Det er slet ikke for at klandre som har behov for sygemeldingen, for de skal jo selvfølgelig have den, jeg kan bare blive harm over de som udnytter det, og kan ødelægge det, for dem som har brug for sygemeldingen

Der er jo altså ikke noget der hedder en læge erklæring mere det er en muligheds erklæring hvor 1side ska udfyldes sammen med chefen og 2 side sammen med lægen netop for at undgå alt det du beskriver..

Men ja der er da folk som bliver "mere" syge end andre

Anmeld

22. marts 2012

Anonym trådstarter

Baagøe skriver:

Jeg mener ikke som udgangspunkt, at man udelukkende kan bruge Facebook som bevisbyrde. Selv havde jeg en helt igennem nem graviditet og arbejde fuld tid ind til 4 uger inden termin, men jeg ved fra nogle af mine veninder, at de kan have gode og dårlige dage, for man ligger ikke på langs under hele sygemeldingen Hvad angår årsagerne til at vente med at melde ud om graviditeten, så kan de være forskellige og mange, så der mener jeg tillige, at man skal passe på med at dømme folk, hvis man ikke kender hele baggrunden. Personlig meldte jeg først ud omkring min graviditet til familie og venner 12 uger inden fødslen

Når det er sagt, mener jeg personligt, at det er dybt amoralsk og forkasteligt, hvis nogen udnytter systemet...

Kh. Linda

Vi er helt enige, nu var det også bare eksempler, og at det da kan være frustrerende at stå med flere sygemeldinger flere måneder frem, når man kunne ha reddet nogle folk fra fyring i disse tider.

Her er det heller ikke om dem som jo har gode grunde til deres valg, men dem som bevidst vælger at udnytte det.

Anmeld

22. marts 2012

Anonym trådstarter

Der er jo altså ikke noget der hedder en læge erklæring mere det er en muligheds erklæring hvor 1side ska udfyldes sammen med chefen og 2 side sammen med lægen netop for at undgå alt det du beskriver..

Men ja der er da folk som bliver "mere" syge end andre

Det vidste jeg så ikke lige, er jo ikke mig som sidder med dem, men synes desværre bare det er en kedelig tendens, som er blevet et stort problem på in mands arbejdsplads

De kan desværre udnyttes, da der er regler og hensyn især når man er gravid som gør at der ikke behøves noget bevis for noget. Man kan jo ikke modbevise om en gravid har kvalme eller ej, bare som eks

Anmeld

22. marts 2012

Pige2009

Anonym skriver:

Vi er helt enige, nu var det også bare eksempler, og at det da kan være frustrerende at stå med flere sygemeldinger flere måneder frem, når man kunne ha reddet nogle folk fra fyring i disse tider.

Her er det heller ikke om dem som jo har gode grunde til deres valg, men dem som bevidst vælger at udnytte det.

Ja, men man ved jo bare ikke 100% om det er reelt eller bare rent pjæk, så det er svært

Anmeld

22. marts 2012

L&V

Anonym skriver:

Det vidste jeg så ikke lige, er jo ikke mig som sidder med dem, men synes desværre bare det er en kedelig tendens, som er blevet et stort problem på in mands arbejdsplads

Oki det er os bare derfor det undre mig for det er ikke "nemt" at blive sygemeldt mere men det kræver jo self at arbejdsgiver ved at det er sådan det fungere.. Tit er det jo mere vanskeligt at være "syg" når man ska sidde og udfylde noget med sin chef

Anmeld

22. marts 2012

Anonym trådstarter

Baagøe skriver:

Ja, men man ved jo bare ikke 100% om det er reelt eller bare rent pjæk, så det er svært

Det er også derfor jeg ikke selv ville pege fingre af bestemte personer, men nogle har man meget mistanke til, og samtidig ved man desværre nogle nok snyder med grundlag for sygemeldinger, kombineret med feks fritidsaktiviteter, og den store % af sygemeldte blandt de gravide, ud af over 20 gravide jeg har hørt om de sidste par år, har der kun været 1 som har været der, i sin graviditet, resten har været sygemeldt, hvoraf 1 var deltids resten heltids

Anmeld

22. marts 2012

Anonym trådstarter

Månsson skriver:

Oki det er os bare derfor det undre mig for det er ikke "nemt" at blive sygemeldt mere men det kræver jo self at arbejdsgiver ved at det er sådan det fungere.. Tit er det jo mere vanskeligt at være "syg" når man ska sidde og udfylde noget med sin chef

helt sikkert, men især når det handler om graviditet, når er der meget mere snor at give af, og tit er en opringning til arbejdspladsen nok, så bliver beskeden givet videre til min mand, som så skal udfylde papirerne, hvor medarbejderen ikke nødvendigvis behøver snakke med ham, og en sms kan også være nok

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.