gravid og etik om sygemelding på jobbet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. marts 2012

l.kjoeller

Jeg er selv sygmeldt og har været det siden uge 26 pga bækkenbundsløsning. men syns det er forfærdeligt at nogen bare udnytter systemet. må være nogle læger der taber bolden der. må være frustrerende for din mand for man kan ikke engang stille spørgsmål til det da man så får en sag på nakken.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. marts 2012

Anonym trådstarter

Mira0911 skriver:

Man kan så godt være sygemeldt under hele graviditeten.... 

Jeg var sygemeldt i begge mine graviditeter fra start og frem til fødslen... 

Jeg døjede med kvalme/opkast on/off... Sidst på dagen kunne jeg lige holde til at sidde i stuen og se lidt fjernsyn og ellers lå jeg bare i sengen og hadet det... 

Det kunne være så slemt at jeg faktisk aflyste lægetider, scanninger osv fordi jeg havde det så dårligt... 

Men mange havde meget svært ved at tro på at det var så slemt med mig!!! 

Jeg skal så slet ikke have flere børn, jeg vil ikke risikere at det måske skulle ske igen.... 

Ja selvfølgelig kan det det, det er heller ikke dem som reelt har grund til at være sygemeldt der tales om her, men dem som udnytter det, og de findes desværre

Anmeld

22. marts 2012

Mira0911

Anonym skriver:

Ja selvfølgelig kan det det, det er heller ikke dem som reelt har grund til at være sygemeldt der tales om her, men dem som udnytter det, og de findes desværre

Har aldrig mødt nogle af mine venner som har udnyttet det... 

Anmeld

22. marts 2012

Anonym trådstarter

l.kjoeller skriver:

Jeg er selv sygmeldt og har været det siden uge 26 pga bækkenbundsløsning. men syns det er forfærdeligt at nogen bare udnytter systemet. må være nogle læger der taber bolden der. må være frustrerende for din mand for man kan ikke engang stille spørgsmål til det da man så får en sag på nakken.

Meget især fordi det går ud over dem som virkelig har behovet

Anmeld

22. marts 2012

Anonym trådstarter

Mira0911 skriver:

Har aldrig mødt nogle af mine venner som har udnyttet det... 

Det er jo kun dejligt, jeg har desværre selv oplevet nogle som har udnyttet det

Anmeld

23. marts 2012

FrkZier

nu har jeg ikke læst alle svarene i tråden men vil bare sige at da jeg var gravid meldte jeg mig ikke syg en enest gang (MA. i knap uge 14) - jeg havde ikke de vildeste gener, havde det lidt dårligt nogen morgner men vidste det gik væk efter et par timer.. hos mig var det min chef der satte begrænsninger for mig, fx måtte jeg ikke sætte mælk op fordi han ikke ville have jeg  stod inde i et koldt kølerum i over en time.. hvilket jo var fantastisk at han sådan tænkte på mig..

- jeg har FULD forståelse for at nogen er nødsaget til at melde sige syge, da nogen jo bare ligger med hovedet i kummen hele dagen og selvfølgelig skal de have mulighed for at blive sygemeldt.. men at folk uden disse gener har samvittighed til at melde sig syge uden grund, det kan jeg SLET ikke sætte mig ind i..

jeg var på arbejde den dag jeg aborterede, blev dog sendt på hospitalet i arbejdstiden fordi min chef kunne se hvor dårligt jeg havde det, og jeg blev sygemeldt 2 uger efter, det var udelukkende pga. jeg psykisk ikke kunne overskue at tage mig af kunder der brokkede sig fordi jeg i for vejen havde det SÅ dårligt..

Anmeld

23. marts 2012

nielsen80

Er meget enig i, at det selvfølgelig er forkasteligt at sygemelde sig, hvis man ikke har brug for det - som mange andre skriver.

Men jeg vil dog også se indlægget fra en anden synsvinkel - hvad er det der gør at SÅ mange sygemelder sig. Det er ret nemt at give de gravide skylden, men måske skulle din mand som mellemleder prøve at se på det arbejdsmiljø der er på den arbejdsplads. Folk er jo tydeligvis ikke glade for at være der, hvis de ved førstkommende lejlighed sygemelder sig. Måske ledelsen skulle se på arbejdsmiljø(psykisk såvel som fysisk), og arbejde med at få arbejdsglæden op på medarbejderne.....Hvis disse ting er i orden, så tror jeg faktisk langt de fleste ville foretrække at arbejde gennem sin graviditet, og kun sygemelde sig hvis der reelt var et problem.

Personligt har jeg indtil nu(snart halvvejs) haft en problemfri graviditet, og hvis dette forsætter, jamen så arbejder jeg da frem til de 4 uger før termin. Det tror jeg faktisk ikke jeg kender nogle, som ikke har gjort på den arbejdsplads jeg er på.

Anmeld

23. marts 2012

L&V

Anonym skriver:

Det er netop problemet, det er pga fagforeningen der er tilknyttet arbejdspladsen, og kommunen som i sin har fået særaftaler i stand, og så har mange fundet ud af det kan udnyttes, så er nok derfor det er ekstra slemt, men uanset hvordan, er der intet min mand kan gøre, så skal vist lige nogle chefled op, før man kan begynde at snakke om noget. Flere derude er pga særaftaler med kommunen, urørlige, min mand har siddet nogle gange hvor han blev påtvunget at fyre den bedste medarbejder, fordi den anden medarbejder ikke kunne røres

Hmm godt nok kan man lave sær aftaler men man kan altid be om en mulighedserklæring uanset hvordan og hvorledes og nu snakker vi jo ikke fyringer men sygemeldinger. Men selv om din mand ikke selv kan gøre noget så må cheferne da os ha interesse i at sygefraværet kommer ned på et rimeligt plan

Anmeld

23. marts 2012

Anonym

Jeg har ikke selv været sygemeldt i nogle af mine 3 graviditeter trods en del smerter, men har synes jeg lige så godt kunne prøve til sidste dag og det er lykkedes.

Men der er også forskel på hvor hysterisk man er med plukkeveer, iskiasnerver og vand i kroppen og hovedpine osv.

Men der er helt sikkert nogle der fortjener deres sygemelding:-)Man skal tage sit helbred alvorligt jo.

Dog vil jeg sige at mange af dem der kunne undgå disse sygemeldinger ikke gør ret meget for det. Ingen af dem svømmer  som jo f.eks er rigtigt godt ved bækkenløsning og vand i kroppen. Folk går og rydder op, gører rent og holder homepartyes i stedet for at gå på job. Gymnastik er anbefalet alle gravide som udgangspunkt for at musklerne kan holde sammen på kroppen, men kun få % benytter sig af det desværre.

Og så er der folk der er dovne og udnytter systemet, som jeg desværre også selv er stødt på. Især en som var på KH og sagde at hun fandme ikke gad arbejde så nu ville hun have sin sygemeldning ved at sige hun havde mega kvalme i starten, efterfulgt af diverse andre undskyldninger. Sørgeligt at udnytte systemet på den måde i stedet for at sætte en ære i at lave et stykke ærligt arbejde. Så hun blev sygemeldt fra uge 10 og gik og grinte over at hun kunne...

Så al respekt til de folk der har brug for en sygemelding, men også al respekt for dem der rent faktisk laver et stykke arbejde til barslen starter...begge dele er jo ok.

Anmeld

23. marts 2012

LR85

min holdning:

man lægger sig f****** ikke syg fra arbejdet bare fordi man er gravid.

Hvis man har gener i form a bækkenlæsning, ondt i ryggen osv, må man få opgaver der er en smule lettere, pauser i løbet a dagen og lign.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.