Af hensyn til div involverede er jeg anonym
Til at starte med, vil jeg gøre det klart at jeg ikke er imod gravide som sygemelder sig, jeg synes helt sikkert at er der en god grund, bør der heller ikke være nogle problemer i at få hjælp til aflastning, sygemelding osv
Men her vil jeg prøve at snakke om den anden vej rundt, dvs ikke om retten til sygemelding, men om udnyttelse af de rettigheder man har som gravid.
Min mand er mellem leder, dvs han står og skal mægle og forhandle og ordne alt mellem den almindelige medarbejder på gulvet, og cheferne højere oppe. Han står jo bla også for sygemeldinger og skal forsvare medarbejderen, samtidig med han skal gøre cheferne glade, et krævende og utaknemmeligt job, med for lav løn, men gode og spændende udfordringer.
Nu til hovedemnet: Min mand oplever utrolig mange gravide kvinder i sin produktion, 98% melder sig syge, så snart de får de 2 atreger på testen, og næsten hele graviditeten igennem. Han er ikke i tvivl om at nogle af dem, har god grund til sygemeldingen, men er enormt frustrerende, når han tydeligt kan se at det jo langt fra er alle 98% der har behov for sygemeldingen, og udnytter de regler som jo netop beskytter og gavner de gravide som har behov for det, og han frygter jo at det kan få konsekvens på sigt. Har de i deres første graviditet meldt sig syg på den måde, gør de det 99% sikkert igen. Det værste er de lige har været nød til at fyre folk, og indenfor 2 uger efter fyringen, er der flere kvinder som pludselig meldte ud, at nu var de gravide (alle ca 2-4 mdr henne) og meldt sig syge. Det manden bliver frustreret over her er, at når de vidste fyringerne skulle komme, hvorfor så ikke melde ud lidt før, da de alligevel ikke kunne fyres, men kunne have reddet nogle af deres kolleger som nu har mistet et job, mens de resterende kolleger nu skal løbe hurtigere da de så bliver i underskud til de er tilbage fra barsel

Desværre gør facebook i denne tid, man ved nogle udnytter reglerne og ikke kan røres, på trods af de sygemeldes med graviditetsgener og samtidig lystigt deler info ud, om de mange aktiviteter de laver, som feks en med ondt i ryggen, skriver ofte man løfter rundt på møbler i babyværelset, hjælper folk med flytning osv osv
Hvad mener i, er der for mange som udnytter reglerne og hvad synes i om det. Er det fair overfor kolleger og arbejdsgiver
Er moralen ved at være for lav i Danmark hvad sådanne ting angår
Bevar gerne den gode tone