gravid og etik om sygemelding på jobbet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. marts 2012

Isabella_mor

mor:) skriver:

Jeg vil give dig ret at en arbejdsgiver ikke kan vide det, men men men når man nu bruger offentlige sider som facebook og skriver om aktiviteter der er i uoverensstemmelse med de gener man har sygemeldt sig for, så må man da undre sig lidt som arbejdsgiver.

Ja det er sandt, men set er jo ikke til at vide om kvinden kun har hjulpet med at løfte lette ting. Jeg vil hilse og sige det er røvsygt at sidde på sin flade igennemen hel graviditet. Og der er ongen der kræver af en når man går hjemme at skulle kunne klare at arbejde 8 timer, lægerne beder jo også ern om at være fysisk aktiv og få lavet nogle fysiske ting så man holder sig i form. Altså vi renoverede lejlighed da jeg var gravid og sygemeldt. Og jeg lavede det jeg kunne. Jeg kunne jo godt sætte tapet op og hjælpe lidt med at lægge klik gulv, jeg stoppede når jeg ikke kunne mere. Så bare fordi man er sygemeldt fra sit job betyder det ikke at man skal være sengeliggende og holde sig 100% væk fra alt der hedder fysisk aktivitet, keg tror ligeså meget at det er det psykiske pres der er på een når man har et job der er fysisk hårdt, og så bliver ens psyke altså også påvirket pga det pres der kan være på en arbejdsplads der gør at det ikke er til at overskue. Fra man har de to streger ændrer ens syn sig pludseligt på et splitsekund og pludselig har man en anden en sig selv at tænke på og ens prioriteter ændrer sig. Der kunne mange arbejdspladser måske finde en måde at holde på sine medarbejdere, ved at holde en samtale med dem hvor de i fællesskab finder en løsning hvor medarbejderen og arbejdsgiveren snakker forventninger og et evt skånejob kommer på tale.  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. marts 2012

Anonym trådstarter

Happiness skriver:

Jeg oplever ikke samme problematik. Arbejder som socialpædagog, og der er en masse kvinder, og en masse graviditeter

Ud af 7 graviditeter var der 2 som måtte sygemelde sig. Den ene begyndte at bløde hver gang hun rørte sig for meget, og det satte gang i plukveer, som modnede lidt Og den anden havde åbnet sig, så de frygtede en tidlig fødsel. 

Resten (mig i blandt) havde intet eller få dages fravær. Og det var pga smerter eller plukveer. Og vi skulle have en mulighedserklæring fra lægen. 

Men trist at det er sådan på din mands arbejde. Er det meget hårdt fysisk siden de melder sig syge?

Ved os er der meget løft, og dumme arbejdstillinger. Men vi har redskaberne, plus at gravide self. ikke må løfte tunge ting. Det hjælper da her. Så de ikke behøver melde sig syge.

Der er hårdt arbejde, men også mulighed for aflastning osv Arbejdet er også sådan inddelt man rykker mellem opgaverne og aflaster, og er man feks gravid, får man ikke de opgaver som er hårdest og har tungere løft osv

Anmeld

23. marts 2012

Anonym trådstarter

kitty skriver:

Jeg er uddannet sygeplejerske, og det er et fysisk job, hvor der nok er flere der sygemeldes end ved fx. kontorarbejde (mit GÆT, det er ikke faktisk viden).

Da jeg var til lægen til første svangrebesæg siger lægen "du kommer bare forbi, hvis du synes du har for meget kvalme eller er for træt, så sygemelder vi dig"... Og jeg må indrømme jeg tabte kæben. Jeg havde på ingen måde ytret mig om at være dårlig, have plukveer eller andet, men lægen var bare "du siger bare til, så fikser vi det".

Jeg tror derfor ikke at problemet ligger alene hos de gravide. Det er måske også meget nemt at blive sygemeldt, og så er det måske fristende bare at sige "ja tak"...

Bare en tanke. Jeg er ikke for sygemelding uden en god grund, men har man bækkenløsning eller har kastet op hele graviditeten, med fare for hyperemesis etc., så synes jeg kun det er fair at blive sygemeldt. Jeg vil, som andre nævner, faktisk hellere være en for lidt på arbejde, end at have en man ikke kan bede om hjælp.

Det er jo skræmmende, kan være en medfaktor i sygemeldinger

Anmeld

23. marts 2012

anynom

LR85 skriver:

min holdning:

man lægger sig f****** ikke syg fra arbejdet bare fordi man er gravid.

Hvis man har gener i form a bækkenlæsning, ondt i ryggen osv, må man få opgaver der er en smule lettere, pauser i løbet a dagen og lign.

Ahh, det er lige grov nok

Jeg var indlagt fra graviditetsuge 27-34, skulle jeg bare have sagt "Nej tak, jeg må hellere komme på arbejde"?

Anmeld

25. marts 2012

crille

Har ikke læst hele tråden, for den er efterhånden lang  

Syntes det er meget ærgerligt, om nogen udnytter systemets mulighed for sygemelding., Samtidig tænker jeg at det da er rigtig sørgeligt med en arbejdsplads, hvor så mange kvinder (som mistanken er) overhovedet har lyst til at sygemelde sig så meget af sin graviditet. Jeg ved at når jeg er fraværende, så skal mine kollegaer løbe stærkere og ud over at jeg jo godt kan lide mit job, så kan jeg også rigtig godt lide at være med til at skabe en skønt arbejdsmiljø, hvilket det jo ikke bliver, hvis der er for mange syge.   Tror på det der er andre der har kaldt det at det er "en ond cirkel" og dfen er bare hverken rar for medarbejdere, mellemledere eller chefer. Håber din mands arbejdsplads finder en måde at løsne op for de her sygemeldinger.

Har selv været sygemeldt i korte perioder af forskellige årsager knyttet til graviditeten og min baby kommer først (står muligvis over for en fraværsmelding grundet smittefare på job) og har egentlig ikke de store kvaler ved det. Men det er også fordi jeg desværre har fået ødelagt min glæde ved mit job grundet nogen specifikke problematikker. Er dog stadig trist over at have det sådan og kunne aldrig finde på at sygemelde mig uden at være syg. Kunne bare heller ikke længere finde på at gå på job syg, for at sikre at ingen skulle have ekstra pga mig. 

Anmeld

25. marts 2012

Loa

Jeg er slet ikke i tvivl om at der er nogen der udnytter det. Det er der jo inden for alle områder.

Men syntes det er SÅ ærgerligt for alle de gravide som rent faktisk har brug for en sygemelding, nærmest ikke tør melde sig syge, fordi de ved der bliver stillet spørgsmålstegn ved nødvendigheden af denne sygemelding. 

Tror desværre bare ikke man kan gøre så meget ved det. Nogen har bare ikke mere morale end det.

Anmeld

25. marts 2012

Anonym trådstarter

Loa skriver:

EDoEniJeg er slet ikke i tvivl om at der er nogen der udnytter det. Det er der jo inden for alle områder.

Men syntes det er SÅ ærgerligt for alle de gravide som rent faktisk har brug for en sygemelding, nærmest ikke tør melde sig syge, fordi de ved der bliver stillet spørgsmålstegn ved nødvendigheden af denne sygemelding. 

Tror desværre bare ikke man kan gøre så meget ved det. Nogen har bare ikke mere morale end det.

Enig, bare ærgeligt nogles moral skal ødelægge det for dem som har brug for sygemeldig, skånehensyn eller lignende

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.