Om kontanthjælp

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. november 2011

nathja

SilasMor skriver:

Synes også det er at spytte andre folk i hovedet at brokke sig over 15700 udbetalt hver måned. Min kæreste arbejde fuldtid og har omkring 13800 kr udbetalt hver måned. 

Vi kan ikke en gang sige at det har vi så to gange, for jeg er på starthjælp efter at have boet 3½ år i Sverige. Man bliver åbenbart sidestille med en indvandre når man vælger at flytte tilbage til det land hvor man er statsborger og tidligere har betalt skat 

Vi brokker os da nogle gange, men vi ynker ikke for vi kan godt klare os. Og det er selvom vi har en relativt høj husleje, fordi vi har prioriteret plads, kæresten har en last der hedder snus og vi har en gæld der skal betales af på hver måned.
Den eneste grund til at jeg ikke er kommet i arbejde endnu er at skæbnen ville at Silas skulle være storebror noget tidligere end vi lige have regnet med
Og der er jo ikke nogen virksomhed der vil ansætte en højgravid kvinde der går på barsel om 5½ uge.

samme situation her, manden på dagpenge og mig på starthjælp med 2 små børn og en på vej, heldigvis for os at regeringen fjerner starthjælpen og sætter os på kontanthjælp i stedet eller kunne vi da ikke overleve her..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. november 2011

Anonym

5000 efter alt betalt er IKKE noget jeg vil betegne som fattigdom! 

MEDMINDRE:

Man har et stort sodavandsforbrug

Man ryger mange smøger

Man har gæld i banken

Man har klatgæld ved de forskellige

Man ikke bager selv

Man ikke gemmer rester i fryseren

Man tyr til junk food løsninger

Man ikke har loft på sin tlf regning 

Man er impulsshopper

Disse ting KAN få de 5000 til at forsvinde hurtigt og ja. Så er man fattig. Men hvis man priotere anderledes så rækker 5000 sgu langt!

Jeg er på KH.

Jeg bager til fryseren

Jeg ryger ikke

Jeg køber månedens kødpakke

Køber stort ind af bulgur,ris og pasta

Køber masser af frostgrønt ind

Laver meget suppe til nedfrysning

Køber det billige mel

Køber meget billigt margarine

Foruden det så er der stadig til kartofler og æg og madolie.

Vi mangler INTET. Plus jeg stadig har til at ligge til side til julen i løbet af året. Julen er desuden kun hvad man gør den til. 

Vi er heldige i det her land..Forstår ikke dem der brokker sig..!

Jeg føler mig heldig...

Anmeld

29. november 2011

Silas&Mille

kirsti skriver:

ang indvandrere så får de ikke kontanthjælp men starthjælp der er på 6500 som højeste mulighed vel at mærke før skat (:

Når man kan købe hus så er det vel heller ikke fair at staten skal betale boligsikring, man køber vel kun hus hvis man vurdere man har økonomi til det og langt hen af vejen er det jo en investering (:

Det er endda ikke kun indvandere der får starthjælp, det gør en dansk statsborger også hvis man har søgt/haft arbejdserfaring i udlandet i mere en 12 måneder ud af de seneste 8 år

Anmeld

29. november 2011

Silas&Mille

nathja skriver:

samme situation her, manden på dagpenge og mig på starthjælp med 2 små børn og en på vej, heldigvis for os at regeringen fjerner starthjælpen og sætter os på kontanthjælp i stedet eller kunne vi da ikke overleve her..

Altså vi klare os da men her er manden heldigvis hurtigt kommet i arbejde efter vi flyttede hjem til DK.

Men jeg er spændt på hvordan 'kravene' bliver til at kunne modtage kontanthjælp efter de nye regler. For synes jeg hørte noget om at der ville blive stillet krav til noget med antal arbejdstimer inden for en hvis periode. Men er ikke sikker.

Krydser bare fingre for at det hele bliver godkendt i Januar

Anmeld

29. november 2011

SussieThyssen

Her i huset har vi gennemgået et år hvor min mand var på DP og jeg på fleksydelse (80% af sygedagpengesatsen) og det har ikke været sjovt.
Vi har også prøvet at jeg har været på KH selvom min mand var i job, og det var bestemt heller ikke sjovt

Vi har længe måttet klare os for 6000 kr om måneden til mad, tøj, medicin, transport, gaver og uforudsete udgifter, så som tandlæge eller mekaniker, en tur over broen og besøge mormor. Medicinen alene er omring 2000 kr om måneden, somme tider mere.
Så hårdt har det været.

Nu lysner det endelig lidt, min mand har fået job og jeg er kommet i flexjob, men der går længe før vi atter har fået opbygget en buffer, hvis vi nogensinde får det igen.
Man kan jo sige, at vi er 3 voksne her i huset, eller rettere 2 voksne og en knægt på 14 i voksealderen, så vi har ikke mere så voldsomme udgifter til alt det småbørn skal bruge, men til gengæld er det dyrt med en teen i huset, der hvert kvartal er vokset ud af alt sit tøj..igen.

Vi synes det har været hårdt, og det er også hårdt for KH modtagere.
De betiller noget for de penge de får, hvis de kan, så enkelt er det.
At påstå andet er forkert, og det er også rimeligt nok.
Jeg tror at man selv skal have været på lav indkomst, KH eller lignende, for at vide hvor hårdt det er at få økonomien til at hænge sammen,

Kærligst
Sussie

Anmeld

29. november 2011

sommerbarn<3

Profilbillede for sommerbarn<3
30.05.2011 kl. 12:12 kom den smukkeste lille fyr til verden, og ændrede mit verden til paradis
Anonym skriver:

Det er jeg fuldt ud klar over, og derfor skriver jeg "Selvfølgelig ikke alle". For der er selvsagt nogen som ikke kan passe et job. Og dem er og skal der jo også være plads til, men der er jo også dem som vælger at være på KH (tro mig - de findes!)

Ja det gør de måske, men tror ikke det er mange. Måske de giver udtryk for at det er et valgt, men der ligger nok en stakkels skæbne til grund et eller andet sted alligevel. Det er jeg sikker på.

Anmeld

29. november 2011

nathja

SilasMor skriver:

Altså vi klare os da men her er manden heldigvis hurtigt kommet i arbejde efter vi flyttede hjem til DK.

Men jeg er spændt på hvordan 'kravene' bliver til at kunne modtage kontanthjælp efter de nye regler. For synes jeg hørte noget om at der ville blive stillet krav til noget med antal arbejdstimer inden for en hvis periode. Men er ikke sikker.

Krydser bare fingre for at det hele bliver godkendt i Januar

samme her, dog har manden gået arbejdsløs i snart 2 år og jeg er hjemme med bækkenløsning.. vi klarer os da også men det er snært på og julen bliver rædselsfuld, men vi har da trods alt hinanden 

Anmeld

29. november 2011

channie-g

wamse skriver:

ej kom nu ind i kampen, INGEN kh-modtager får udbetalt 15.700, hun får 9800 i kh udbetalt og resten er bolisikring + børnepenge. 

Alle dem, som mener at det er for meget i forhold til at arbejde, jamen værsgo at sig jeres job op Er sikker på at mange på kh hellere ville have jeres job, end få kh.

Her er hendes budget:

http://www.b.dk/nationalt/kontanthjaelpsmodtagerens-budget

Anmeld

29. november 2011

Silas&Mille

nathja skriver:

samme her, dog har manden gået arbejdsløs i snart 2 år og jeg er hjemme med bækkenløsning.. vi klarer os da også men det er snært på og julen bliver rædselsfuld, men vi har da trods alt hinanden 

Vorer jul bliver heldigvis ikke så slem. Begyndte allerede at købe julegaver i starten af oktober, og mangler kun 3-4 stykker endnu.

Normalt har vi omkring 2800kr til rådighed hver måned. Det er både til gaver, mad og uforudsete udgifter. Men vi har kontaktet vores kreditorer og fået betalingsfrimåned i december hos 4 ud af 5 af dem. Dette og kærestens overarbejde i oktober, gør at vi står med omkring 8000kr i december måned. Så det bliver heldigvis ikke så slemt. 

Men når vi kommer til januar er det tilbage til omkring 2800kr om måneden. Men som skrevet: vi klare os, 2 voksne og et barn på snart 11 måneder

Anmeld

29. november 2011

nathja

SilasMor skriver:

Vorer jul bliver heldigvis ikke så slem. Begyndte allerede at købe julegaver i starten af oktober, og mangler kun 3-4 stykker endnu.

Normalt har vi omkring 2800kr til rådighed hver måned. Det er både til gaver, mad og uforudsete udgifter. Men vi har kontaktet vores kreditorer og fået betalingsfrimåned i december hos 4 ud af 5 af dem. Dette og kærestens overarbejde i oktober, gør at vi står med omkring 8000kr i december måned. Så det bliver heldigvis ikke så slemt. 

Men når vi kommer til januar er det tilbage til omkring 2800kr om måneden. Men som skrevet: vi klare os, 2 voksne og et barn på snart 11 måneder

har i ikke noget loft over??? vi må max have 13,400 før faste udgifter, så hvad manden ikke får i dagpenge bliver suppleret på mit. så når de faste er betalt har vi knapt 2500 til 2 voksne og 2 1/2 barn..  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.