Jeg tror, det man skal hukse er, at vi allesammen kun er mennesker....
Oftest er min erfaring, fra min egne rolle som mor og i mit job som pædagog, at det er manglende overskud eller frustrationer og magtesløshed der udløser den reaktion, at man råber/skælder ud på sit/sne børn...
Vi kan hurtigt blive enige om, at det absolut ikke er den rette løsning, men hvad skal man gøre når man har prøvet alt der står i ens magt, sagt tingene på en stille og rolig måde og det fortsat ikke har nogen effekt...?
Man burde ikke gør andet end at fortsætte og sætte sine grænser... Men jeg oplever selv, at jeg godt kan blive vred - ikke på min lille datter på 9 måneder, men på min store dreng på 9 år..
Hertil mener jeg også, at der er væsentlig forskel på om man har store eller små børn, i henhold til det frustrationsniveauet man kan opnå og oveni hatten er vi allesammen sammensat af et temperament, som veksler fra menneske til menneske.
Jeg er enormt temperamentsfuld, det samme er min store dreng. Vi ligner hinanden meget af natur og forstår hver især virkelig at trykke på hinandens knapper... Så jov, jeg skælder ud, men kun om nødvendigt. Ikke min lille pige, men min store dreng på 9 år, hvor problemstillingerne er nogle ganske andre. Jeg råber ikke, men siger tingene meget bestemt og bliver vred. For mig handler det om at man er tydelig og viser, at mennesket består af mange følelser - alle er lige og derfor må man også godt vise, når man er vred! Er ikke nedsættende, men konkret og kontant.
Anmeld