min søn hedder Zibrandt - og det er et familie navn, både min onkel, min mor fætter, morfar og min morfar' morfar hedder det .
- og min kærste var vild med navnet så derfor blev det det navn
- de er alle dansker
Jeg synes egentlig at det bliver noget helt andet, når navnet faktisk er sådan. Det er ikke fordi, det normalt staves med s og så fik I bare lyst til at skrive det med Z i stedet for. En del navne er bare spesielle/usædvanlige i udgangspunktet og det er da helt i orden.
Jeg synes også, at det er i orden, hvis man faktisk udtaler navnet anderledes og derfor staver det anderledes.
Eller hvis navnet er i almindelig brug med flere stavemåder (som Axel/Aksel, Alexander/Aleksander, Jacob/Jakob, Josefine/Josephine osv.) Der er jo tusindvis af den slags navne som er helt almindelige med begge stavemåder.
Der hvor jeg synes, det bliver lidt mærkeligt, er når man ændrer stavemåden til noget, som ikke falder naturligt i sproget, og heller ikke ændrer udtalen. Som Phreddy i stedet for Freddy f eks.
Der er sikkert nogen som har en grund som f eks at alle i familien har Z i fornavnet og den slags, og da giver det jo på et vis mening, men jeg stiller mig lidt undrende til de tilfælde, hvor folk bare vælger det fordi de synes, det ser pænt ud på papiret el. lign. Hvis man gerne vil have et usædvanligt navn så er der jo bjerge af meget lidt brugte fornavn man kan vælge imellem som staves på usædvanlige måder i udgangspunktet.
Anmeld