Navne med anderledes stavemåder

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. september 2011

Mi

Jeg har det på samme måde. Det er måske meget sødt at hedde Izabella, men jeg tror nu at min datter på lang sigt vil sætte pris på at hedde Isabella, for ellers skal hun rettet alle når de staver hendes navn. (bare et eksempel fra vores børns navne)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. september 2011

Dansker i England

Jeg har også ofte undret mig over, at man vælger at gøre det så svært som muligt. Jeg har selv et meget dansk navn, men i og med jeg bor i udlandet skal jeg ALTID stave det - både for- og efternavn, og ingen kan udtale det, og derfor var det vigtigt for mig, at min datter kom til at hedde noget lige ud ad landevejen i både Dk og England (og resten af verden).

Anmeld

27. september 2011

Kofoed.

Bshizzle skriver:

Jeg er nok en af de få der syntes det er FEDT med forandring i de "gamle" navne

Jeg har selv et pære dansk navn som "Betina" og får tit kommentar om det er med 2 n'er.. 2 t'er eller ligende.. dette har aldrig irriteret mig at svare på.

Men hvis man vælger et navn som har en "svær" stavemåde, så er man vel selv udenom det.. og må hjælpe folk med på vej.
- Er nu ret sikker på barnet nok skal lære det en dag..

Det er jeg så tilgengæld. Er lidt træt af, at jeg både skal staves for og efternevn, selvom jeg har et super dansk navn og det er stavet på den måde der er flest der hedder det.

Og så hjælper det ikke at kæresten hedder Peitersen, så hvis/når vi engang skal giftes, så er der endnu et navn jeg skal stave for folk...

Hilsen en Betina (et t og et n) Kofoed (ed til sidst)....

Anmeld

27. september 2011

Sabsy

Jeg hedder Sabrina, og det er åbenbart et problem for andre - DE KAN BARE IKKE UDTALE DET! Arrrhg

Anmeld

27. september 2011

Muhmi

Frøken J. skriver:

I know Men så har folk jo noget at grine af Min kære bror har en gang fået en recept udskrevet til Nicoline Popping.. Ja, det hedder han så ikke. Hvordan de både kunne få fornavn og efternavn så forkert er mig en gåde

Anmeld

27. september 2011

lycly

Frøken J. skriver:

Jeg har det samme problem med mit navn Janne! Alle tror jeg hedder Sjanne, Jane eller Jannie. Pisse belastende! Det er JANNE! Det udtales på samme måde som Sanne bare med J! Og 2 n'er tak! Haha

Det prroblem har jeg også , jeg hedder Luna, men folk hører det ALTID som Lone. Og det er altså bare SLET ikke det samme !!

Anmeld

28. september 2011

Ciss

min søn hedder Zibrandt - og det er et familie navn, både min onkel, min mor fætter, morfar og min morfar' morfar hedder det . - og min kærste var vild med navnet så derfor blev det det navn  

- de er alle dansker  

Jeg synes egentlig at det bliver noget helt andet, når navnet faktisk er sådan. Det er ikke fordi, det normalt staves med s og så fik I bare lyst til at skrive det med Z i stedet for. En del navne er bare spesielle/usædvanlige i udgangspunktet og det er da helt i orden.

Jeg synes også, at det er i orden, hvis man faktisk udtaler navnet anderledes og derfor staver det anderledes.

Eller hvis navnet er i almindelig brug med flere stavemåder (som Axel/Aksel, Alexander/Aleksander, Jacob/Jakob, Josefine/Josephine osv.) Der er jo tusindvis af den slags navne som er helt almindelige med begge stavemåder.

Der hvor jeg synes, det bliver lidt mærkeligt, er når man ændrer stavemåden til noget, som ikke falder naturligt i sproget, og heller ikke ændrer udtalen. Som Phreddy i stedet for Freddy f eks.

Der er sikkert nogen som har en grund som f eks at alle i familien har Z i fornavnet og den slags, og da giver det jo på et vis mening, men jeg stiller mig lidt undrende til de tilfælde, hvor folk bare vælger det fordi de synes, det ser pænt ud på papiret el. lign. Hvis man gerne vil have et usædvanligt navn så er der jo bjerge af meget lidt brugte fornavn man kan vælge imellem som staves på usædvanlige måder i udgangspunktet.

Anmeld

28. september 2011

Zeus

sommerbarn<3 skriver:

Min dreng skal hedde Cebastian Noam, stavet med C for det er mit også (Cathrine) og har aldrig haft problemer med at skulle sige "det er med C og th) har faktisk bare været stolt over det ikke staves som de fleste katrine´r 

Måske fordi min mormor altid var stolt over hendes Sophie var med ph. Som jeg har hørt fra jeg var helt lille hun sagde.

Min bror hedder Toke til mellemnavn, stavet helt "normalt" men lidt specielt navn for hans generation, og han hadede det som barn, men har accepteret det efterhånden.

Dén forstår jeg så slet ikke.. Sebastian bliver jo udtalt, sebastian, hvor Cathrine jo ikke bliver udtalt Sathrine?

Anmeld

28. september 2011

kirsti

Jeg har hele mit liv skulle stave mig igennem for- mellem- og efternavn og det er rent ud sagt piss* irriterende så jeg kan kun sige jeg er enig med alle jer der synes sofie med ph er lidt fjollet.

Anmeld

28. september 2011

Maja_4000

Frøken J. skriver:

Jeg har det samme problem med mit navn Janne! Alle tror jeg hedder Sjanne, Jane eller Jannie. Pisse belastende! Det er JANNE! Det udtales på samme måde som Sanne bare med J! Og 2 n'er tak! Haha

Min tante hedder Janne , og min kæreste siger ALTID Jane ! Fatter det ikke .. Han har jo ikke engang set navnet stavet , kun hørt det Haha

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.