Ikke råd til at komme i skole :(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. august 2011

eElak

Lige et lille sidespring og det er slet ikke for at ramme nogen, men den med at enlige på SU ikke får ret meget holder bare ikke

Vi lavede en undersøgelse på den skole jeg gik på, hvordan indkomsten var for enlige og samlevende.
Tager vi f.eks en enlig mor og indregner alt hvad nu kan få pr. måned:
SU: ca. 10.000
SU lån: 4.200
Familieydelse (delt på 3 måneder): 1.450
Boligsikring: 2.500-3.000
Børnepenge fra faren: 1.100
Ordinært børnetilskud: 400
Ekstra ordinært børnetilskud 300

Det giver i alt ca. 20.000-21.000 kr udbetalt pr. måned
Plus delvis friplads i vuggestue/dagpleje.

Nu til TS - jeg skal studerer igen efter ferien, jeg får ca. 9000 kr i SU og SU lån, manden tjener ca. 18-20.000 kr pr. måned, vi har et barn, en bil og vi står og skal have nyt hus det løber fint rundt med ca. 11.000 til rådighed

Så du mit regnestykke før?

SU - det er 8-9000 udbetalt (for mit vedkommende) og ikke 10.000

Boligsikring: 3200 (kommer til at få højeste sats)

Ordinært og ekstra tilskud: 700 kroner

Børnefamilieydelse: 1400

Dvs. det er 13300-14300 kr udbetalt i gennemsnit om måneden. Jeg er så alene om alle udgifter for de penge... Eller.... det er så lyv, fordi jeg får jo børnebidrag fra faren.... det svimlende beløb på knapt 1200 kroner. som jo sådan set bør bruges TIL BARNET - altså tøj, legetøj m.m. og derfor ikke indgår i budgettet, men til at sikre at min søn får hvad han har brug for. 

Nå ja - jeg har så muligheden for at tage SU-lån på op til 4200 kroner om måneden. Ja et LÅN, de skal betales tilbage igen.. Så det kan ikke regnes som en indtægt, men som hjælp til at få det hele til at løbe rundt. 

og JA - jeg kommer så til at få fuld friplads for min søn - det fik jeg også da jeg var på dagpenge. Da jeg stadig var kontorelev, skulle jeg betale 200 kroner om måneden. Så der sparer jeg da udgiften til pasning i forhold til fuldtidsarbejdende.

Friplads og boligsikring er jo baseret på indtægt bl.a. så det har alle som fylder kriterierne mulighed for at søge - så det er ikke kun forbeholdt enlige mødre. Endividere så får ALLE børnefamilieydelsen - og regner andre det måske med i budgettet? Jeg har set utallige indlæg om at børnefamilieydelsen KUN skal gå til børnene - det gør det så ikke her - det går til familien.  

Jeg sætter sgu pris på de kriterier vi har i Danmark - enlig som ikke enlig. I andre lande betaler folk bare for at komme ind på en skole - her kan vi tage uddannelse "gratis" - dvs vi betaler over skatten, men stadigvæk. Det er da en FED mulighed at have! 

Så forstå ikke det her som en klagesang - det er det ikke. Men for pokker hvor er jeg træt af at folk (ikke dig Ann), skal påpege at enlige mødre er forkælede som får kylet en masse i nakken. JA vi får ekstra tilskud, men vi er sgu også alene om det. 

Jeg har aldrig decideret klaget over hvordan jeg står, og at jeg kun har haft 1500-2000 i rådighedsbeløb om måneden (til alt efter regninger). Jeg har kæmpet mig igennem det, og søgt muligheder, og er kommet igennem det. 

EDIT: Jeg får så meget udbetalt i SU fordi jeg har arbejdet frem til midten af juni og har været på dagpenge i de sidste 2 måneder. Så mit beskæftigelsesfradrag er højere. Så jeg kan se frem til at gå en smule ned til næste år. 

Jeg får KUN den højeste sats fordi jeg bor som jeg gør. Faktisk får jeg ikke boligstøtte til hele lejligheden, fordi den er for stor. Så får støtte til 3 af de 4 værelser jeg har. Men det er mit eget valg, da jeg foretrækker at få en lejlighed i samme område hvor jeg bor - og der er altså ventetid på dem - jeg TØR ikke at leje privat, jeg/vi har brug for stabilitet. derfor jeg på den måde har sat mig for dyrt... Ud af de 13300-14300 kroner så går sådan ca 13000 kroner til budgetten hver måned, så ja - jeg lever på SU lånet ;-) 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. august 2011

chael

Anonym skriver:

Ja sagen er jo den at jeg ikke har råd til at begynde i skole da jeg har hus, bil og børn jeg skal betale for.
Og det er jeg bare så træt af. Jeg syns det er så uretfærdigt at bare fordi man bor sammen med sin kæreste så kan man næsten ikke få noget i SU eller i elevløn men er man enlig mor så får man i hoved og røv (ikke for at støde nogen) men det gør de altså.

Jeg vil så gerne have en uddannelse for jeg føler mig virkelig som en bums når jeg bare går hjemme og får kontanthjælp (er godt nok på barsel nu) men alligevel..

Hvordan kan man få råd til at komme i skole? Er der nogen her inde som bor sammen med sin kæreste/mand + børn og går i skole? Hvordan får i det til at hænge sammen?

Jeg er lige blevet færdig med skole og er gået på barsel nu.

Jeg fik højeste su, som udeboende- hedder det, selvom jeg er voksen og flyttet hjemmefra for længst

Der fik jeg 5000 et eller andet. Derudover tog jeg et studielån på over 4000 kr. Så jeg havde lige knap 10.000 udbetalt.

Og det svarer vel også til en kontanthjælp ikke??

Så det burde godt kunne lade sig gøre. Det er ikke en dans på roser og man skal betale lånet tilbage, men det lån er jo en invistering i ens fremtid.

Da jeg så er over 25, får jeg så også voksenelev løn, når jeg finder og starter på en elevplads

Så måske du skulle undersøge mulighederne bedre.

Og jeg tror nu ikke de enlige har det nemt. Du har en mand derhjemme der kan aflaste dig og i er fælles om ansvaret og ungerne.

Det er de enlige ikke. De står med det hele alene.

Jeg ved godt hvor jeg helst ville stå

*Camilla 33+0

Anmeld

10. august 2011

Bullerfnis

Lige et par tanker her fra mig:

Hvis du bor i eget hus kan du ikke få boligstøtte, det kan man kun i en lejebolig og det afhænger af den indkomst man samlet har.

Du kan som studerende få su+et særligt børnetillæg som gælder for forældre. Er begge studerende på su bliver børnetillægget forhøjet.

Du har mulighed for at supplere din su med et su-lån som har gode renter og som først skal tilbagebetales efter endt uddannelse.

Hvis jeres samlede indkomst ikke er særlig høj, kan I søge om fripladstilskud til børnenes daginstitution. Tilskuddets størrelse afhænger af jeres samlede indkomst.

Jeg synes du skal tale med din sagsbehandler på kommunen og få ham/hende til at hjælpe dig videre. Du kan også kontakte en studievejleder på den uddannelse du påtænker at starte på. Og så er der SU styrelsen som gerne hjælper dig med dine spørgsmål, se evt. dere hjemmeside.

Til slut skal det da lige nævnes at det bestemt ikke er økonomisk sjovt at være studerende. Det er en prioritering, og det kan være hårdt hele tiden at skulle spare og overveje hvad man bruger sine penge på. Det er vigtigt at du er villigt til at undvære nogle ting i en årrække, fx bil, sommerferie, store julegaver til børnene, nyt tøj hver måned osv. Her i husstanden er vi begge to studerende og vi GLÆDER os til at blive færdige med studierne så vi kan prøve at få råd til det vi gerne vil  Men lige nu nyder vi begge at være i gang med vores drømmestudier, og vi mangler jo reelt ikke noget

Held og lykke med det hele 

Anmeld

10. august 2011

Guldet

Måske i kan snakke med banken og få lavet jeres lån om?

Jeg bor i hus med min mand og datter .. og det kører fint rundt. jeg får det su jeg kan få -og har taget studielån. Jeg er igang med at læse til pædagog og har 1½ år endnu tilbage.

Anmeld

10. august 2011

N&J

Ann. skriver:

Jeg er da også studerende og har et rimeligt fradrag - jeg arbejder heller ikke, men ud af 5400 får jeg 5000 udbetalt.

Læg mærke til at jeg ikke baserede boligsikring på at hendes status som enlig, men blot hvad hun kunne få hvis man regnede alt med.
Jeg ved da godt at man kan få boligsikring når man har en samlevende.

Du bliver på ingen måde sat i bås og jeg kan ikke tænke mig til hvorfor to enlige på SU kan have så forskellig økonomi. Men det var nu engang det vi fandt ud af da vi lavede vores spontane undersøgelse i samfundsfag.

Ja, netop, du får mere udbetalt end jeg gør, jeg skal betale skat af begge, og har selvfølgelig kun et fradrag, ergo ca. 8400 udbetalt, men igen der er jo åbenbart forskel, så særlig kvalificeret er den undersøgelse næppe, især når den baseres på en kvinde, forstår dog slet ikke hvordan den kan godtages som værende en undersøgelse af "enliges økonomi", men samfundsfagslærer er selvfølgelig forskellige. 

Men i bås, det syntes jeg stadig du gjorde på den måde du udlagde det. 

Anmeld

10. august 2011

BrightStar

Herhjemme er jeg på SU og manden på elevløn.

Vi har 2 skønne unger, lejebolig og bil. Det fungere ganske fint! Hverken vi eller vores unger mangler noget. 

Vi har faktisk rigeligt med penge.

Vi får næsten friplads til begge unger.

Vi får 2300,. i boligstøtte, med en husleje på 4000 + forbrug.

Tja.. Og hver 3. måned har vi børnefamilieydelsen, som en ekstra gevinst på opsparingen!

Anmeld

10. august 2011

eElak

N&J skriver:

Ja, netop, du får mere udbetalt end jeg gør, jeg skal betale skat af begge, og har selvfølgelig kun et fradrag, ergo ca. 8400 udbetalt, men igen der er jo åbenbart forskel, så særlig kvalificeret er den undersøgelse næppe, især når den baseres på en kvinde, forstår dog slet ikke hvordan den kan godtages som værende en undersøgelse af "enliges økonomi", men samfundsfagslærer er selvfølgelig forskellige. 

Men i bås, det syntes jeg stadig du gjorde på den måde du udlagde det. 

Uden at være helt sikker - så vil jeg skyde på at den samfundsfag opgave har været på gymnasielt niveau (eller folkeskole), idet at de blot skulle finde 1 eksempel i stedet for en større respondentgruppe. 

Det er ikke ment som en fornærmelse imod ann, men det var blot min tanke om det.

Der skal mere til for at "pisse mig af", men jeg er altså godt træt af at høre om at man er røvforkælet som enlig. synes det er generelt at opfattelsen er sådan, og det er satme skidt, fordi nogle udnytter, sylter og snyder systemet, så skal vi andre høre for det. 

Anmeld

10. august 2011

Jonatansmor

Anonym skriver:

Ja sagen er jo den at jeg ikke har råd til at begynde i skole da jeg har hus, bil og børn jeg skal betale for.
Og det er jeg bare så træt af. Jeg syns det er så uretfærdigt at bare fordi man bor sammen med sin kæreste så kan man næsten ikke få noget i SU eller i elevløn men er man enlig mor så får man i hoved og røv (ikke for at støde nogen) men det gør de altså.

Jeg vil så gerne have en uddannelse for jeg føler mig virkelig som en bums når jeg bare går hjemme og får kontanthjælp (er godt nok på barsel nu) men alligevel..

Hvordan kan man få råd til at komme i skole? Er der nogen her inde som bor sammen med sin kæreste/mand + børn og går i skole? Hvordan får i det til at hænge sammen?

Du kan ansøge om friplads når en af jer er studerende. Vi betaler 872 om måneden.

Du kan søge om børnetillæg når en af jer er studerende, der er vist en 500 kr pr månede (Udbetalt med børnepengene)

Der er rejsekortsordninger med dsb og alle bus-selskaber i landet. Du betaler en del af det, mod du kun kan bruge det mandag kl 06.00 til fredag kl 18.00

Sælg bilen, det er alligevel kun og udelukkende en udgift, lav en madplan og overhold den, skær alt unødvendigt væk, skift til billigere forsikringer, telefon, internet. Snak med banken om at få lavet et snævert budget og find dig et studiejob?

Held og lykke med uddannelsen!

Anmeld

10. august 2011

eElak

Jonatansmor skriver:

Du kan ansøge om friplads når en af jer er studerende. Vi betaler 872 om måneden.

Du kan søge om børnetillæg når en af jer er studerende, der er vist en 500 kr pr månede (Udbetalt med børnepengene)

Der er rejsekortsordninger med dsb og alle bus-selskaber i landet. Du betaler en del af det, mod du kun kan bruge det mandag kl 06.00 til fredag kl 18.00

Sælg bilen, det er alligevel kun og udelukkende en udgift, lav en madplan og overhold den, skær alt unødvendigt væk, skift til billigere forsikringer, telefon, internet. Snak med banken om at få lavet et snævert budget og find dig et studiejob?

Held og lykke med uddannelsen!

Man behøver ikke at være studerende for at søge om friplads. 

Det er indtægtabaseret - og så længe at husstandsindkomsten er under 420.000 kroner om året, så kan man i et omfang få delvis friplads. 

Hvis indkomsten er under 152000 kroner (eller lign) om året, så får man fuld friplads. :-)

Den der regel med uddannelseskortet er lavet om så vidt jeg er orienteret. Så nu kan det bruges på niveau med månedskort. (det kunne det da også før egentlig - det har jeg gjort).

Anmeld

10. august 2011

N&J

KaLee skriver:

Uden at være helt sikker - så vil jeg skyde på at den samfundsfag opgave har været på gymnasielt niveau (eller folkeskole), idet at de blot skulle finde 1 eksempel i stedet for en større respondentgruppe. 

Det er ikke ment som en fornærmelse imod ann, men det var blot min tanke om det.

Der skal mere til for at "pisse mig af", men jeg er altså godt træt af at høre om at man er røvforkælet som enlig. synes det er generelt at opfattelsen er sådan, og det er satme skidt, fordi nogle udnytter, sylter og snyder systemet, så skal vi andre høre for det. 

Mit pis er nu også helt i ro.. hihi.. men derfor ser regnestykket for 2 på SU præcist ud som den enlige mor, hvis begge får lån osv. - men jeg er også træt af den evige klagesang om at enlige får meget mere og i hvert fald har en del penge at gøre godt med - eller jeg vil da gerne se de penge så.. at være enlig mor er bestemt ikke økonomisk nemt, og hvis man tror det, så overtager jeg gerne manden, så kan enhver der tror det få lov til at være i mine sko..  

men jeg havde samme tanke, dog fik vi ikke lov til at kun have et eks. i samf. på HF, men det var også B-niveau og vores lærer var hård, jeg skal selv have samfundsfag næste år på lærerseminariet og glæder mig helt enormt meget..  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.