Lige et lille sidespring og det er slet ikke for at ramme nogen, men den med at enlige på SU ikke får ret meget holder bare ikke
Vi lavede en undersøgelse på den skole jeg gik på, hvordan indkomsten var for enlige og samlevende.
Tager vi f.eks en enlig mor og indregner alt hvad nu kan få pr. måned:
SU: ca. 10.000
SU lån: 4.200
Familieydelse (delt på 3 måneder): 1.450
Boligsikring: 2.500-3.000
Børnepenge fra faren: 1.100 
Ordinært børnetilskud: 400 
Ekstra ordinært børnetilskud 300 
Det giver i alt ca. 20.000-21.000 kr udbetalt pr. måned 
Plus delvis friplads i vuggestue/dagpleje.
Nu til TS - jeg skal studerer igen efter ferien, jeg får ca. 9000 kr i SU og SU lån, manden tjener ca. 18-20.000 kr pr. måned, vi har et barn, en bil og vi står og skal have nyt hus
det løber fint rundt med ca. 11.000 til rådighed 
Så du mit regnestykke før?
SU - det er 8-9000 udbetalt (for mit vedkommende) og ikke 10.000
Boligsikring: 3200 (kommer til at få højeste sats)
Ordinært og ekstra tilskud: 700 kroner
Børnefamilieydelse: 1400
Dvs. det er 13300-14300 kr udbetalt i gennemsnit om måneden. Jeg er så alene om alle udgifter for de penge... Eller.... det er så lyv, fordi jeg får jo børnebidrag fra faren.... det svimlende beløb på knapt 1200 kroner. som jo sådan set bør bruges TIL BARNET - altså tøj, legetøj m.m. og derfor ikke indgår i budgettet, men til at sikre at min søn får hvad han har brug for.
Nå ja - jeg har så muligheden for at tage SU-lån på op til 4200 kroner om måneden. Ja et LÅN, de skal betales tilbage igen.. Så det kan ikke regnes som en indtægt, men som hjælp til at få det hele til at løbe rundt.
og JA - jeg kommer så til at få fuld friplads for min søn - det fik jeg også da jeg var på dagpenge. Da jeg stadig var kontorelev, skulle jeg betale 200 kroner om måneden. Så der sparer jeg da udgiften til pasning i forhold til fuldtidsarbejdende.
Friplads og boligsikring er jo baseret på indtægt bl.a. så det har alle som fylder kriterierne mulighed for at søge - så det er ikke kun forbeholdt enlige mødre. Endividere så får ALLE børnefamilieydelsen - og regner andre det måske med i budgettet? Jeg har set utallige indlæg om at børnefamilieydelsen KUN skal gå til børnene - det gør det så ikke her - det går til familien.
Jeg sætter sgu pris på de kriterier vi har i Danmark - enlig som ikke enlig. I andre lande betaler folk bare for at komme ind på en skole - her kan vi tage uddannelse "gratis" - dvs vi betaler over skatten, men stadigvæk. Det er da en FED mulighed at have!
Så forstå ikke det her som en klagesang - det er det ikke. Men for pokker hvor er jeg træt af at folk (ikke dig Ann), skal påpege at enlige mødre er forkælede som får kylet en masse i nakken. JA vi får ekstra tilskud, men vi er sgu også alene om det.
Jeg har aldrig decideret klaget over hvordan jeg står, og at jeg kun har haft 1500-2000 i rådighedsbeløb om måneden (til alt efter regninger). Jeg har kæmpet mig igennem det, og søgt muligheder, og er kommet igennem det.
EDIT: Jeg får så meget udbetalt i SU fordi jeg har arbejdet frem til midten af juni og har været på dagpenge i de sidste 2 måneder. Så mit beskæftigelsesfradrag er højere. Så jeg kan se frem til at gå en smule ned til næste år.
Jeg får KUN den højeste sats fordi jeg bor som jeg gør. Faktisk får jeg ikke boligstøtte til hele lejligheden, fordi den er for stor. Så får støtte til 3 af de 4 værelser jeg har. Men det er mit eget valg, da jeg foretrækker at få en lejlighed i samme område hvor jeg bor - og der er altså ventetid på dem - jeg TØR ikke at leje privat, jeg/vi har brug for stabilitet. derfor jeg på den måde har sat mig for dyrt... Ud af de 13300-14300 kroner så går sådan ca 13000 kroner til budgetten hver måned, så ja - jeg lever på SU lånet ;-)