Ikke råd til at komme i skole :(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. august 2011

N&J

Ann. skriver:

Okay men kan tage udgangspunkt i den enlige mor vi brugte i undersøgelsen.
Hun fik dobbelt SU, det giver de 10.000 kr, da SU er 5400 før skat og hun havde et rimeligt fradrag.
Så gik hun 2700 i boligsikring.
Alle de diverse tilskud - ca. 3300 pr. måned.
Så kan hun vælge at tage SU lån og der er også det der forsørger tillæg, så det er 4200.
Rundt regnet - 20.200 kr pr. måned.
Plus den ekstra delvise friplads.

men hvis man er studerende hvordan kan man så have et rimeligt fradrag, jeg læser kun, er fuldtidsmor, så arbejder ikke, så mit fradrag er fast.. 

og det at hun kan få boligsikring er intet med hendes enlig mor status at gøre, men med hendes indtægt og lejligheden størrelse og husleje, så fedt for hende.. men hvorfor skal jeg som enlig mor ind i en bås der hedder jeg har 20-21.000 om mdr. udbetalt når jeg slet ikke har i nærheden af det, du skriver jo enlige mor, du skriver ikke en bestemt enlig mor, det lød jo som om I havde undersøgt et repræsentativt udvalg, men I baserede så jeres undersøgelse på en kvinde med et meget højt fradrag.. for gud hvor ville jeg gerne have de 1600 mere om mdr.  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. august 2011

baby012

Hun fik dobbelt SU, det giver de 10.000 kr, da SU er 5400 før skat og hun havde et rimeligt fradrag.
Så kan hun vælge at tage SU lån og der er også det der forsørger tillæg, så det er 4200.

wow, det skal jeg da lige have sagt til min kommune, for jeg får slet ikke i nærheden af det der .. der skal jo betales skat a det meste  

boligsikringen er højest 2300 kr. og har desuden intet a gøre med at hun er enlig mor .  

pengene fra faren er da helt berettiget da han jo også var med til at lave barnet . 

man får en del som enlig mor ja, men da slet ikke i nærheden af hvad jeg ville få hvis jeg boede sammen med faren og havde fælles økonomi med ham  

Anmeld

9. august 2011

baby012

N&J skriver:

men hvis man er studerende hvordan kan man så have et rimeligt fradrag, jeg læser kun, er fuldtidsmor, så arbejder ikke, så mit fradrag er fast.. 

og det at hun kan få boligsikring er intet med hendes enlig mor status at gøre, men med hendes indtægt og lejligheden størrelse og husleje, så fedt for hende.. men hvorfor skal jeg som enlig mor ind i en bås der hedder jeg har 20-21.000 om mdr. udbetalt når jeg slet ikke har i nærheden af det, du skriver jo enlige mor, du skriver ikke en bestemt enlig mor, det lød jo som om I havde undersøgt et repræsentativt udvalg, men I baserede så jeres undersøgelse på en kvinde med et meget højt fradrag.. for gud hvor ville jeg gerne have de 1600 mere om mdr.  

Anmeld

9. august 2011

N&J

Ann. skriver:

men hvad er regnestykket så for to studerende med præcis de samme udgifter?

de er to, derfor samme SU, faktisk mere, for man får tros alt mere udbetalt når det kun er en SU end hvis du tager mine to tilsammen med fradraget. samme boligsikring, samme friplads, samme bfy (dog ikke de ekstra og heller ikke bidrag fra faderen, så ca. 2000 mindre om mdr.) end hvad jeg får, til gengæld så er der to til at tjene ekstra på et fritidsjob, det kan jeg jo desværre ikke, så hvordan skal det  du skriver forståes?

Hov havde da helt glemt at tager de begge SU lån, får de faktisk det samme.. hahaha..  det var sku egentlig en meget sjov sammenligning.. 

Anmeld

10. august 2011

Anonym11

Nu får man jo ikke 10.000 udbetalt i SU som enlig forsørger.Det er omkring 8.300-8.800 efter skat. Desuden får enlig forsørger fx ikke forsørgertillæg under barsel medmindre de vælger stadig at studere eller kun tage halv barsel og det ikke altid det kan passe ind i studiet og evt daginstitution.Derudover er det ikke alle der kan få friplads da der er begrænset pladser - jeg får fx kun halv.

Anmeld

10. august 2011

Ann.

N&J skriver:

Jeg er da også studerende og har et rimeligt fradrag - jeg arbejder heller ikke, men ud af 5400 får jeg 5000 udbetalt.

Læg mærke til at jeg ikke baserede boligsikring på at hendes status som enlig, men blot hvad hun kunne få hvis man regnede alt med.
Jeg ved da godt at man kan få boligsikring når man har en samlevende.

Du bliver på ingen måde sat i bås og jeg kan ikke tænke mig til hvorfor to enlige på SU kan have så forskellig økonomi. Men det var nu engang det vi fandt ud af da vi lavede vores spontane undersøgelse i samfundsfag.

Anmeld

10. august 2011

Ann.

gravid20 skriver:

wow, det skal jeg da lige have sagt til min kommune, for jeg får slet ikke i nærheden af det der .. der skal jo betales skat a det meste  

boligsikringen er højest 2300 kr. og har desuden intet a gøre med at hun er enlig mor .  

pengene fra faren er da helt berettiget da han jo også var med til at lave barnet . 

man får en del som enlig mor ja, men da slet ikke i nærheden af hvad jeg ville få hvis jeg boede sammen med faren og havde fælles økonomi med ham  

Boligsikring er individuelt - alt efter indtægt og størrelse, udgifter og div.
Og har igen, heller ikke nævnt at det har noget med statusen som enlig mor at gøre, men blot at det er noget hun kan få.

Du betaler kun skat af din su og hvor meget der skal trækkes afhænger af dit fradrag.

Anmeld

10. august 2011

132319

Ej men hvor ER det dog en forkælet holdning at have! "Bare fordi jeg har hus og bil"

Jeg var alene da jeg studerede og fik tilskud ja, men jeg boede i en 2 værelses lejlighed med min søn og havde kun lige til dagen og vejen. Man står jo med alle udgifter selv og har ikke mand der hiver penge hjem!!

Hvad forventer du egentlig? At få mere i SU fordi du bor i hus?? Det ER da virkelig ikke statens problem at du har sat dig for dyrt til at kunne tage en uddannelse!

Anmeld

10. august 2011

132319

gravid20 skriver:

Boligsikring er max 3200 men det kommer jo an på hvad man betaler i husleje. Selv fik jeg 2000 da jeg studerede.

Jeg havde dælme ikke 20.000 udbetalt, men til gengæld heller ikke en høj husleje. Jo måske når man medregner SUlån og BUY, kom det derop af men SUlån skal jo betales tilbage og igen er man jo altså alene om alle udgifter!

Anmeld

10. august 2011

Amagerpigen82

Jeg har ikke læst alle indlæg men helt ærligt. Stop det klynkeri, nu!

Du er så priviligeret at leve i et af de få lande i verden hvor din uddannelse er gratis. Og du ovenikøbet får løn for det!

Jeg forstår godt det er hårdt, men jeg tror altså det er de færreste studerende - børn eller ej - der har råd til både bil og hus. Så jeg tænker, - flyt i noget billigere, - fx en lejlighed eller familiekollegieværelse og afskaf bilen og begynd at cykle

Jeg håber du finder en løsning så du kan nyde godt af privilegierne i dette land at du kan få en uddannelse og et spændende arbejde.

Alt det bedste og held og lykke

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.