Ikke råd til at komme i skole :(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. august 2011

Anonym trådstarter

Bullerfnis skriver:

Lige et par tanker her fra mig:

Hvis du bor i eget hus kan du ikke få boligstøtte, det kan man kun i en lejebolig og det afhænger af den indkomst man samlet har.

Du kan som studerende få su+et særligt børnetillæg som gælder for forældre. Er begge studerende på su bliver børnetillægget forhøjet.

Du har mulighed for at supplere din su med et su-lån som har gode renter og som først skal tilbagebetales efter endt uddannelse.

Hvis jeres samlede indkomst ikke er særlig høj, kan I søge om fripladstilskud til børnenes daginstitution. Tilskuddets størrelse afhænger af jeres samlede indkomst.

Jeg synes du skal tale med din sagsbehandler på kommunen og få ham/hende til at hjælpe dig videre. Du kan også kontakte en studievejleder på den uddannelse du påtænker at starte på. Og så er der SU styrelsen som gerne hjælper dig med dine spørgsmål, se evt. dere hjemmeside.

Til slut skal det da lige nævnes at det bestemt ikke er økonomisk sjovt at være studerende. Det er en prioritering, og det kan være hårdt hele tiden at skulle spare og overveje hvad man bruger sine penge på. Det er vigtigt at du er villigt til at undvære nogle ting i en årrække, fx bil, sommerferie, store julegaver til børnene, nyt tøj hver måned osv. Her i husstanden er vi begge to studerende og vi GLÆDER os til at blive færdige med studierne så vi kan prøve at få råd til det vi gerne vil  Men lige nu nyder vi begge at være i gang med vores drømmestudier, og vi mangler jo reelt ikke noget

Held og lykke med det hele 

Endelig et svar som jeg kan bruge til noget. Jeg lavede jo ikke dette indlæg for at virke total nedladende mod enlige mødre for jeg ved jo godt at de har det hårdt og det skulle heller ikke lyde som om at jeg er en forkælet tøs som bare forlanger det hele for det er jeg bestemt ikke.
Og jeg er mere end villig til at ofre noget så vi kan spare nogle penge men det er bare ikke muligt at skulle undvære en bil når vi bor her ude. Jo man kan cykle men jeg har ikke lyst til at bruge en hel dag på transport til og fra skole og på aflevering og afhentning af børnene som bliver to forskellige steder.

Men jeg må hellere prøve og snakke med min sagsbehandler og høre hvad hun har at sige om mine muligheder.

Mange tak for svar

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. august 2011

eElak

N&J skriver:

Mit pis er nu også helt i ro.. hihi.. men derfor ser regnestykket for 2 på SU præcist ud som den enlige mor, hvis begge får lån osv. - men jeg er også træt af den evige klagesang om at enlige får meget mere og i hvert fald har en del penge at gøre godt med - eller jeg vil da gerne se de penge så.. at være enlig mor er bestemt ikke økonomisk nemt, og hvis man tror det, så overtager jeg gerne manden, så kan enhver der tror det få lov til at være i mine sko..  

men jeg havde samme tanke, dog fik vi ikke lov til at kun have et eks. i samf. på HF, men det var også B-niveau og vores lærer var hård, jeg skal selv have samfundsfag næste år på lærerseminariet og glæder mig helt enormt meget..  

Jeg har aldrig gået helt i dybden og regnet på SUen for 2 i forhold til en enlig - men havde en forestilling om det du er kommet frem til. 

uuuh jeg skal også til at have samfundsfag på studiet snart - det er et af hovedfagene - det bliver pisse spændende for at sige det rent ud :-D

Det er lidt komisk - for jeg har kigget på det jeg får i forhold til at flytte sammen med en. og der kan det ikke betale sig - rent økonomisk. Så jeg har det fint med at være en single nasserøv af offentlige ydelser :-P

Anmeld

10. august 2011

Mathilde

Bullerfnis skriver:

Lige et par tanker her fra mig:

Hvis du bor i eget hus kan du ikke få boligstøtte, det kan man kun i en lejebolig og det afhænger af den indkomst man samlet har.

Du kan som studerende få su+et særligt børnetillæg som gælder for forældre. Er begge studerende på su bliver børnetillægget forhøjet.

Du har mulighed for at supplere din su med et su-lån som har gode renter og som først skal tilbagebetales efter endt uddannelse.

Hvis jeres samlede indkomst ikke er særlig høj, kan I søge om fripladstilskud til børnenes daginstitution. Tilskuddets størrelse afhænger af jeres samlede indkomst.

Jeg synes du skal tale med din sagsbehandler på kommunen og få ham/hende til at hjælpe dig videre. Du kan også kontakte en studievejleder på den uddannelse du påtænker at starte på. Og så er der SU styrelsen som gerne hjælper dig med dine spørgsmål, se evt. dere hjemmeside.

Til slut skal det da lige nævnes at det bestemt ikke er økonomisk sjovt at være studerende. Det er en prioritering, og det kan være hårdt hele tiden at skulle spare og overveje hvad man bruger sine penge på. Det er vigtigt at du er villigt til at undvære nogle ting i en årrække, fx bil, sommerferie, store julegaver til børnene, nyt tøj hver måned osv. Her i husstanden er vi begge to studerende og vi GLÆDER os til at blive færdige med studierne så vi kan prøve at få råd til det vi gerne vil  Men lige nu nyder vi begge at være i gang med vores drømmestudier, og vi mangler jo reelt ikke noget

Held og lykke med det hele 

Hvad er det for et særligt børnetillæg til forældre?

Jeg skal til at læse til jordemoder og synes jeg har undersøgt alle muligheder for at få lidt ekstra, da jeg er forsørger, men ikke enlig. Er det ikke ekstra su-lån, du mener?

Anmeld

10. august 2011

eElak

Anonym skriver:

Endelig et svar som jeg kan bruge til noget. Jeg lavede jo ikke dette indlæg for at virke total nedladende mod enlige mødre for jeg ved jo godt at de har det hårdt og det skulle heller ikke lyde som om at jeg er en forkælet tøs som bare forlanger det hele for det er jeg bestemt ikke.
Og jeg er mere end villig til at ofre noget så vi kan spare nogle penge men det er bare ikke muligt at skulle undvære en bil når vi bor her ude. Jo man kan cykle men jeg har ikke lyst til at bruge en hel dag på transport til og fra skole og på aflevering og afhentning af børnene som bliver to forskellige steder.

Men jeg må hellere prøve og snakke med min sagsbehandler og høre hvad hun har at sige om mine muligheder.

Mange tak for svar

Det er da det samme som mange andre har skrevet i denne tråd - det er bare anderledes formuleret ;-)

SU lån er der mange som har skrevet til dig om - også om fordelene :-)

det samme med omlægning af økonomi samt forslag til alternative transportformer. 

Men kan godt forstå at du "hopper over" de svar som ikke faldt i din smag. For selvom det ikke var din intention, så blev det lidt til en lussing for enlige mødre. ;-)

Heldigvis tager vi ikke tingene så nært ;-) 

Anmeld

10. august 2011

N&J

KaLee skriver:

Jeg har aldrig gået helt i dybden og regnet på SUen for 2 i forhold til en enlig - men havde en forestilling om det du er kommet frem til. 

uuuh jeg skal også til at have samfundsfag på studiet snart - det er et af hovedfagene - det bliver pisse spændende for at sige det rent ud :-D

Det er lidt komisk - for jeg har kigget på det jeg får i forhold til at flytte sammen med en. og der kan det ikke betale sig - rent økonomisk. Så jeg har det fint med at være en single nasserøv af offentlige ydelser :-P

Nu medregner jeg også lån, som Ann valgte at gøre, men faktisk burde det faktisk give det samme udbetalt, og er det en anden mand, så får man jo stadig bidrag fra far, så burde man faktisk have mere.. jeg har kun rundregnet regnet det ud.. ikke helt, ved ikke hvad satserne er for fx. vg hvis begge er studerende uden job, men bare det at man har mulighed for et fritidsjob giver jo noget, jeg opgav gerne alle de mange millioner jeg får for en mand, men jeg er pænt træt af at man skal nærmest beslutte om man vil flytte sammen med det sammen, for ellers så snyde man satme også systemet, så jeg holder mig bare væk fra mænd de to år mit studie vare endnu, så behøver jeg i det mindste ikke alt den ballade..  

Anmeld

10. august 2011

eElak

Hvad er det for et særligt børnetillæg til forældre?

Jeg skal til at læse til jordemoder og synes jeg har undersøgt alle muligheder for at få lidt ekstra, da jeg er forsørger, men ikke enlig. Er det ikke ekstra su-lån, du mener?

Der findes ordinært og ekstra ordinært tilskud, som følger børneydelsen. 

SOm enlig får man begge dele. 

Men jeg mener at det ene af dem kan man få hvis man er studerende. ved ikke om det er begge i husstanden som skal være studerende eller om det kun er den ene. 

prøver lige at google

https://www.borger.dk/Emner/familie-og-boern/boern/boernepenge/Sider/boernetilskud.aspx

Anmeld

10. august 2011

eElak

N&J skriver:

Nu medregner jeg også lån, som Ann valgte at gøre, men faktisk burde det faktisk give det samme udbetalt, og er det en anden mand, så får man jo stadig bidrag fra far, så burde man faktisk have mere.. jeg har kun rundregnet regnet det ud.. ikke helt, ved ikke hvad satserne er for fx. vg hvis begge er studerende uden job, men bare det at man har mulighed for et fritidsjob giver jo noget, jeg opgav gerne alle de mange millioner jeg får for en mand, men jeg er pænt træt af at man skal nærmest beslutte om man vil flytte sammen med det sammen, for ellers så snyde man satme også systemet, så jeg holder mig bare væk fra mænd de to år mit studie vare endnu, så behøver jeg i det mindste ikke alt den ballade..  

Hvad er bollevenner så til ? *LOL*

Ej jeg tænker slet ikke i kærestebaner lige nu - har rigeligt i mit liv som det er pt. Men hvis jeg skal flytte sammen med en - så bliver det først når jeg er færdig med studiet - det er allerede besluttet ;-)

Anmeld

10. august 2011

eElak

Hvis I er forældre under uddannelse, kan I få et børnetilskud på op til 1.627 kr. i kvartalet (2011) per barn. I kan højst få ét tilskud per forælder. I kan få to tilskud, hvis I begge er under uddannelse, og I har to børn.

Tilskuddets størrelse er afhængig af jeres indkomst. Det bliver nedsat med 10 pct. af den del af jeres årsindkomst, der overstiger 130.300 kr. for enlige og 195.400 kr. for par (2011).

Tilskuddet bortfalder ved en indkomst på 195.380 kr. for enlige. Det bortfalder ved en indkomst på 260.480 kr. for par, der har ret til ét tilskud, og ved en indkomst på 325.560 kr. for par, der har ret til to tilskud (2011). Beløb på under 25 kr. for et kvartal udbetales ikke.

Tilskuddet kan søges af uddannelsessøgende, der deltager i en uddannelse, der berettiger til SU eller til optagelse i en arbejdsløshedskasse.

Du har ikke ret til tilskuddet, hvis:

• du er enlig forsørger og modtager tillægsstipendium.
  • du og din samlever modtager tillægsstipendium med et barn. Har I to børn, kan I få tilskud til et barn.
  • du eller din samlever er berettigede til SU og tillægsstipendium, men har fravalgt det på grund af for høj indtægt. 
  • du eller din samlever modtager slutlån og tillægsstipendium.

Statens Uddannelsesstøtte om ekstra økonomisk støtte til forældre (nyt vindue)

Anmeld

10. august 2011

Mathilde

KaLee skriver:

Der findes ordinært og ekstra ordinært tilskud, som følger børneydelsen. 

SOm enlig får man begge dele. 

Men jeg mener at det ene af dem kan man få hvis man er studerende. ved ikke om det er begge i husstanden som skal være studerende eller om det kun er den ene. 

prøver lige at google

https://www.borger.dk/Emner/familie-og-boern/boern/boernepenge/Sider/boernetilskud.aspx

Super mange tak.

Anmeld

10. august 2011

N&J

Anonym skriver:

Mange tak for svar

Okey, hvis du nu havde læst hele tråden, så havde du nok set at det faktisk er nævnt flere steder, og der faktisk er kommet flere brugbare oplysninger, når du vælger at udlægge et ano indlæg på den måde som du gør, så kan du også risikere en reaktion, men derudover syntes jeg faktisk der er kommet mange brugbare ting, måske du bare ikke har set dem. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.