En helt generel betragtning over emnet søskende - og ikke-søskende: I bund og grund bryder jeg mig slet ikke om tendensen til at afgøre, hvad der er "bedst" for børn - enebarn/to børn/seks børn, søskende tæt på hinanden eller langt fra hinanden - for slet ikke at tale om den forskning i søskendeforhold, der byder på konklusioner i retning af, at det er bedst for en søskendeflok, hvis den ældste er en pige, den næste er en dreng - og helst med x antal måneders forskel. (Jeg kan ikke huske den præcise konklusion, men jo - så detaljeret er den faktisk!)
Jeg synes, at det kommer til at ligne en manual over den optimale familieplanlægning - og at man overser, at noget så håbløst gammeldags som tilfælde, skæbne eller biologi spiller de allerstørste roller, når mennesker får børn. Nogle mennesker får enebørn, fordi de kun KAN få det ene barn - andre, fordi de kun VIL. Nogle får fire børn i rap, fordi de ønsker det, andre, fordi præventionen svigter, og nogle får - uha uha - en søn først, selvom forskningen viser, det er bedst med en pige. Too bad...
Jeg er af hjertet overbevist om, at der ikke findes garantier eller sikre parametre for kvaliteten af et menneskeliv, uanset, hvor grundigt, man følger "reglerne" for, hvad der er bedst for børn. Og så synes jeg dybest set, det er SÅ kendetegnende for vores tid, at vi bilder os ind, alt kan styres og tilrettelægges til det optimale.
Vi har langt bedre muligheder for at "time og tilrettelægge" vores børneflokke i dag pga. prævention og muligheden for abort, end man havde det for blot 40 år siden - og i mine øjne er det altså udtryk for snæversyn og en kunstig tilgang til familiedannelse, når man laver en rangliste over, hvad der er hhv. godt, middelmådigt og dårligt for børn at blive født til.
Livet er vidunderligt uforudsigeligt, men tendensen til at tro, man kan planlægge sig til den ideelle familie ved brug af bestemte normer og retningslinjer, sniger sig mere og mere ind - og det bliver da det rene smagsdommeri, når fx enebørnsforældre skal høre for deres valg - eller den ene mulighed, de nu engang havde.
Kan man i øvrigt få "pengene tilbage", hvis man følger ekspertrådene og alligevel får en disharmonisk familie?