Til jer der bruger bogens metoder - Har i læst linket der er lagt ind af trådstarter? Nogle gange kan det være godt at læse noget fornuftig kritik skrevet af fagfolk, således kan man bedre forholde sig til om man synes det er godt eller skidt.
Jeg er næsten færdig som dyreadfærdsterapeut og kender alt til operant betingning, som indlæringsmetoden kaldes her. Det drejer sig at straffe eller forstærke adfærd. Her straffer man i stor stil, barnets gråd. Når man straffer adfærd optræder denne mindre og mindre hyppigt. Derfor græder barnet mindre og mindre. Nu vil jeg ikke komme med en længere lektion om indlæringspsykologi, men læs linket

Generelt synes jeg, at vi alle skal huske at være kritiske når vi tager imod råd, både velmende råd fra væres omgangskreds men også fra nettet, bøger, fagfolk osv. Man skal ikke bare gøre det fordi en eller anden forfatter, læge eller lignende siger det...
Min veninde fik engang "råd" fra sin tandlæge om hvordan hun fysisk skulle nærmest ligge ovenpå sin søn og tvinge tandbørsten i munden på ham osv. Først og fremmest er det skide synd for drengen og jeg kan skisme godt forstå han forbinder tandbørstningen med noget forfærdeligt. "Rådet" har derfor ikke hjulpet en dyt. Hun bruger stadig denne teknik 2 år efter... Min pointe er bare, at hun faktisk ikke havde det godt med metoden, men når nu det var råd fra rn tandlæge, måtte det jo være rigtigt. Jeg vil mene, at der altid er en altenativ måde, at løse sig ud af problemerne uden straf, magt og lign. og de såkaldte fagfolk som ikke kan komme med en fornuftig idé som også tilgodeser barnets grænser, er ikke gode nok til deres fag, efter min mening
Anmeld