Selvfølgelig er det kvinden, der suverænt bestemmer. Det handler ikke om, at det også er mandens barn og farmorens barnebarn - det er ikke et show, der opføres til glæde for tilskuerne, men en smertefuld proces, hvor man er fuldstændigt blottet - både fysisk og psykisk. Ingen skal med for deres egen skyld og for at "få den oplevelse med" - de tilstedeværende skal være der for den fødendes skyld.
Jeg havde kun lyst til at have min mand med ved de første to fødsler - men havde jeg følt behov for også at have min mor der, ville det være helt op til mig. Ved den tredje fødsel var min mor med for at være der for min datter (jeg fødte hjemme) - men det handlede igen om MIT behov og ikke om at tildele hende et særligt privilegium.
Hvis manden har det decideret svært med svigermor og ikke ønsker, hun skal være der, er det lidt en anden sag, som kræver, at man taler det grundigt igennem som par - men som jeg læser det, så handler hans udspil mere om, at hans mor ikke skal snydes for noget. Det er et helt forkert fokus.
Hvis det lige så meget er mandens fødsel som kvindens, skal han så også være medbestemmende omkring smertelindring, fødestilling osv?
Anmeld