Min søn er overvægtig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. maj 2011

hvinanden

Åhh stakkels pusling, men på den anden side er det bedre at få taget hånd om nu, end når han bliver rigtig teenager.. Men puha det er altså ikke nemt, og børn vil jo bare gerne som de andre

Ville bare nævne til din kostplan (har ingen særlig forstand på det, men bare nogle tanker), kunne man evt skifte figenstangen ud med noget lækkert grønt (radiser, gulerodssalat, cherrytomater, peberfrugt, slikærter, minimajs, jordskokker(prøv lige dem rå..mmmm) eller andet grønt) jeg tænker bare at det jo er meget sukkerholdigt? Men ved ikke om diæt til børn er anderledes end for voksne. Kan sundhedsplejersken ikke hjælpe dig med en kostplan eller bare nogle ideer?

En masse tanker og krydsede fingrer herfra.. sejt gået i har taget tyren ved hornene, i KAN godt

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. maj 2011

Kloster

Carina1977 skriver:

Jeg er bare så frustreret lige nu

Min søn vejer for meget og det vidste jeg også godt. Kosten er blevet lagt om nu, så han skulle helst med tiden komme af med den overvægt.

Men sagen er den at han var hos skolesundhedsplejersken igår, og blev målt og vejet.

Han måler 154 cm. og vejer 54 kilo.

Han kom grædende hjem igår fordi han jo havde fået at vide at han var overvægtig. Altså han vidste godt selv at han var det, men det var bestemt alligevel ikke rart for ham at høre det fra andre. Vi havde forinden fået snakket om herhjemme at der skulle gøres noget ved vægten, og jeg havde også skrevet til sundhedsplejersken at vi har taget hånd om problemet.

Men det var sgi ikke sjovt at stå der som forælder, og egentlig være skyld i at ens barn er ked af det. Han blev ved med at sige at det var hans egen skyld, selvom jeg forklarede ham at det aldrig kunne være hans skyld. Det er mig der har haft det forkerte i huset, og mit ansvar at han også får noget ordentligt at spise.

Der gik 1 time før jeg kunne få ham til at smile igen, og få ham til at forstå at nu handlede det om at se fremad, og få ændret på spisevanerne

Men jeg tænkte om der er nogen herinde der ved noget om, hvilken vægt han burde have, når han er 154 cm og er robust bygget?

Håber virkelig at hans far er lydhør og vælger at samarbejde med mig omkring det her, sådan at vores søn kan komme ned i en normal vægt igen

Hej hej.

Først vil jeg lige sige, hvor jeg føler med din søn og sikke en træls følelse han fik efter skolesundhedsplejersken. Øv...

Også vil jeg sige, at vores 2 store drenge har og er en prop omkring 10-13 års alderen.

De har begge stået stille i højden og kun taget på i vægt. Vi var også en del bekymret med den store, men da han blev 13 år, vendte det sig. Han er ret høj og meget slank nu. Flot rank fyr nu....

Så mit råd er, at du skal styrke din søns selvværd og selvtillid også bare vente... (og self passe på maden)

Han skal nok rende i vejret og blive mere fordelt

Anmeld

28. maj 2011

Kloster

Hov... Må lige tilføje... At det ikke hjalp vores drenge med streng kost og motion. Kun at de blev mere opgivende. De kan jo ligesom ikke gøre for det. Knægten voksede jo bare ikke i højden...

Pas på med maden, som du i forvejen gør og lad være med at fokusere alt på det.

Anmeld

28. maj 2011

Carina1977

hvinanden skriver:

Åhh stakkels pusling, men på den anden side er det bedre at få taget hånd om nu, end når han bliver rigtig teenager.. Men puha det er altså ikke nemt, og børn vil jo bare gerne som de andre

Ville bare nævne til din kostplan (har ingen særlig forstand på det, men bare nogle tanker), kunne man evt skifte figenstangen ud med noget lækkert grønt (radiser, gulerodssalat, cherrytomater, peberfrugt, slikærter, minimajs, jordskokker(prøv lige dem rå..mmmm) eller andet grønt) jeg tænker bare at det jo er meget sukkerholdigt? Men ved ikke om diæt til børn er anderledes end for voksne. Kan sundhedsplejersken ikke hjælpe dig med en kostplan eller bare nogle ideer?

En masse tanker og krydsede fingrer herfra.. sejt gået i har taget tyren ved hornene, i KAN godt

Hej tusind tak for dit svar

Grunden til at han får en figenstang med, er for at det hele ikke bliver alt for stramt for ham....sådan at han også får lov til at få bare lidt sødt

Jeg tror han får omkring 400 g. grønt hver dag + frugt....men jeg har ikke rigtig styr på om børn også skal have 600 g. frugt og grønt ligesom voksne?

Jeg synes det sværeste er, når han er omme ved nogen fra klassen. De har noget der hedder besøgsgrupper, så engang imellem er han ovre ved nogen fra klassen fra om eftermiddagen og så indtil om aftenen. I torsdags var han afsted, og han havde det helt skidt da han kom hjem, fordi han havde spist en masse usundt. Han havde ikke kun nøjes med 1 stykke kage, men havde taget 3 stykker og en masse småkager og kiks + flere glas sukkerholdig cola. han har desværre svært ved at styre det, hvis der står et helt fad med lækkerier. Derfor har jeg også sat det mere i rammer herhjemme, og så står der kun det fremme han må få

Anmeld

28. maj 2011

Carina:-)

Kloster skriver:

Hej hej.

Først vil jeg lige sige, hvor jeg føler med din søn og sikke en træls følelse han fik efter skolesundhedsplejersken. Øv...

Også vil jeg sige, at vores 2 store drenge har og er en prop omkring 10-13 års alderen.

De har begge stået stille i højden og kun taget på i vægt. Vi var også en del bekymret med den store, men da han blev 13 år, vendte det sig. Han er ret høj og meget slank nu. Flot rank fyr nu....

Så mit råd er, at du skal styrke din søns selvværd og selvtillid også bare vente... (og self passe på maden)

Nemlig.

Sådan gik det også her-der sker bare et eller andet når de træder ind i puberteten

Anmeld

28. maj 2011

Carina1977

Kloster skriver:

Hej hej.

Nu ved jeg at min søn nok ikke vokser fra det. Han ligner sin far rigtig meget, og han ahr bøvlet rigtig meget med vægten...hans far er en meget stor mand den dag idag. Jeg tror han vejer omkring de 120 kilo.

Så for mig er det vigtigt selvfølgelig ikke at fokusere på vægten, men at få givet ham nogle sunde spisevaner, så han måske har en større chance for ikke at få det samme problem som hans far

Min søn har vokset 12 cm. i løbet af de sidste 2 år, så han vokser fint....men vægten har desværre fået frit løb.

Jeg har bestemt at hans vægt skal ned med ca. 5 kilo, og så er det fint hvis hans vægt bare står stille mens han vokser

Anmeld

28. maj 2011

Carina1977 skriver:

Grunden til at han får en figenstang med, er for at det hele ikke bliver alt for stramt for ham....sådan at han også får lov til at få bare lidt sødt

Jeg tror han får omkring 400 g. grønt hver dag + frugt....men jeg har ikke rigtig styr på om børn også skal have 600 g. frugt og grønt ligesom voksne?

Jeg synes det sværeste er, når han er omme ved nogen fra klassen. De har noget der hedder besøgsgrupper, så engang imellem er han ovre ved nogen fra klassen fra om eftermiddagen og så indtil om aftenen. I torsdags var han afsted, og han havde det helt skidt da han kom hjem, fordi han havde spist en masse usundt. Han havde ikke kun nøjes med 1 stykke kage, men havde taget 3 stykker og en masse småkager og kiks + flere glas sukkerholdig cola. han har desværre svært ved at styre det, hvis der står et helt fad med lækkerier. Derfor har jeg også sat det mere i rammer herhjemme, og så står der kun det fremme han må få

Så er det bare vigtigt at han ved at det ikke er enkelte dage der gør man er overvægtig/usund.

Men hele året man skal kigge på .

Jeg har også indimellem dage hvor jeg går amok i alt usundt,og jeg kan ikke prale af at jeg er en 13 årig,men derimod ret så voksen og burde kunne styre mig

Anmeld

28. maj 2011

Carina1977

Carina:-) skriver:

Så er det bare vigtigt at han ved at det ikke er enkelte dage der gør man er overvægtig/usund.

Men hele året man skal kigge på .

Jeg har også indimellem dage hvor jeg går amok i alt usundt,og jeg kan ikke prale af at jeg er en 13 årig,men derimod ret så voksen og burde kunne styre mig

Hehe ja der skal selvfølgelig være plads til det

Han får også lov til at spise usundt...det hele skal jo ikke gå hen og blive surt for ham. Men jeg tror også det er vigtigt at lære ham, at begrænse sig lidt....selvom jeg af alle, ved at det kan være lidt svært

Så når han er ude, vil jeg ikke blande mig....men herhjemme bliver vi nødt til at få lidt mere struktur over det

Anmeld

28. maj 2011

Carina1977 skriver:

Hehe ja der skal selvfølgelig være plads til det

Han får også lov til at spise usundt...det hele skal jo ikke gå hen og blive surt for ham. Men jeg tror også det er vigtigt at lære ham, at begrænse sig lidt....selvom jeg af alle, ved at det kan være lidt svært

Så når han er ude, vil jeg ikke blande mig....men herhjemme bliver vi nødt til at få lidt mere struktur over det

Lyder fornuftigt

Anmeld

28. maj 2011

Meliora

Carina1977 skriver:

Tak for dit svar

Jeg kan se på ham at han er overvægtig.....det meste sidder omkring mavsen. Så han skal i hvert fald af med noget vægt. Jeg tænkte at hvis han tabte 5 kilo, så ville det måske være fint.

Jeg tror at når det er børn, så skal de veje lidt mindre end deres højde over 100 cm. Min søn er 11 år næsten, så man kan nok ikke helt regne med den model, som man følger med voksne mænd

Men ja sundhedsplejersken havde i hvert fald sagt et eller andet, der sagde klik oppe i min søns hoved. Han er en meget følsom dreng, så man skal passe på hvordan man siger tingene til ham. Men det kunne hun jo ikke vide

Jeg tror bare vi holder os til det sunde og så kan han få lidt usundt enten fredag eller lørdag.

Det skal i hvert fald ikke tage overhånd. Vil ikke se ham få samme problemer, som nogen af de tilfælde man ser i USA. Det ville jeg ikke ønske for noget barn overhovedet.

Men jeg er faktisk i tvivl om, om jeg giver ham for meget/for lidt at spise, nu hvor vi har ændret kosten. Jeg synes ikke det er nemt at vide, hvordan man skal fordele det henover dagen, når det er et barn. Men som det ser ud nu, så får han det her på en tilfældig dag:

morgenmad: en lille portion havnregryn m. minimælk

formiddag: 1 gulerod, et stykke agurk, 1 æble

middag: 2 halve m. pålæg + 1 figenstang evt. resterne fra formiddagen

eftermiddag: et stykke frugt eller knækbrød/grovbrød m. cheasy smøreost

aften: ca. 200-250 g. grøntsager, 125 g. kartofler, ris eller pasta og ca. 125-150 g. kød

senere på aftenen: et stykke frugt eller knækbrød evt. grøntsager.

Det er sådan her det har kørt siden i mandags og det har jo egentlig fungeret fint. Men stadig er jeg jo i tvivl om, om det er det rette jeg gør.

Så hvis der er nogen der har erfaringer på området, må i meget gerne komme med dem

det lyder som en fin plan, dog ville jeg fjernne havregrynene om morgenen, da de har et meget højt kalorieindhold. Giv ham hellere 150-200 g. cheasy vanilie youghurt med lidt fuldkorns musli på (max. 30 gram) det har et lavere kalorieindhold og indeholder mindre kulhydrat og mere protein:-) Kan anbefale choko crunch fra Isis, den er ude sukker og med fuldkorn og smager himmelsk:-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.