Eva. skriver:
Og på vej mod et lige så stort problem omkring indtag af føde og sygelig kropsbevidshed...og JA jeg ville klage over at hun sidder og smider sådan noget i hovedet på et barn som ingen skyld eller ansvar har i problemet og som alle andre børn bare gerne vil være som alle andre og godt ved hvordan man ser på tykke mennesker...det er sørgeligt og trist og helt helt forkert.
Jeg har lige været igennem det samme med vores sp og hun sagde intet til min søn, men sagde hun lige skulle tale med mig alene og så snakkede vi sammen om hvad det var der kunen være grunden, hvad jeg kunne gøre, havde gjort osv...det er MIT ansvar og ingen andres og min søn skal ikke have putte et Tykke-prædikat på sig...
At folk bliver fede i dagens danmark er et problem, men det er IKKE børnenes problem eller ansvar og skal aldrig blive det.
Din holdning kan jeg slet ikke forstå eller genkende og jeg synes det er trist du ikke kan se at det intet godt gør for børn at få smidt sådan noget i hovedet...hvis ikke forældrene som du tror vil støtte op, så hjælper det da slet ikke at sige noget...det er forældrenes ansvar og valg og vil de spise usundt, så er det sådan det er.
Jeg er helt enig i en stor del af det du skriver.
Det ER foældrenes ansvar.
Det er IKKE børnenes - og kan aldrig blive det!
Men jeg tror bare at der er mange SP/lærer/læger m.m. der har et kæmpe problem med at trænge ind til forældrene.
JEG UNDERSTREGER: Jeg mener på ingen måde at ovenstående er tilfældet i denne sag, og mener ikke at det 100% altid er sådan!
Jeg mener også at SP kunne have taklet tingene anderledes, men mener ikke at hun har gjort det helt forkert. efter min mening skulle hun nok have taget kontakt til forældrene og have taget en snak med dem om, hvad hun havde snakket med deres søn om, så de var forberedt på at han godt kunne være ked af det.
Jeg har da altid set (lige så længe jeg kan huske) set graferne o g set hvor jeg lå, jeg mener faktisk også at jeg har haft en kopi med hjem til min mor. Og hvis nogen har målt/vejet mig og krydset ind i en graf, har jeg siden børnehaven spurgt til hvad det var.
Og hvad skal SP så svare. jeg er ret sikker på at mange 10 årige er helt igennem klar over at de bliver målt/vejet (i flere betydninger) og får en "karakter" og den vil de gerne vide hvad er.
At vi er på vej i mod flere og flere drenge og piger med spiseforstyrrelser og og usund vægt kontrol og hvor hele verden handler om at være tynd tynd tynd, er en anden problem stilling. som jeg tror skyldes modeidialer, slanke hæfter med "du kan ikke være glad hvis du er tyk" (som af unge kan tolkes) "hvis jeg ikke er glad, er det fordi jeg er tyk" + meget meget mere. og jeg tror det er en anden debat.
Som sagt ved ikke om det er sådan, men det er min forestilling.
Men tilsidst vil jeg sige at jeg tror at en sund debat om kost om motion, helt ned i de små klasser, selvfølgelig tilrettelagt rigtigt. Kan være en god måde at forebygge nogen problemer med vægt. Men der skal ikke dikteres idialer, kg, bmi, håndledstykkelse, fedt om hjertet m.m. men en "hvad er sundt for os alle sammen og hvad er ikke"