Min søn er overvægtig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. maj 2011

Aves.

Carina1977 skriver:

Jeg tror heller ikke 100 % på de beregnere, for der er jo netop ikke taget højde for folks forskellige kropsbygninger. Nogen skal bare være lidt større end gennemsnittet, og sådan må det så bare være.

Men det er da rart nok lige at få en ide om, hvor de "kloge" mener at børns vægt skal ligge.

Helt sikkert... vores drenge skal bare lige tabe de få kilo..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. maj 2011

ano14316

Eva. skriver:

Og på vej mod et lige så stort problem omkring indtag af føde og sygelig kropsbevidshed...og JA jeg ville klage over at hun sidder og smider sådan noget i hovedet på et barn som ingen skyld eller ansvar har i problemet og som alle andre børn bare gerne vil være som alle andre og godt ved hvordan man ser på tykke mennesker...det er sørgeligt og trist og helt helt forkert.

Jeg har lige været igennem det samme med vores sp og hun sagde intet til min søn, men sagde hun lige skulle tale med mig alene og så snakkede vi sammen om hvad det var der kunen være grunden, hvad jeg kunne gøre, havde gjort osv...det er MIT ansvar og ingen andres og min søn skal ikke have putte et Tykke-prædikat på sig...

At folk bliver fede i dagens danmark er et problem, men det er IKKE børnenes problem eller ansvar og skal aldrig blive det.

Din holdning kan jeg slet ikke forstå eller genkende og jeg synes det er trist du ikke kan se at det intet godt gør for børn at få smidt sådan noget i hovedet...hvis ikke forældrene som du tror vil støtte op, så hjælper det da slet ikke at sige noget...det er forældrenes ansvar og valg og vil de spise usundt, så er det sådan det er.

Jeg er helt enig i en stor del af det du skriver. 

Det ER foældrenes ansvar.
Det er IKKE børnenes - og kan aldrig blive det!

Men jeg tror bare at der er mange SP/lærer/læger m.m. der har et kæmpe problem med at trænge ind til forældrene.

JEG UNDERSTREGER: Jeg mener på ingen måde at ovenstående er tilfældet i denne sag, og mener ikke at det 100% altid er sådan!

Jeg mener også at SP kunne have taklet tingene anderledes, men mener ikke at hun har gjort det helt forkert. efter min mening skulle hun nok have taget kontakt til forældrene og have taget en snak med dem om, hvad hun havde snakket med deres søn om, så de var forberedt på at han godt kunne være ked af det. 

Jeg har da altid set (lige så længe jeg kan huske) set graferne o g set hvor jeg lå, jeg mener faktisk også at jeg har haft en kopi med hjem til min mor. Og hvis nogen har målt/vejet mig og krydset ind i en graf, har jeg siden børnehaven spurgt til hvad det var.

Og hvad skal SP så svare. jeg er ret sikker på at mange 10 årige er helt igennem klar over at de bliver målt/vejet (i flere betydninger) og får en "karakter" og den vil de gerne vide hvad er.

At vi er på vej i mod flere og flere drenge og piger med spiseforstyrrelser og og usund vægt kontrol og hvor hele verden handler om at være tynd tynd tynd, er en anden problem stilling. som jeg tror skyldes modeidialer, slanke hæfter med "du kan ikke være glad hvis du er tyk" (som af unge kan tolkes) "hvis jeg ikke er glad, er det fordi jeg er tyk" + meget meget mere. og jeg tror det er en anden debat. 

Som sagt ved ikke om det er sådan, men det er min forestilling.  

Men tilsidst vil jeg sige at jeg tror at en sund debat om kost om motion, helt ned i de små klasser, selvfølgelig tilrettelagt rigtigt. Kan være en god måde at forebygge nogen problemer med vægt. Men der skal ikke dikteres idialer, kg, bmi, håndledstykkelse, fedt om hjertet m.m. men en "hvad er sundt for os alle sammen og hvad er ikke"

Anmeld

30. maj 2011

Carina1977

Eva. skriver:

Helt sikkert... vores drenge skal bare lige tabe de få kilo..

Hehe yeps...og i løbet af den her tråd, er jeg begyndt at tage det mere roligt  han skal bare tabe sig i hans eget tempo, står hans vægt bare stille, så er det også fint. men målet må være at han i hvert fald ikke tager mere på i vægt det næste års tid....selvfølgelig afhængig af, hvor meget han vokser

Anmeld

30. maj 2011

ano14316

Carina1977 skriver:

Jeg havde skrevet til sundhedsplejersken på en folder de skulle udfylde, at Mark godt var klar over at han var overvægtig, og at vi havde taget hånd om det herhjemme. Jeg skrev det, for at hun skulle være klar over, at det ikke er et problem vi lukker øjnene for og samtidig også med et håb om, at hun måske ikke vadede for meget i det overfor Mark. Han er klar over han er overvægtig, vi har ændret på kosten, han var 100 % motiveret.....så hjælper det altså ikke at vise ham kurver med, hvor meget han er for overvægtig.

Nå men min søn blev superglad igår. Det lykkedes mig at finde en bmi-beregner for børn, og udfra den, får han en normal bmi så snart han kommer under 48 kilo. Så han har valgt at hans mål må være at komme under 48 kilo. Han var meget opsat på at jeg skulle finde den bmi-beregner, hvilket er eneste grund til at jeg gjorde det. For normalt synes jeg ikke man skal blande børn for meget ind i de spekulationer. Men nu ved han at han kun skal tabe sig 6 kilo, og det er overskueligt for ham.

Ja undskyld det er helt rigtig. Den havde jeg lige glemt i farten. 

Og på baggrund af at du havde gjort det. så avr det ikke nødvendigt på nogen måde at tage den snak med din søn, for der var jo ved at blive taget hånd om problemet. 

Jeg underskylder for at havde skrevet med et forkert udgangspunkt!

Men hvor er jeg glad for at høre at han blev glad igen!!! Det er trods alt det vigtigste! 
Når nu han er inde i debatten så tror jeg heller ikke at et mål nødvendigvis skader. Det er altså lettest at løbe efter noget man ved hvad er, frem for bare at løbe, uden at vide hvad man løber efter..  

Til sidst vil jeg sige at jeg synes du gør tingene helt rigtigt. og at mine indlæg er med udgangspunkt i min generelle opfattelse.
Og jeg synes det er rigtig flot at du reagere med det samme, og måden du takler det hele på! for det er en barsk besked! 

Anmeld

30. maj 2011

Carina1977

ano14316 skriver:

Ja undskyld det er helt rigtig. Den havde jeg lige glemt i farten. 

Og på baggrund af at du havde gjort det. så avr det ikke nødvendigt på nogen måde at tage den snak med din søn, for der var jo ved at blive taget hånd om problemet. 

Jeg underskylder for at havde skrevet med et forkert udgangspunkt!

Men hvor er jeg glad for at høre at han blev glad igen!!! Det er trods alt det vigtigste! 
Når nu han er inde i debatten så tror jeg heller ikke at et mål nødvendigvis skader. Det er altså lettest at løbe efter noget man ved hvad er, frem for bare at løbe, uden at vide hvad man løber efter..  

Til sidst vil jeg sige at jeg synes du gør tingene helt rigtigt. og at mine indlæg er med udgangspunkt i min generelle opfattelse.
Og jeg synes det er rigtig flot at du reagere med det samme, og måden du takler det hele på! for det er en barsk besked! 

Du behøver ikke undskylde  jeg synes bare lige jeg ville nævne det.

Jeg var godt klar over at det var mere generelt du skrev, og jeg er også af den holdning at man absolut ikke skal lukke øjnene for det. jeg synes det er fint at børn der er overvægtige, også er bevidste omkring det...ellers tror jeg det er meget svært at lave en decideret kostændring.

Jeg så et program for nogle år siden, omkring en kostvejleder, der havde erfaring omkring børn og overvægt, og som i hverdagen beskæftigede sig med at vejlede forældre til overvægtige børn. Han påpegede at det var vigtigt at barnet vidste at det var overvægtig. det var første skridt på vejen til et sundere liv. så snart de er bevidste omkring det, er det også nemmere for dem at forholde sig til den ændrede kost og ændrede livsstil. Mange af børnene fik mere lyst til at røre sig og spise sundt og man oplevede også at de blev til gladere børn.

Så jeg er nok af en holdning, at jeg går ind for det ovennævnte, men så skal man heller ikke snakke mere om det herefter, men blot tilføje nogle ændringer i hverdagen.

Anmeld

30. maj 2011

Pullemulle

Jeg stoppede med at læse efter 3. side så undskylder hvis det jeg skriver nu, allerede er skrevet.

Nu ved jeg ikke om den holder med børn i den alder, men har du overvejet at tjekke hans bmi? Det er bmi'en de oftest regner ud fra om ens vægt er normal.

Hans bmi siger at han er normalvægtig, så de der siger han skal ned på 40 kg kan godt tage det i sig igen da det vil gøre ham undervægtig.

Tjek evt. selv her http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/fedtprocent/beregn_dit_body_mass_index_-_bmi/

Og når det er sagt, så synes jeg man burde kunne se hvor meget det drejer sig om.

Anmeld

30. maj 2011

Carina1977

Pullemulle skriver:

Jeg stoppede med at læse efter 3. side så undskylder hvis det jeg skriver nu, allerede er skrevet.

Nu ved jeg ikke om den holder med børn i den alder, men har du overvejet at tjekke hans bmi? Det er bmi'en de oftest regner ud fra om ens vægt er normal.

Hans bmi siger at han er normalvægtig, så de der siger han skal ned på 40 kg kan godt tage det i sig igen da det vil gøre ham undervægtig.

Tjek evt. selv her http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/fedtprocent/beregn_dit_body_mass_index_-_bmi/

Du kan ikke regne med den der bmi-beregner, da det er en bmi-beregner for voksne

Jeg fandt en bmi-beregner for børn, og den siger han skal tabe sig 6 kilo, for at være inde på normalområdet

Anmeld

30. maj 2011

Aves.

Carina1977 skriver:

Hehe yeps...og i løbet af den her tråd, er jeg begyndt at tage det mere roligt  han skal bare tabe sig i hans eget tempo, står hans vægt bare stille, så er det også fint. men målet må være at han i hvert fald ikke tager mere på i vægt det næste års tid....selvfølgelig afhængig af, hvor meget han vokser

Jeg satset på at tabet her foregår ved at han vokser og ikke tager på....han skal ikke som sådan tabe sig da han jo gror en del opad..

Anmeld

30. maj 2011

Carina1977

Eva. skriver:

Jeg satset på at tabet her foregår ved at han vokser og ikke tager på....han skal ikke som sådan tabe sig da han jo gror en del opad..

Jeg synes altså heller ikke din søn er specielt overvægtig. udfra billedet af dømme, så ser han helt ud som han skal være

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.