Min søn er overvægtig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. maj 2011

smølfine

Carina1977 skriver:

Jeg er bare så frustreret lige nu

Min søn vejer for meget og det vidste jeg også godt. Kosten er blevet lagt om nu, så han skulle helst med tiden komme af med den overvægt.

Men sagen er den at han var hos skolesundhedsplejersken igår, og blev målt og vejet.

Han måler 154 cm. og vejer 54 kilo.

Han kom grædende hjem igår fordi han jo havde fået at vide at han var overvægtig. Altså han vidste godt selv at han var det, men det var bestemt alligevel ikke rart for ham at høre det fra andre. Vi havde forinden fået snakket om herhjemme at der skulle gøres noget ved vægten, og jeg havde også skrevet til sundhedsplejersken at vi har taget hånd om problemet.

Men det var sgi ikke sjovt at stå der som forælder, og egentlig være skyld i at ens barn er ked af det. Han blev ved med at sige at det var hans egen skyld, selvom jeg forklarede ham at det aldrig kunne være hans skyld. Det er mig der har haft det forkerte i huset, og mit ansvar at han også får noget ordentligt at spise.

Der gik 1 time før jeg kunne få ham til at smile igen, og få ham til at forstå at nu handlede det om at se fremad, og få ændret på spisevanerne

Men jeg tænkte om der er nogen herinde der ved noget om, hvilken vægt han burde have, når han er 154 cm og er robust bygget?

Håber virkelig at hans far er lydhør og vælger at samarbejde med mig omkring det her, sådan at vores søn kan komme ned i en normal vægt igen

Har ikke lige læst alle indlæg igennem, men umidddelbart ser kosten, I får nu, fin ud. Du kunne jo eventuelt lige vende det med sundhedsplejersken, da de jo ved hvad børn i den alder har brug for.

Jeg synes, ikke at I skal fokusere for meget på at han skal tabe sig og slet ikke 10 kg, da du skal tænke på at han har en alder, hvor han vokser meget og det vil udligne noget af det overskydende fedt-

Derud over så tænker jeg, at I ikke alene skal forkusere på kosten, men sørge for at lave noget motion, nu ved jeg ikke om han allerede er fysisk aktiv, men børn i hans alder, skal gerne bevæge sig en time om dagen, cykle, hoppe på trampolin, svømmehallen, gå en tur i området, det kunne være i sammen kunne gøre det til en vane at gå en tur efter aftensmaden.

God fornøjelse med projektet.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. maj 2011

B&J

Kostplanen til din søn er helt perfekt og fordi han vejer lidt for meget jamen herre gud da han vokser jo ud af det...

men dyrker han motion nu har jeg ikke læst alle inglægene

og hvis han gør jamen så er der ikke andet af gøre det ind at give ham  det han spiser nu og lidt hygge snoller til weekenden jamen så skal han nok få tabt sig lidt og især når han også selv er ked af det

Anmeld

27. maj 2011

Carina:-)

Carina1977 skriver:

Tak for dit svar

Jeg kan se på ham at han er overvægtig.....det meste sidder omkring mavsen. Så han skal i hvert fald af med noget vægt. Jeg tænkte at hvis han tabte 5 kilo, så ville det måske være fint.

Jeg tror at når det er børn, så skal de veje lidt mindre end deres højde over 100 cm. Min søn er 11 år næsten, så man kan nok ikke helt regne med den model, som man følger med voksne mænd

Men ja sundhedsplejersken havde i hvert fald sagt et eller andet, der sagde klik oppe i min søns hoved. Han er en meget følsom dreng, så man skal passe på hvordan man siger tingene til ham. Men det kunne hun jo ikke vide

Jeg tror bare vi holder os til det sunde og så kan han få lidt usundt enten fredag eller lørdag.

Det skal i hvert fald ikke tage overhånd. Vil ikke se ham få samme problemer, som nogen af de tilfælde man ser i USA. Det ville jeg ikke ønske for noget barn overhovedet.

Men jeg er faktisk i tvivl om, om jeg giver ham for meget/for lidt at spise, nu hvor vi har ændret kosten. Jeg synes ikke det er nemt at vide, hvordan man skal fordele det henover dagen, når det er et barn. Men som det ser ud nu, så får han det her på en tilfældig dag:

morgenmad: en lille portion havnregryn m. minimælk

formiddag: 1 gulerod, et stykke agurk, 1 æble

middag: 2 halve m. pålæg + 1 figenstang evt. resterne fra formiddagen

eftermiddag: et stykke frugt eller knækbrød/grovbrød m. cheasy smøreost

aften: ca. 200-250 g. grøntsager, 125 g. kartofler, ris eller pasta og ca. 125-150 g. kød

senere på aftenen: et stykke frugt eller knækbrød evt. grøntsager.

Det er sådan her det har kørt siden i mandags og det har jo egentlig fungeret fint. Men stadig er jeg jo i tvivl om, om det er det rette jeg gør.

Så hvis der er nogen der har erfaringer på området, må i meget gerne komme med dem

Har en dreng på 13 der som 10 årig også var overvægtig.

Han er så stået stille da han nu gik ind i puberteten og vejer nu 63 kg og er 172 cm høj  (Hvor blev min lille dreng af)

Jeg ville tage det roligt indtil du ser hvad der sker når han går i puberteten.

Mange drenge er kvabsede som preteen-Men så sker der noget hormonelt omkring de 12 år.

Anmeld

27. maj 2011

Carina1977

smølfine skriver:

Har ikke lige læst alle indlæg igennem, men umidddelbart ser kosten, I får nu, fin ud. Du kunne jo eventuelt lige vende det med sundhedsplejersken, da de jo ved hvad børn i den alder har brug for.

Jeg synes, ikke at I skal fokusere for meget på at han skal tabe sig og slet ikke 10 kg, da du skal tænke på at han har en alder, hvor han vokser meget og det vil udligne noget af det overskydende fedt-

Derud over så tænker jeg, at I ikke alene skal forkusere på kosten, men sørge for at lave noget motion, nu ved jeg ikke om han allerede er fysisk aktiv, men børn i hans alder, skal gerne bevæge sig en time om dagen, cykle, hoppe på trampolin, svømmehallen, gå en tur i området, det kunne være i sammen kunne gøre det til en vane at gå en tur efter aftensmaden.

God fornøjelse med projektet.

jeg har desværre en sygdom, der gør at jeg ikke kan være ret fysisk aktiv...desværre. men det vi plejer at gøre, er at han cykler og så har jeg en minicrosser, så jeg kan tage med ham

han cykler af og til op til 30 km. flere gange i ugen

Anmeld

27. maj 2011

Carina1977

B&J skriver:

Kostplanen til din søn er helt perfekt og fordi han vejer lidt for meget jamen herre gud da han vokser jo ud af det...

men dyrker han motion nu har jeg ikke læst alle inglægene

og hvis han gør jamen så er der ikke andet af gøre det ind at give ham  det han spiser nu og lidt hygge snoller til weekenden jamen så skal han nok få tabt sig lidt og især når han også selv er ked af det

Ja han cykler en del  og tak

Anmeld

27. maj 2011

B&J

Carina1977 skriver:

Ja han cykler en del  og tak

jamen så i mine øjne er det kun hvalpe fedt det skal nok forsvinde

og i er fuld igang, dejligt han har en mor der er så opmærksom på det

Anmeld

27. maj 2011

Carina1977

Carina:-) skriver:

Har en dreng på 13 der som 10 årig også var overvægtig.

Han er så stået stille da han nu gik ind i puberteten og vejer nu 63 kg og er 172 cm høj  (Hvor blev min lille dreng af)

Jeg ville tage det roligt indtil du ser hvad der sker når han går i puberteten.

Mange drenge er kvabsede som preteen-Men så sker der noget hormonelt omkring de 12 år.

Åhhh dejligt at høre nogen erfaringer på området

Jeg håber virkelig også, at det samme sker for min søn, for lige nu er han bestemt ikke tilfreds med vægten. men jeg satser på at det ændrer sig

Det værste er når nogen fra skolen/klubben, kommer med nogle mindre uheldige kommentarer. Det er jo rigtig synd.....Mark er jo den samme ligegyldig om han er tyk eller tynd. Men desværre giver overvægt grobund for drillerier. Som forælder til et sådan barn, bliver man bare frustreret, når ens barn skal udsættes for det.

Anmeld

27. maj 2011

Carina1977

B&J skriver:

jamen så i mine øjne er det kun hvalpe fedt det skal nok forsvinde

og i er fuld igang, dejligt han har en mor der er så opmærksom på det

Åhh tak

Ja jeg vil i hvert fald ikke lukke øjnene for det

Anmeld

27. maj 2011

StineW

Carina1977 skriver:

Tak for dit svar

Jeg kan se på ham at han er overvægtig.....det meste sidder omkring mavsen. Så han skal i hvert fald af med noget vægt. Jeg tænkte at hvis han tabte 5 kilo, så ville det måske være fint.

Jeg tror at når det er børn, så skal de veje lidt mindre end deres højde over 100 cm. Min søn er 11 år næsten, så man kan nok ikke helt regne med den model, som man følger med voksne mænd

Men ja sundhedsplejersken havde i hvert fald sagt et eller andet, der sagde klik oppe i min søns hoved. Han er en meget følsom dreng, så man skal passe på hvordan man siger tingene til ham. Men det kunne hun jo ikke vide

Jeg tror bare vi holder os til det sunde og så kan han få lidt usundt enten fredag eller lørdag.

Det skal i hvert fald ikke tage overhånd. Vil ikke se ham få samme problemer, som nogen af de tilfælde man ser i USA. Det ville jeg ikke ønske for noget barn overhovedet.

Men jeg er faktisk i tvivl om, om jeg giver ham for meget/for lidt at spise, nu hvor vi har ændret kosten. Jeg synes ikke det er nemt at vide, hvordan man skal fordele det henover dagen, når det er et barn. Men som det ser ud nu, så får han det her på en tilfældig dag:

morgenmad: en lille portion havnregryn m. minimælk

formiddag: 1 gulerod, et stykke agurk, 1 æble

middag: 2 halve m. pålæg + 1 figenstang evt. resterne fra formiddagen

eftermiddag: et stykke frugt eller knækbrød/grovbrød m. cheasy smøreost

aften: ca. 200-250 g. grøntsager, 125 g. kartofler, ris eller pasta og ca. 125-150 g. kød

senere på aftenen: et stykke frugt eller knækbrød evt. grøntsager.

Det er sådan her det har kørt siden i mandags og det har jo egentlig fungeret fint. Men stadig er jeg jo i tvivl om, om det er det rette jeg gør.

Så hvis der er nogen der har erfaringer på området, må i meget gerne komme med dem

Hej Carina.

Jeg synes det lyder som en god madplan for din søn. jeg har et par forslag til hvad du kan variere med.

Morgenmad: byt minimælken ud med Cheasy youghurt med vanille 0,1 %. Der er det samme antal kcal som i minimælk, men det mætter bedre og længere. Tilsæt evt blåbær eller jordbær, det smager super. ( Gæt hvad jeg spiser til  morgen mad &nbsp

Under bmadopskrifter har jeg lagt en tunsalat. den smager godt og er meget sund. Den kan bruges på grovknækbrød som mellemmåltid.

Og så masser af agurk. Det smager godt, den rigtige årstid nu, og så giver 50 g agurk kun 5 kcal.

Håber det lykkes med ham

BTW: mener det er noget med at børn helst ikke skal tabe kilo, men bibeholde deres vægt, og så vokse i højden i stedet og udligne på den måde. Det er sundere for dem omend det tager lidt længere tid.

Knus Stine

Anmeld

27. maj 2011

twinny

øv... hvor er det trist, når han kommer grædende hjem...

godt i ser fremad.... det skal nok lykkes...

Hos en voksen siger man højde -110... plus/minus lidt...

Så mig f.eks. 171-110 = ca 61...

så måske 5-7 kilo for meget... ville jeg sige.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.