Min søn er overvægtig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8.818 visninger
88 svar
0 synes godt om
27. maj 2011

Carina1977

Jeg er bare så frustreret lige nu

Min søn vejer for meget og det vidste jeg også godt. Kosten er blevet lagt om nu, så han skulle helst med tiden komme af med den overvægt.

Men sagen er den at han var hos skolesundhedsplejersken igår, og blev målt og vejet.

Han måler 154 cm. og vejer 54 kilo.

Han kom grædende hjem igår fordi han jo havde fået at vide at han var overvægtig. Altså han vidste godt selv at han var det, men det var bestemt alligevel ikke rart for ham at høre det fra andre. Vi havde forinden fået snakket om herhjemme at der skulle gøres noget ved vægten, og jeg havde også skrevet til sundhedsplejersken at vi har taget hånd om problemet.

Men det var sgi ikke sjovt at stå der som forælder, og egentlig være skyld i at ens barn er ked af det. Han blev ved med at sige at det var hans egen skyld, selvom jeg forklarede ham at det aldrig kunne være hans skyld. Det er mig der har haft det forkerte i huset, og mit ansvar at han også får noget ordentligt at spise.

Der gik 1 time før jeg kunne få ham til at smile igen, og få ham til at forstå at nu handlede det om at se fremad, og få ændret på spisevanerne

Men jeg tænkte om der er nogen herinde der ved noget om, hvilken vægt han burde have, når han er 154 cm og er robust bygget?

Håber virkelig at hans far er lydhør og vælger at samarbejde med mig omkring det her, sådan at vores søn kan komme ned i en normal vægt igen

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. maj 2011

Julemusen

Jamen synes da ikke at vægten lyder så galt? Var selv meget rund da jeg gik i 4. til 7. klasse inden man begyndte rigtig at vokse op ad. Og der tog jeg så ikke på og blev ganske normal i bygningen. Men ved ikke om det samme sker for drenge. Men jeg ved at en fuldvoksen dreng på 17-18 år skal veje i nogenlunde samme forhold som din søns højde og vægt. At deres vægt gerne må være

= deres højde - 100.

og så gerne ned til 15 kg under deres højde. Men det kommer jo an på kropsbygning. 

Min kæreste vejer 10 kg mindre end hans højde og er noget tynd. 

Så må altså sige at det nok er at overderive fra sundhedsplejeskens side af at sige at han er overvægtig. Han er da bare robust og skal holde øje med at vægten ikke stiger når han vokser  

Anmeld

27. maj 2011

mamiolvi

Carina1977 skriver:

Jeg er bare så frustreret lige nu

Min søn vejer for meget og det vidste jeg også godt. Kosten er blevet lagt om nu, så han skulle helst med tiden komme af med den overvægt.

Men sagen er den at han var hos skolesundhedsplejersken igår, og blev målt og vejet.

Han måler 154 cm. og vejer 54 kilo.

Han kom grædende hjem igår fordi han jo havde fået at vide at han var overvægtig. Altså han vidste godt selv at han var det, men det var bestemt alligevel ikke rart for ham at høre det fra andre. Vi havde forinden fået snakket om herhjemme at der skulle gøres noget ved vægten, og jeg havde også skrevet til sundhedsplejersken at vi har taget hånd om problemet.

Men det var sgi ikke sjovt at stå der som forælder, og egentlig være skyld i at ens barn er ked af det. Han blev ved med at sige at det var hans egen skyld, selvom jeg forklarede ham at det aldrig kunne være hans skyld. Det er mig der har haft det forkerte i huset, og mit ansvar at han også får noget ordentligt at spise.

Der gik 1 time før jeg kunne få ham til at smile igen, og få ham til at forstå at nu handlede det om at se fremad, og få ændret på spisevanerne

Men jeg tænkte om der er nogen herinde der ved noget om, hvilken vægt han burde have, når han er 154 cm og er robust bygget?

Håber virkelig at hans far er lydhør og vælger at samarbejde med mig omkring det her, sådan at vores søn kan komme ned i en normal vægt igen

Hej
Lige et trøste kram til dig og din søn.. det med vægt er ikke altid, lige nemt, jeg er over vægtig og hader det. min børn er meget slanke og de ønsker tit de var lidt større..
-Min dreng i 5 .kl på 11 år er 145 og vejer 35 kg.. min tvillingere er omkrin 135 høj og vejer 28 kg...
det er så svært med det vægt sjov...

Anmeld

27. maj 2011

MVM

Profilbillede for MVM
„Taknemmelighed er hjertets hukommelse.“

Hej Carina...

Jeg har prøvet at regne på en bmi skala for børn og der skal han ligge på ca 40 kilo... Du kan selv beregne den på Mama.dk... Og du skal selvølgelig tage højde for at at han er robust, så måske skal han ligge på 45 kilo... men ifølge den skal han ligge på 40 kilo, hvis han er 10 år, måler 154 cm...

Kender desværre selv alt til det og er pt selv opmærksom på min den store... hele vinteren har han været undervægtig, men nu er vi på vej til at blive buttet, så jeg skal til at ændre stil igen.... han er meget syg om vinteren og taber sig voldsom der... om sommeren bliver han tit overvægtig, så ved tendens er der...

Mette

Anmeld

27. maj 2011

eElak

Æv en oplevelse for ham at få.. Men er han opsat på at gøre noget ved det sammen med dig?

Jeg tænker lidt at det måske har været et wakeup call for ham - selvom det er noget af en erkendelse at skulle igennem som 10årig.

Hvis han er "fit 4 fight" så er det om at udnytte det, og bruge oplevelsen bedst muligt...

Fokuser på de gode sunde ting i skal spise i stedet for de ting i ikke kan spise mere.

Fokuser på at få nogle gode vaner implementeret i stedet for at glo på bagevægten - for det tror jeg ikke er sundt for en 10årig. Der handler det mere om at se sig selv i spejlet og mærke tøjet blive løsere..

Anmeld

27. maj 2011

Carina1977

Kitty-Katten skriver:

Jamen synes da ikke at vægten lyder så galt? Var selv meget rund da jeg gik i 4. til 7. klasse inden man begyndte rigtig at vokse op ad. Og der tog jeg så ikke på og blev ganske normal i bygningen. Men ved ikke om det samme sker for drenge. Men jeg ved at en fuldvoksen dreng på 17-18 år skal veje i nogenlunde samme forhold som din søns højde og vægt. At deres vægt gerne må være

= deres højde - 100.

og så gerne ned til 15 kg under deres højde. Men det kommer jo an på kropsbygning. 

Min kæreste vejer 10 kg mindre end hans højde og er noget tynd. 

Så må altså sige at det nok er at overderive fra sundhedsplejeskens side af at sige at han er overvægtig. Han er da bare robust og skal holde øje med at vægten ikke stiger når han vokser  

Tak for dit svar

Jeg kan se på ham at han er overvægtig.....det meste sidder omkring mavsen. Så han skal i hvert fald af med noget vægt. Jeg tænkte at hvis han tabte 5 kilo, så ville det måske være fint.

Jeg tror at når det er børn, så skal de veje lidt mindre end deres højde over 100 cm. Min søn er 11 år næsten, så man kan nok ikke helt regne med den model, som man følger med voksne mænd

Men ja sundhedsplejersken havde i hvert fald sagt et eller andet, der sagde klik oppe i min søns hoved. Han er en meget følsom dreng, så man skal passe på hvordan man siger tingene til ham. Men det kunne hun jo ikke vide

Jeg tror bare vi holder os til det sunde og så kan han få lidt usundt enten fredag eller lørdag.

Det skal i hvert fald ikke tage overhånd. Vil ikke se ham få samme problemer, som nogen af de tilfælde man ser i USA. Det ville jeg ikke ønske for noget barn overhovedet.

Men jeg er faktisk i tvivl om, om jeg giver ham for meget/for lidt at spise, nu hvor vi har ændret kosten. Jeg synes ikke det er nemt at vide, hvordan man skal fordele det henover dagen, når det er et barn. Men som det ser ud nu, så får han det her på en tilfældig dag:

morgenmad: en lille portion havnregryn m. minimælk

formiddag: 1 gulerod, et stykke agurk, 1 æble

middag: 2 halve m. pålæg + 1 figenstang evt. resterne fra formiddagen

eftermiddag: et stykke frugt eller knækbrød/grovbrød m. cheasy smøreost

aften: ca. 200-250 g. grøntsager, 125 g. kartofler, ris eller pasta og ca. 125-150 g. kød

senere på aftenen: et stykke frugt eller knækbrød evt. grøntsager.

Det er sådan her det har kørt siden i mandags og det har jo egentlig fungeret fint. Men stadig er jeg jo i tvivl om, om det er det rette jeg gør.

Så hvis der er nogen der har erfaringer på området, må i meget gerne komme med dem

Anmeld

27. maj 2011

Carina1977

Mathias Villads skriver:

Hej Carina...

Jeg har prøvet at regne på en bmi skala for børn og der skal han ligge på ca 40 kilo... Du kan selv beregne den på Mama.dk... Og du skal selvølgelig tage højde for at at han er robust, så måske skal han ligge på 45 kilo... men ifølge den skal han ligge på 40 kilo, hvis han er 10 år, måler 154 cm...

Kender desværre selv alt til det og er pt selv opmærksom på min den store... hele vinteren har han været undervægtig, men nu er vi på vej til at blive buttet, så jeg skal til at ændre stil igen.... han er meget syg om vinteren og taber sig voldsom der... om sommeren bliver han tit overvægtig, så ved tendens er der...

Mette

Tak fordi du tog dig tid til at regne det ud for mig

40 kilo...det var langt han skulle ned.....jeg tror også jeg hælder mest til 45 kilo, da han jo er robust bygget.

Han er 10 år lidt endnu...han bliver 11 år i næste måned

Puha, men man skal bestemt passe på at børn ikke kommer til at veje for meget, og sørge for at tage hånd om det, inden det går alt for galt.

Anmeld

27. maj 2011

Carina1977

KaLee skriver:

Æv en oplevelse for ham at få.. Men er han opsat på at gøre noget ved det sammen med dig?

Jeg tænker lidt at det måske har været et wakeup call for ham - selvom det er noget af en erkendelse at skulle igennem som 10årig.

Hvis han er "fit 4 fight" så er det om at udnytte det, og bruge oplevelsen bedst muligt...

Fokuser på de gode sunde ting i skal spise i stedet for de ting i ikke kan spise mere.

Fokuser på at få nogle gode vaner implementeret i stedet for at glo på bagevægten - for det tror jeg ikke er sundt for en 10årig. Der handler det mere om at se sig selv i spejlet og mærke tøjet blive løsere..

Jamen han er 100 % opsat på det, og det var han allerede inden han kom til sundhedsplejerske

Han kommer op på vægten 1 gang i måneden og det er så det. Han har brug for at se med sine egne øjne at vægten går nedad, ellers mister han nemt modet. Men sådan er han

Det skal nok gå, og han er heldigvis ikke så ked af det mere. Jeg fik ham da til at grine til sidst igår

Anmeld

27. maj 2011

eElak

Carina1977 skriver:

Jamen han er 100 % opsat på det, og det var han allerede inden han kom til sundhedsplejerske

Han kommer op på vægten 1 gang i måneden og det er så det. Han har brug for at se med sine egne øjne at vægten går nedad, ellers mister han nemt modet. Men sådan er han

Det skal nok gå, og han er heldigvis ikke så ked af det mere. Jeg fik ham da til at grine til sidst igår

Fantastisk!

og ja - selvfølgelig skal han jo på vægten indimellem, for tallet gør utroligt meget ved ens psyke.. så det er fint med en gang om måneden..

Så længe fokus ikke kun er på tallet, men det ved jeg også at du ikke vil tillade... :-)

Hvordan går det i øvrigt med omlægningerne?

og kom så lige på madlog!!! ;-)

Anmeld

27. maj 2011

Carina1977

KaLee skriver:

Fantastisk!

og ja - selvfølgelig skal han jo på vægten indimellem, for tallet gør utroligt meget ved ens psyke.. så det er fint med en gang om måneden..

Så længe fokus ikke kun er på tallet, men det ved jeg også at du ikke vil tillade... :-)

Hvordan går det i øvrigt med omlægningerne?

og kom så lige på madlog!!! ;-)

Det går superfint......jeg vejede mig faktisk idag, selvom jeg egentlig først burde veje mig på mandag  og jeg har da allerede tabt mig 1,1 kilo  Så jeg ved jeg gør det rigtige, og jeg har det fint, hvis det foregår i et roligt tempo. Det har jeg de bedste erfaringer med

Jaa regner med at når der er kommet penge igen på kontoen, så fiser jeg også ind på madlog  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.