Shibby skriver:
Timeout er anbefalet af prof. barnepiger,børnehavepædagoger af hvad jeg har oplevet og familiekonsulenter samt småbørnskonsulenter i brug af marte meo hvor der bliver set en forskel på barnets reaktionsmønster med og uden timeout. Det er anbefalet,de har sgu ret og det virker 
Alle børn er forskellige,så hvad der virker for vores virker ikke nødvendigvis for naboens 
Jeg tror desværre folk har misforstået hvad den anbefalede timeout handler om.
En "god" timeput for mig drejer sig om at få barnet ud af en situation som ikke er god for barnet, hvis denne ikke selv magter at få det ud af systemet under de pågældende omstændigheder. Det handler ikke om at fjerne barnet fordi forældrene ikke mener at man det er passende at få et raserianfald i den pågældende situaion.
Jeg kan give nogle eksempler:
-Kender en dreng der er fortidligt født og derfor kan have utroligt svært ved at rumme for mange indtryk og dermed også ofte konflikter hvis der fx er mange mennesker tilstede. I en situation hvor han kører helt op og ikke selv magter at få lukket ned igen, synes jeg det er fint at hans forældre siger kom nu skal du lige sidde lidt på værelset indtil du lige har fået ro i dit hoved. Jeg forestiller mig at "almindelige" børn kan komme i lignende situationer.
-Et barn kommer ud i køkkenet og vil gerne have rosiner. Kl er lidt i aftensmad og forældrene siger "nej, vi skal snart spise". Barnet bliver ked af det, det eskalerer og han/hun ender med at ligge sig på gulvet og hyle i arrigskab. Højst sandsynligt fordi han/hun er sulten/træt og simpelthen ikke kan rumme følelsen af afmagt over ikke at få sin vilje. Her mener jeg ikke en timeout er passende. Barnet viser hvad han/hun føler med de værktøjer han/hun har, og det skal man vel ikke straffes for bare fordi vi voksne mener at det vil være upassende når han/hun bliver ældre.
Men jeg skal ikke kunne sige det - bruger ikke selv timeouts 
Anmeld