muzen skriver:
så kunnej eg godt tænke mig og vide hvad du så gør/siger når de ikke hører efter eller er fuldstændig hysterisk og ligger og bider i gulvet.
Jamen det kommer an på hvad det er.
Engang smurte de naboens nye odderbarnevogn ind i mudder (de var vel 3år og 5 år gamle) Der forlangte jeg at de selv ringede på hos naboen (mens jeg stod der!) og så måtte de forklare hvad de havde gjort. De var bare SÅ flove, de græd og græd og sagde 1000 gange at de ville aldrig gøre det mere, hvis de bare måtte slippe for selv at sige det til naboen. Men det skulle de. De kunne næsten ikke få ordene over deres læber, og har aldrig gjort noget ligende siden.
Hvis de siger noget grimt til hinanden, sidder 'grimt' ved bordet osv. Snakker vi om at de er en del af fælleskabet og får at det kan være hyggeligt og rart for os alle sammen, så er vi nød til at tale pænt (INKLUSIV DE VOKSNE!!!) til hinanden. Jeg kunne aldrig finde på at råbe af mine børn: Så tal pænt for helvedede!!! (men det har jeg overvejeret andre forældre der har gjort, og overvej lige hvad børnene lærer af det!!!)
Hvis de stikke af og løber ud på vejen, så går jeg hen og holder dem i hånden, sætter mig på hug, og så kigger vi på bilerne der køre forbi og så snakker vi om hvordan det vil føles at ligge neden unden en bil der køre hen over en. De har aldrig løbet UD på vej, men de har en gang løbet ned af fortorvet!!! Men det gjorde de kun én gang!!!
De få gange hvor JEG har mistet besindelsen og blevet hysteriesk, er der bare INTET godt kommet ud af det!!! Så det med at skælde sine børn ud eller straffe dem, kan jeg slet ikke se hvordan det skulle virke.
Hvis/når mine børn bliver hysterieske, sætter jeg mig ned på gulvet sammen emd dem. Nogle har brug for at snakke, mens min midsterste dreng slet ikke kan klare det hvis jeg siger den mindste lyd! Så der er jeg der bare, og når han er faldet lidt ned, så snakker jeg med ham hvad der skete.
Når min datter på 3 år ikke vil have tøj på. Så sætter jeg mig ned sammen med hende, og så klare vi det enten sammen eller hun for lov til at gøre det selv. -og vupti så har hun tøj på. Det har måske taget 10 min længere tid, men tilgengæld har vi haft det hyggeligt imens, istedet for at jeg skulle blive sur og skælde ud og sige: kom nu, DU SKAL have det tøj på. -igen så tror jeg bare ikke på at det ville gå hurtigere af at vi skulle have en konflikt ud af det.