Hvordan er sukkerpolitikken i jeres barn daginstitution ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. august 2013

Tulle28

Mumto3 skriver:

Haha...ja det er en gammel tråd, men tilgengæld kan jeg så fortælle hvordan det er gået siden

Nej, mit barn måtte ikke få noget, så jeg havde altid alternativer med. Om fredagen fik han tørrede abrikoser. Det startede med at de andre børn også gerne ville smage, så var der nogle der valgte slik fra, fordi de hellere ville have det min søn fik, og nu har de helt droppet fredagsslik jeg har ALDRIG sagt noget om at jeg synes de skulle lave deres (manglende) sukkerpolitik om. Til fastelavn har jeg en lille pose med, som ligger i tønden sammen med de andres, og som min søn ved er til ham. Det er jo ikke værre end de børn der har sukkersyge eller som ikke kan tåle et eller andet. De må jo heller ikke få. Min dreng ved dog at han på et tidspunkt gerne må.

Nu er han faktisk blevet så stor (går i skole) at han gerne må få slik. Vores regel er at man skal være fyldt 7 år før man må smage slik første gang. Så nu har vi to store der gerne må få slik, og en lille på 5 år der ikke må. Der er absolut INGEN problemer med det!!! Lillesøster kan sagtens stå og se på slikposerne, og tale med om det, men hun spørger slet ikke til om hun må få. Fuldstændig ligesom vores børn heller ikke plager om at få lov til at drikke øl eller rødvin. Det ved de bare, at de må de ikke (endnu).

Mange har forudsagt at når vores børn så ENDELIG får lov til at spise slik, så kaster de sig vildt og frådende over det. Det er nu ikke sket med de to store! Faktisk synes de at slik er lidt underligt, smager lidt mærkeligt og har en lidt mærkelig konsistens. Men de spiser det, for det gør alle de andre i skolen og alle siger det smager godt. Når de er til børnefødslesdag kan de slet ikke spise de slikposer de får, så dem har de med hjem. Når de så har ligget urørt på værelset en månedsstid, så smider jeg dem ud, og børnene har aldrig spurgt efter deres 'gamle' slikposer. Det siger dem ganske simpelt ikke særlig meget. Tilgengæld kan de godt finde på at plage om frugt (de spiser gerne 4-6 stykker frugt om dagen) det ved jeg godt at nogle siger er usundt, men jeg har valgt at tro at det trods alt er bedre end hvis de spiste slik.

Sejt Helt så "strikse"" er vi nok ikke, jeg synes også det er OK at min datter får et stykke kage eller en is i ny og næ, men jeg vil bare gerne selv give hende det. Ofte får jeg det kun at vide af omveje, f.eks. en af de andre forældre eller min datter fortæller det selv. I sidste uge fik de kage og is to gange og de har også fået kage idag.

Jeg vil bede om et møde med børnehavelederen, men er lidt bange for at jeg bliver modtaget på samme måde som dig, med forældre der hellere vil bruge pengene på mærketøj - og så er det meget godt med nogle fif til, hvordan man ellers kan gribe det an, udover at flytte barnet, hvilket jeg synes er liiige lovlig drastisk.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. august 2013

Maja88

twinny skriver:

ja det er så million spørgsmålet.  

Men igen hver sin mening.

Jamen er jo rigtigt...

Du ville da heller ikke vide is er godt medmindre du havde smagt det

Anmeld

19. august 2013

FruStolpe

Vores institution har 100% nul sukker tolerance. 

Det var et aktivt og bevidst valg, vi ville aldrig vælge en "sukker institution"

Så vi forventer helt sikkert også at det bliver håndhævet. 

Anmeld

19. august 2013

twinny

Tulle28 skriver:

Jo men det er jo så i vuggestuen. I min datters børnehave er de omkring 40 børn og der er der fødselsdagskage, feriekage, holde-op kage og så alle de andre gange hvor det er varmt, det regner, pædagogerne skal hygge sig... Det bliver til virkelig meget!!

Jamen det kan jeg godt se.

Jeg mener jo ikke de skal proppes med sukker hver dag. Men jeg synes det er hys at det er nul sukker.

Men igen folk er meget forskellige, jeg ville ikk stå på bagben, hvis drengene fik fredagskage eller boller med glasur hver fredag.

Også synes jeg det er fint, at de bliver proppet med baconsovs og fløde nede hos dem. slet ikke dobbeltmoralsk.

Anmeld

19. august 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Hjaltesmor skriver:

Det er ikke alle børn, der er interesserede.

I vores vuggestue fortalte jeg, at Hjalte ikke fik sukker hjemme, og at jeg ikke ville have ham tvangsfodret med sukker. Hvis han på nogen måde viste interesse for det, når de andre fik, måtte han dog meget gerne få det.

Der var en politik om, at når der var fx kage skulle der altid være et alternativ uden sukker (fx frugtspyd). Min søn var over 1½, før han begyndte at udtrykke ønske om kagen.
For ham var det ligesom til frokost hvor der er leverpostej, spegepølse og ost. Bare fordi de andre spiste pølsemadder var det ikke det samme som at han også ville have det.

Vi ville også vente til vores dreng blev 3 år...det blev ikke sådan
men mener bare at hvis barnet sidder og rigtig gerne vil smage hvad de andre får, så synes jeg bare det er synd.

Anmeld

19. august 2013

Hjaltesmor

Maja88 skriver:

Saftevand i hedebølgen tror jeg grunden dertil er.. det er vigtigt at holde ens sukker/salt balance i varmen. Dette kan klares med saftevand

Ok, det er bare ikke det, der er argumentet. Vi fik et brev hjem om det alle sammen. Der stod, at det var af hensyn til væskebalancen for at lokke mere væske i dem.

Kan sukkerbalancen ikke klares med frugtsukkeret i en blendet vandmelon, som de også ofte får - fx frossen til ispinde?

Anmeld

19. august 2013

Maja88

FruStolpe skriver:

Vores institution har 100% nul sukker tolerance. 

Det var et aktivt og bevidst valg, vi ville aldrig vælge en "sukker institution"

Så vi forventer helt sikkert også at det bliver håndhævet. 

Er der også deres madpakker med hensyn til skjult sukker osv...

Jeg er ikke fanatisk.. herhjemme får hun juice..saftevand osv..

Men gjorde hun ikke før hun var halvanden

Anmeld

19. august 2013

Maja88

Hjaltesmor skriver:

Ok, det er bare ikke det, der er argumentet. Vi fik et brev hjem om det alle sammen. Der stod, at det var af hensyn til væskebalancen for at lokke mere væske i dem.

Kan sukkerbalancen ikke klares med frugtsukkeret i en blendet vandmelon, som de også ofte får - fx frossen til ispinde?

Hmm det ved jeg faktisk ikk. Men salt/sukker balancen er som sagt vigtig..

For synes da også grunden med at lokke mere væske i den er latterlig..

Men tror måske saftevanden optages hurtigere.. ved ihvertfald et godt trænings tip ved voksne for ikke at gå kolde.. miste ens balance er æblejuive blandet med vand i ens drikkedunk

Anmeld

19. august 2013

Tulle28

twinny skriver:

Jamen det kan jeg godt se.

Jeg mener jo ikke de skal proppes med sukker hver dag. Men jeg synes det er hys at det er nul sukker.

Men igen folk er meget forskellige, jeg ville ikk stå på bagben, hvis drengene fik fredagskage eller boller med glasur hver fredag.

Også synes jeg det er fint, at de bliver proppet med baconsovs og fløde nede hos dem. slet ikke dobbeltmoralsk.

He he

Jamen jeg havde det ligesom dig da hun startede. I vuggestuen var der også 0-sukker politik, og det blev håndhævet! Jeg fik engang et mindre foredrag om, hvor meget sukker der er i æblechips Så jeg tænkte også bare at det var skønt med en afslappet tilgang til sukker, men de går amok i den børnehave Og synes også det er svært at retfærdiggøre fredagsslikket (som min datter ikke får endnu), kanelsneglen lørdag morgen og isen en varm eftermiddag på vej hjem fra børnehave som moar har lyst til fordi hun er blevet proppet med is og kage flere dage om ugen i børnehaven.

Anmeld

19. august 2013

twinny

Tulle28 skriver:

He he

Jamen jeg havde det ligesom dig da hun startede. I vuggestuen var der også 0-sukker politik, og det blev håndhævet! Jeg fik engang et mindre foredrag om, hvor meget sukker der er i æblechips Så jeg tænkte også bare at det var skønt med en afslappet tilgang til sukker, men de går amok i den børnehave Og synes også det er svært at retfærdiggøre fredagsslikket (som min datter ikke får endnu), kanelsneglen lørdag morgen og isen en varm eftermiddag på vej hjem fra børnehave som moar har lyst til fordi hun er blevet proppet med is og kage flere dage om ugen i børnehaven.

haha. Nu er det også sådan i vores børnehave som drengene skal starte i og der ikke flere børn end i vs.  Så jeg må godt sige noget andet. høhø.

Jeg kan sagtens se hvad du mener. Men derfor mener jeg stadigvæk ikke, at de dør af fredagskage eller lign også lidt slik. Igen de behøver ikke æde hele slik butikken.  Også måske droppe kanelsneglen lørdag morgen.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.