Hvordan er sukkerpolitikken i jeres barn daginstitution ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.926 visninger
52 svar
8 synes godt om
11. marts 2011

Phoenix

I mit barns daginstitution er der en nul sukker-politik i forbindelse med fødselsdage osv. Jeg synes det er i orden at begrænse sukker indtaget for børn, men ligefrem nul sukker politik er lidt i overkanten efter min mening.

Hvad siger I ? Og hvad er sukkerpolitikken i jeres barns vuggestue/børnhave ?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. marts 2011

smølfine

Min søn går i en idrætsbørnehave og der er også en nul-sukker politik og det har jeg det helt fint med. Vi har fået en pjece med forslag til ting, børnene kan have med til fødselsdage. Der serveres også kun sunde ting til eftermiddag, så som kyllingelår, forskellige slags grød, rugbrødsstænger med grøntsager eller sunde smoothie og koldskål. Så er der plads til at børnene kan få sukker herhjemme og vi kan selv styre hvor meget de får.

Joan, der ikke er sukker forskrækket, men synes der er gået alt for meget sukker i fødselsdage )

Anmeld

11. marts 2011

maria87

i min søns børnehave er det ogå 0 sukker....

Anmeld

11. marts 2011

tazz

Vi har nul-sukker politik.

Synes at det er totalt latterligt. Jeg og en diabetes far kæmper for at åbne nogle øjne, så de kan se, at vores børn faktisk får meget mere sukker nu end før, og at det er helt hen i vejret. Jeg måtte ikke medbringe en kage med 5 gr. roesukker pr. barn, til gengæld må de gerne få 20 gr. druesukker fordi det er forklædt som frugtstænger. Nu glæder vi os bare over, at vores unger snart kommer ud af institutionen så vi kan få sukker forbruget under kontrol igen.

Anmeld

11. marts 2011

132319

Phoenix skriver:

I mit barns daginstitution er der en nul sukker-politik i forbindelse med fødselsdage osv. Jeg synes det er i orden at begrænse sukker indtaget for børn, men ligefrem nul sukker politik er lidt i overkanten efter min mening.

I Hjaltes børnehave er det lige sådan!

Jeg deler holdning med dig, synes det er alt for hysterisk at der ikke engang må komme glassur ovenpå fastelavnsbollerne eller ungerne må have kanelsnegle med når de har fødselsdag 

Anmeld

11. marts 2011

Tulle28

Phoenix skriver:

Nu er min datter ikke startet i vuggestue endnu, men der hvor hun er skrevet op, er der også 0-sukker politik. Jeg synes i og for sig at det er fint nok, men min mor fortalte, at en af hendes veninders datters barn (!) skulle holde fødselsdag, og så måtte de ikke få slik og kage, men derimod var det ok at de fik røde pølser med brød. Altså helt ærligt!! Så ved jeg sgu ikke helt, hvad der er værst

Anmeld

11. marts 2011

Mumto3

Vores dreng vælter sig i sukker, eller nej, det gør han ikke, for det har vi sagt nej til, men de andre børn gør. Hver fredag får de SLIK af børnehave, derudover er der tit nogen der 'lige har noget med', derudover er der fødselsdage, fastelavn, påske, jul, sidste dag før sommerferie, sidste dag før vinterferie, sidste dag før efterårsferie, sidste dag før....., gensyn med de store børn der er gået ud, 'Det er gråt og trist-vejr -kage', det er regnvejr-og-vi-skal-hygge-guf osv osv. Det er helt vildt hvad de har af anledninger!!! -og ALT for meget kage, sodavand, slik tilfølge...SUK!!! Så hellere fingstænger i langebaner som der godt nok er meget sukker i, men som også indeholder fibre og vitaminer (sådan som man får det i o-sukker institutionerne).

-og da jeg begyndte at tale om økologisk mad blev jeg GRINET ud!!! som en mor sagde: så hellere bruge pengene på noget fedt tøj til sig selv...

Anmeld

11. marts 2011

NinaNymannMadsen

så lidt sukker som muligt.
de må gerne få sukker men det er ikke i det daglige de får det.

ved til fødselsdage får de kage som enten dagplejeren har sørget for eller forældrene selv har bagt. og det nyder de jo så. men det er vidst også det de får af sukker i dagplejen.

jeg syntes det er helt fint det er sådan, for vores datter får da også sukker her hjemme så hvorfor skulle det ikke også være sådan i dagplejen. men når det ikke er ret meget så er det jo også fint nok.

Anmeld

11. marts 2011

pipsen

smølfine skriver:

Min søn går i en idrætsbørnehave og der er også en nul-sukker politik og det har jeg det helt fint med. Vi har fået en pjece med forslag til ting, børnene kan have med til fødselsdage. Der serveres også kun sunde ting til eftermiddag, så som kyllingelår, forskellige slags grød, rugbrødsstænger med grøntsager eller sunde smoothie og koldskål. Så er der plads til at børnene kan få sukker herhjemme og vi kan selv styre hvor meget de får.

Joan, der ikke er sukker forskrækket, men synes der er gået alt for meget sukker i fødselsdage )

suk, ville ønske det var vores børnehave... 

Anmeld

11. marts 2011

Mi

Vores gamle børnehave lavede deres politik om mens vi gik der. Før fik de pandekager eller kage til fødselsdagene og pålægschokolade på bollerne om morgenen. Nu deler fødselsdagsbarnet en lille rosinpakke ud til fødselsdagen og der er ikke chokolade om morgenen. Dog er en kostpolitik meget mere bred end bare sukker. Der kan jo også tages stilling til fedt, farvestoffer, fiber og så meget andet. Fx fik de ofte saltstænger sammen med deres frugt. Det syntes jeg er ganske unødvendigt  Ligesom de er unødvendig at få kage sammen med frugten om fredagen. De blander sig ikke i hvad der er i madpakken eller i hvilken rækkefølge børnene spiser deres dessert/rugbrød. Det syntes jeg egentlig er fin, for forældrene må selv tage ansvar for hvad de giver deres børn med til frokost. De har den holdning, at hvis forældrene giver dem yoghurt, frugtstænger eller andet med, så må det være fordi de mener at det skal være børnenes frokost

Men når børnehaven har den politik, så kan du ikke gøre andet end at acceptere det. Hvis du gerne vil være med til at ændre det, så skal du melde dig til forældrebestyrelsen og få indflydelse den vej. Du kan også tage fat i en af medlemmerne i bestyrelsen, og spørge om det er noget de vil diskutere.

Marianne

www.stjerneleg.dk

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.