Tulle28 skriver:
En ældgammel tråd, jeg ved det
Men i min datters børnehave er det ligeså og jeg er ved at gå totalt op i limningen over det! I begyndelsen synes jeg egentlig det var meget befriende at det ikke var så hysterisk, som det er nogle steder, men det er for meget. Hver og hver anden dag er der slik, is og kage og pædagogerne holder sig heller ikke tilbage for at bage en kage "bare fordi".
Men sagde du så at dit barn ikke måtte få? For det synes jeg jo er lidt synd, når nu alle de andre børn sidder og svælger i det. (synd og synd - det er jo til hendes eget bedste, men det er lidt svært at forklare en 3-årig).
Haha...ja det er en gammel tråd, men tilgengæld kan jeg så fortælle hvordan det er gået siden
Nej, mit barn måtte ikke få noget, så jeg havde altid alternativer med. Om fredagen fik han tørrede abrikoser. Det startede med at de andre børn også gerne ville smage, så var der nogle der valgte slik fra, fordi de hellere ville have det min søn fik, og nu har de helt droppet fredagsslik
jeg har ALDRIG sagt noget om at jeg synes de skulle lave deres (manglende) sukkerpolitik om. Til fastelavn har jeg en lille pose med, som ligger i tønden sammen med de andres, og som min søn ved er til ham. Det er jo ikke værre end de børn der har sukkersyge eller som ikke kan tåle et eller andet. De må jo heller ikke få. Min dreng ved dog at han på et tidspunkt gerne må.
Nu er han faktisk blevet så stor (går i skole) at han gerne må få slik. Vores regel er at man skal være fyldt 7 år før man må smage slik første gang. Så nu har vi to store der gerne må få slik, og en lille på 5 år der ikke må. Der er absolut INGEN problemer med det!!! Lillesøster kan sagtens stå og se på slikposerne, og tale med om det, men hun spørger slet ikke til om hun må få. Fuldstændig ligesom vores børn heller ikke plager om at få lov til at drikke øl eller rødvin. Det ved de bare, at de må de ikke (endnu).
Mange har forudsagt at når vores børn så ENDELIG får lov til at spise slik, så kaster de sig vildt og frådende over det. Det er nu ikke sket med de to store! Faktisk synes de at slik er lidt underligt, smager lidt mærkeligt og har en lidt mærkelig konsistens. Men de spiser det, for det gør alle de andre i skolen og alle siger det smager godt. Når de er til børnefødslesdag kan de slet ikke spise de slikposer de får, så dem har de med hjem. Når de så har ligget urørt på værelset en månedsstid, så smider jeg dem ud, og børnene har aldrig spurgt efter deres 'gamle' slikposer. Det siger dem ganske simpelt ikke særlig meget. Tilgengæld kan de godt finde på at plage om frugt (de spiser gerne 4-6 stykker frugt om dagen) det ved jeg godt at nogle siger er usundt, men jeg har valgt at tro at det trods alt er bedre end hvis de spiste slik.
Anmeld