Hvordan er sukkerpolitikken i jeres barn daginstitution ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. marts 2011

Mussi30

Jeg har ingen børn i børnehave, så der kan jeg ikke give input.

Jeg bliver derimod nysgerrig efter hvem der laver sukkerpolitikken? Er det kommunen, lederen eller pædagogerne?

Jeg kan godt se pointen i ikke at have 25 unger løbende rundt med sukker-rush. Men alting med måde

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. marts 2011

tazz

Mussi30 skriver:

Jeg har ingen børn i børnehave, så der kan jeg ikke give input.

Jeg bliver derimod nysgerrig efter hvem der laver sukkerpolitikken? Er det kommunen, lederen eller pædagogerne?

Jeg kan godt se pointen i ikke at have 25 unger løbende rundt med sukker-rush. Men alting med måde

Hos os er det kommunen der har lavet en generel politik.

Vi har dog aldrig haft problemer med det. Det er en meget multikulturel børnehave Anna går i (der er 60% tosprogede børn) og der kommer mødrene ofte og laver frokost til ungerne når der er fødselsdag. Med det resultat at min datter går og sukker efter kebab  og andre sager som lyder meget eksotiske.

Anmeld

11. marts 2011

Laulund87

I Marias vuggestue må de gerne have kage og slik med til fødselsdage..Jeg synes det er lige stramt nok at sige 0 sukker!

At de får sukker en sjælden gang imellem, synes jeg er ok. Hvis der så er forældre der absolut ikke vil have deres barn får sukker, kan de jo meddele vuggestuen det

At de måske får sukker én gang hver 14. dag eller én gang om måneden, kan virkelig ikke genere mig.

Anmeld

11. marts 2011

birthee

smølfine skriver:

Fandt lige linket ))

http://fredericia.inst.dk/Document/List.aspx?Location=IP.5&container=118&s=Title&pg=1&ctx=ip

Tak for linket... glæder mig til at læse det... det er noget mere udførligt end fra min søn's institution...

Anmeld

11. marts 2011

birthee

Hos min søn's institution har de en kost-politik, der hedder at der gerne må serveres sødt til fødselsdage, men at det kun må være en ting... Hvis man vil uddele slikposer, må det kun være når fødselsdagen holdes hjemme, og slikposen må ikke være større end at den kan spises inden de skal tilbage til børnehaven... Hvis de holder fødselsdag i børnehaven, må de have en usund ting med, men de ser helst det er sunde ting...

Anmeld

11. marts 2011

frk Jensen

I min søns vuggestue er de ikke sukker afskrækket...

I morges da jeg afleverede min søn stod deres køkkendame og var igang med at lave kanel snegle de skulle have til deres eftermiddags hygge...

Marcus fik da også en stor flot fondant betrukket lagkage med til hans fødselsdag ( der var HELT stille omkring bordet, både børn og voksne syns det var mega godt, og personalet i resten af institutionen fik lidt af godterne i deres pause. ) Der var lagkage bunde, fyld af bær og flødeskum, så de syns jo den var "rigtig" sund med bær i..

Andre forældre kommer også gerne med kage eller en 1 krone´s snold pose til fødselsdage...

Jeg ved at de til hverdag får sundt mad, så her går de ikke så højt op i det..

Anmeld

19. august 2013

Tulle28

Mumto3 skriver:

Vores dreng vælter sig i sukker, eller nej, det gør han ikke, for det har vi sagt nej til, men de andre børn gør. Hver fredag får de SLIK af børnehave, derudover er der tit nogen der 'lige har noget med', derudover er der fødselsdage, fastelavn, påske, jul, sidste dag før sommerferie, sidste dag før vinterferie, sidste dag før efterårsferie, sidste dag før....., gensyn med de store børn der er gået ud, 'Det er gråt og trist-vejr -kage', det er regnvejr-og-vi-skal-hygge-guf osv osv. Det er helt vildt hvad de har af anledninger!!! -og ALT for meget kage, sodavand, slik tilfølge...SUK!!! Så hellere fingstænger i langebaner som der godt nok er meget sukker i, men som også indeholder fibre og vitaminer (sådan som man får det i o-sukker institutionerne).

-og da jeg begyndte at tale om økologisk mad blev jeg GRINET ud!!! som en mor sagde: så hellere bruge pengene på noget fedt tøj til sig selv...

En ældgammel tråd, jeg ved det Men i min datters børnehave er det ligeså og jeg er ved at gå totalt op i limningen over det! I begyndelsen synes jeg egentlig det var meget befriende at det ikke var så hysterisk, som det er nogle steder, men det er for meget. Hver og hver anden dag er der slik, is og kage og pædagogerne holder sig heller ikke tilbage for at bage en kage "bare fordi".

Men sagde du så at dit barn ikke måtte få? For det synes jeg jo er lidt synd, når nu alle de andre børn sidder og svælger i det. (synd og synd - det er jo til hendes eget bedste, men det er lidt svært at forklare en 3-årig).

Anmeld

19. august 2013

Maja88

Tulle28 skriver:

En ældgammel tråd, jeg ved det Men i min datters børnehave er det ligeså og jeg er ved at gå totalt op i limningen over det! I begyndelsen synes jeg egentlig det var meget befriende at det ikke var så hysterisk, som det er nogle steder, men det er for meget. Hver og hver anden dag er der slik, is og kage og pædagogerne holder sig heller ikke tilbage for at bage en kage "bare fordi".

Men sagde du så at dit barn ikke måtte få? For det synes jeg jo er lidt synd, når nu alle de andre børn sidder og svælger i det. (synd og synd - det er jo til hendes eget bedste, men det er lidt svært at forklare en 3-årig).

Men hvis barnet ikke er vant til andet...

Min datter fik ikke lov til at få kage osv før hun var halvandet.  

Fik de det i dagplejen var det bare ærgeligt.. hun fik det ikke.. og er i dag ikke særlug sukkerglad..

Synes heller ikke hun skal have sukker på sin havregrød osv.. 

Anmeld

19. august 2013

Mumto3

Tulle28 skriver:

Haha...ja det er en gammel tråd, men tilgengæld kan jeg så fortælle hvordan det er gået siden

Nej, mit barn måtte ikke få noget, så jeg havde altid alternativer med. Om fredagen fik han tørrede abrikoser. Det startede med at de andre børn også gerne ville smage, så var der nogle der valgte slik fra, fordi de hellere ville have det min søn fik, og nu har de helt droppet fredagsslik jeg har ALDRIG sagt noget om at jeg synes de skulle lave deres (manglende) sukkerpolitik om. Til fastelavn har jeg en lille pose med, som ligger i tønden sammen med de andres, og som min søn ved er til ham. Det er jo ikke værre end de børn der har sukkersyge eller som ikke kan tåle et eller andet. De må jo heller ikke få. Min dreng ved dog at han på et tidspunkt gerne må.

Nu er han faktisk blevet så stor (går i skole) at han gerne må få slik. Vores regel er at man skal være fyldt 7 år før man må smage slik første gang. Så nu har vi to store der gerne må få slik, og en lille på 5 år der ikke må. Der er absolut INGEN problemer med det!!! Lillesøster kan sagtens stå og se på slikposerne, og tale med om det, men hun spørger slet ikke til om hun må få. Fuldstændig ligesom vores børn heller ikke plager om at få lov til at drikke øl eller rødvin. Det ved de bare, at de må de ikke (endnu).

Mange har forudsagt at når vores børn så ENDELIG får lov til at spise slik, så kaster de sig vildt og frådende over det. Det er nu ikke sket med de to store! Faktisk synes de at slik er lidt underligt, smager lidt mærkeligt og har en lidt mærkelig konsistens. Men de spiser det, for det gør alle de andre i skolen og alle siger det smager godt. Når de er til børnefødslesdag kan de slet ikke spise de slikposer de får, så dem har de med hjem. Når de så har ligget urørt på værelset en månedsstid, så smider jeg dem ud, og børnene har aldrig spurgt efter deres 'gamle' slikposer. Det siger dem ganske simpelt ikke særlig meget. Tilgengæld kan de godt finde på at plage om frugt (de spiser gerne 4-6 stykker frugt om dagen) det ved jeg godt at nogle siger er usundt, men jeg har valgt at tro at det trods alt er bedre end hvis de spiste slik.

Anmeld

19. august 2013

twinny

Phoenix skriver:

I mit barns daginstitution er der en nul sukker-politik i forbindelse med fødselsdage osv. Jeg synes det er i orden at begrænse sukker indtaget for børn, men ligefrem nul sukker politik er lidt i overkanten efter min mening.

Hvad siger I ? Og hvad er sukkerpolitikken i jeres barns vuggestue/børnhave ?

her er der nul sukker.

Jeg synes det er hys. Men det er jo en smagssag.

Og jeg synes det er en latterlig grund, jamen børnene har hele tiden fødselsdag.  Helt ærligt, der er 11 børn på stuen. Det svarer til mindre et stykke kage om måneden.

Men igen, sådan er det jo blevet. jeg accepterer det selv, men jeg synes stadigvæk det er hys.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.