Hvordan er sukkerpolitikken i jeres barn daginstitution ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. august 2013

Maja88

Mumto3 skriver:

Haha...ja det er en gammel tråd, men tilgengæld kan jeg så fortælle hvordan det er gået siden

Nej, mit barn måtte ikke få noget, så jeg havde altid alternativer med. Om fredagen fik han tørrede abrikoser. Det startede med at de andre børn også gerne ville smage, så var der nogle der valgte slik fra, fordi de hellere ville have det min søn fik, og nu har de helt droppet fredagsslik jeg har ALDRIG sagt noget om at jeg synes de skulle lave deres (manglende) sukkerpolitik om. Til fastelavn har jeg en lille pose med, som ligger i tønden sammen med de andres, og som min søn ved er til ham. Det er jo ikke værre end de børn der har sukkersyge eller som ikke kan tåle et eller andet. De må jo heller ikke få. Min dreng ved dog at han på et tidspunkt gerne må.

Nu er han faktisk blevet så stor (går i skole) at han gerne må få slik. Vores regel er at man skal være fyldt 7 år før man må smage slik første gang. Så nu har vi to store der gerne må få slik, og en lille på 5 år der ikke må. Der er absolut INGEN problemer med det!!! Lillesøster kan sagtens stå og se på slikposerne, og tale med om det, men hun spørger slet ikke til om hun må få. Fuldstændig ligesom vores børn heller ikke plager om at få lov til at drikke øl eller rødvin. Det ved de bare, at de må de ikke (endnu).

Mange har forudsagt at når vores børn så ENDELIG får lov til at spise slik, så kaster de sig vildt og frådende over det. Det er nu ikke sket med de to store! Faktisk synes de at slik er lidt underligt, smager lidt mærkeligt og har en lidt mærkelig konsistens. Men de spiser det, for det gør alle de andre i skolen og alle siger det smager godt. Når de er til børnefødslesdag kan de slet ikke spise de slikposer de får, så dem har de med hjem. Når de så har ligget urørt på værelset en månedsstid, så smider jeg dem ud, og børnene har aldrig spurgt efter deres 'gamle' slikposer. Det siger dem ganske simpelt ikke særlig meget. Tilgengæld kan de godt finde på at plage om frugt (de spiser gerne 4-6 stykker frugt om dagen) det ved jeg godt at nogle siger er usundt, men jeg har valgt at tro at det trods alt er bedre end hvis de spiste slik.

Halleluja....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. august 2013

tweety2060

smølfine skriver:

Min søn går i en idrætsbørnehave og der er også en nul-sukker politik og det har jeg det helt fint med. Vi har fået en pjece med forslag til ting, børnene kan have med til fødselsdage. Der serveres også kun sunde ting til eftermiddag, så som kyllingelår, forskellige slags grød, rugbrødsstænger med grøntsager eller sunde smoothie og koldskål. Så er der plads til at børnene kan få sukker herhjemme og vi kan selv styre hvor meget de får.

Joan, der ikke er sukker forskrækket, men synes der er gået alt for meget sukker i fødselsdage )

I vores er der også 0 sukker, og står for at skulle holde fødselsdag om lidt - vil du ikke sende nogle forslag til mig? har nogle ideer selv, men ville være glad for ekstra ideer

Anmeld

19. august 2013

Maja88

twinny skriver:

her er der nul sukker.

Jeg synes det er hys. Men det er jo en smagssag.

Og jeg synes det er en latterlig grund, jamen børnene har hele tiden fødselsdag.  Helt ærligt, der er 11 børn på stuen. Det svarer til mindre et stykke kage om måneden.

Men igen, sådan er det jo blevet. jeg accepterer det selv, men jeg synes stadigvæk det er hys.

Men hvorfor lære så små børn at spise kage/slik.. de ved jo ikke hvad de går glipaf

Anmeld

19. august 2013

Tulle28

twinny skriver:

her er der nul sukker.

Jeg synes det er hys. Men det er jo en smagssag.

Og jeg synes det er en latterlig grund, jamen børnene har hele tiden fødselsdag.  Helt ærligt, der er 11 børn på stuen. Det svarer til mindre et stykke kage om måneden.

Men igen, sådan er det jo blevet. jeg accepterer det selv, men jeg synes stadigvæk det er hys.

Jo men det er jo så i vuggestuen. I min datters børnehave er de omkring 40 børn og der er der fødselsdagskage, feriekage, holde-op kage og så alle de andre gange hvor det er varmt, det regner, pædagogerne skal hygge sig... Det bliver til virkelig meget!!

Anmeld

19. august 2013

Hjaltesmor

I min søns børnehave får de en is til sommerfesten og æbleskiver til julefesten. Desuden får de saftevand på ture, når der er hedebølge.

Udover dette er der nul-sukker-politik.

Den bliver håndhævet meget. Jeg har oplevet, at de sendte en rulle kiks og saft hjem igen, da en mor kom med det (ikke til en fødselsdag), og da vi havde pølsehorn med til Hjaltes fødselsdag, blev vi spurgt, om vi havde husket, at der ikke måtte være sukker i ketchuppen (det var der ikke),

Jeg synes det er rigtigt fint, for jeg har nok i at kæmpe med sukkerforbruget hos bedsteforældrene. Jeg vil gerne, at der er lidt rum til, at vi kan gå til fødselsdage og lign. hjemme uden at hele sukkerforbruget er brugt i børnehaven på forhånd. Faktisk forstår jeg ikke, hvorfor hedebølge skal medføre saftevand. De kan vel servere vand eller en blendet vandmelon.

Anmeld

19. august 2013

twinny

Maja88 skriver:

Men hvorfor lære så små børn at spise kage/slik.. de ved jo ikke hvad de går glipaf

ja det er så million spørgsmålet.  

Men igen hver sin mening.

Anmeld

19. august 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Maja88 skriver:

Men hvis barnet ikke er vant til andet...

Min datter fik ikke lov til at få kage osv før hun var halvandet.  

Fik de det i dagplejen var det bare ærgeligt.. hun fik det ikke.. og er i dag ikke særlug sukkerglad..

Synes heller ikke hun skal have sukker på sin havregrød osv.. 

skulle hun så bare sidde og kigge mens de andre fik kage?

Anmeld

19. august 2013

Maja88

Hjaltesmor skriver:

I min søns børnehave får de en is til sommerfesten og æbleskiver til julefesten. Desuden får de saftevand på ture, når der er hedebølge.

Udover dette er der nul-sukker-politik.

Den bliver håndhævet meget. Jeg har oplevet, at de sendte en rulle kiks og saft hjem igen, da en mor kom med det (ikke til en fødselsdag), og da vi havde pølsehorn med til Hjaltes fødselsdag, blev vi spurgt, om vi havde husket, at der ikke måtte være sukker i ketchuppen (det var der ikke),

Jeg synes det er rigtigt fint, for jeg har nok i at kæmpe med sukkerforbruget hos bedsteforældrene. Jeg vil gerne, at der er lidt rum til, at vi kan gå til fødselsdage og lign. hjemme uden at hele sukkerforbruget er brugt i børnehaven på forhånd. Faktisk forstår jeg ikke, hvorfor hedebølge skal medføre saftevand. De kan vel servere vand eller en blendet vandmelon.

Saftevand i hedebølgen tror jeg grunden dertil er.. det er vigtigt at holde ens sukker/salt balance i varmen. Dette kan klares med saftevand

Anmeld

19. august 2013

Maja88

mor:) skriver:

Ja eller hun fik lidt frugt eller knækbrød..

Anmeld

19. august 2013

Hjaltesmor

mor:) skriver:

Det er ikke alle børn, der er interesserede.

I vores vuggestue fortalte jeg, at Hjalte ikke fik sukker hjemme, og at jeg ikke ville have ham tvangsfodret med sukker. Hvis han på nogen måde viste interesse for det, når de andre fik, måtte han dog meget gerne få det.

Der var en politik om, at når der var fx kage skulle der altid være et alternativ uden sukker (fx frugtspyd). Min søn var over 1½, før han begyndte at udtrykke ønske om kagen.
For ham var det ligesom til frokost hvor der er leverpostej, spegepølse og ost. Bare fordi de andre spiste pølsemadder var det ikke det samme som at han også ville have det.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.