Hvad gjorde man før der fandtes MME?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. marts 2011

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig

Jeg skrev i 2008 speciale i Historie omkring spædbarnspleje i 1880-1900 (netop i disse år skete der en massiv ændring i vejledningen af mødre, den blev mere proffessionel og lægernes viden om spædbørn blev udvidet kraftigt).

Netop amning, kunstig ernæring og spædbarnskost var en stor del af projektet. Kunstig ernæring, når den var bedst, var en meget nøjsom blanding af sødmælk (eller gede/æselmælk), sukker og vand. Københavns Mælkeforsyning satte i 1878 et mål om at levere kvalitetsmælk til især småbørn, kaldet børnemælk. Kunne børnene ikke tåle mælken, var der en alternativ flødeblanding, og var denne heller ikke brugbar, var der udviklet en kunstig flødeblanding.

Denne form for ernæring, samt diverse flasker og andet påkrævet udstyr var dog rigtig dyrt, og derfor forbeholdt de velstillede. Omgangen og tilberedningen af mælken var en tidskrævende proces, som ligeledes var urealistisk for arbejderfamilier, hvor alle medlemmer af husstanden måtte arbejde hele dagen. Disse familier - og især familier på landet - anvendte i stedet melpap eller tvebaksmad (mel og tvebakker blødt op med vand eller ren mælk).

Generelt var rådgivningen dengang - og ikke kun ift. kosten - rettet mod de kvinder, der havde en hel gruppe af tjenestefolk omkring sig, og ikke skulle arbejde for føden hver dag. Der var ikke megen føling med de fattige familiers livsvilkår, og der er heller ingen tvivl om, i hvilke samfundsklasser, at spædbarnsdødeligheden var størst.

Før 1870-1880´erne brugte man oftest ammer som det næstbedste alternativ til modermælken - igen kun en oplagt mulighed for de velstillede - eller ko- eller gedemælk i forskellige opblandinger.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. marts 2011

Kløver

Enayia skriver:

Hej Vi har NAN ha1 men hun har også de der små brikker, det er vidst almindelig NAN. Måske man skulle droppe dem  tak for dit svar

var da så lidt, hvis i også døjer med luft i maven, er mylicon-dråber også en mulighed, er selv begyndt at bruge dem

Anmeld

9. marts 2011

Fabienne

Enayia skriver:

øl? det var en spøjs sammensætning! Sikke en forskel dengang og så til i dag

Åh ja vi er heldige idag!

Jeg tror de har givet den mørke øl pga af sukkeren i den bla, men puha for en lille baby at skulle nedbryde og udskille alkoholen!

Survival of the fittest må man sige, min far har aldrig fejlet noget i sit liv og han er ALDRIG syg den mand, men havde han været den mindste smule svag var han nok også gået til dengang .

Anmeld

9. marts 2011

Enayia

Maja84 skriver:

var da så lidt, hvis i også døjer med luft i maven, er mylicon-dråber også en mulighed, er selv begyndt at bruge dem

Tak det vil jeg skrive bag øret, eller på et stykke papir

Anmeld

9. marts 2011

Enayia

Fabienne skriver:

Åh ja vi er heldige idag!

Jeg tror de har givet den mørke øl pga af sukkeren i den bla, men puha for en lille baby at skulle nedbryde og udskille alkoholen!

Survival of the fittest må man sige, min far har aldrig fejlet noget i sit liv og han er ALDRIG syg den mand, men havde han været den mindste smule svag var han nok også gået til dengang .

Wow det var alligevel utroligt ! Ja sikke en brandert nogle måtte have fået hvis de var meget sultne!

Anmeld

9. marts 2011

Sasja77

Enayia skriver:

Ja, som overskriften lyder. Hvad gav man de små før der blev opfundet erstatning? Nogle der ved noget om det? Er bare nysgerrig

Jeg fik sødmælk med honning som lille da min mor ikke kunne amme længere...Det var hendes sp der sagde at det var godt til de små og der var ingen grund til at købe det dersens nymodens stads som man kaldte modermælkserstatning

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.