Hvad gjorde man før der fandtes MME?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. marts 2011

Tulle28

Okay, jeg undrer mig blot fordi jeg er blevet anbefalet at give Liva 2 dele mælk, 1 del vand med lidt sukker i ( det hedder gammeldags mælkeblanding) i stedet for MME, men jeg tør sgu ikke give hende sødmælk, selvom der er vand i. Har læst mig til at de kan få blødninger i tarmen osv og det ikke er godt når de er under 6 mnd. Så undrer mig lidt over hvad man så gjorde før der fandtes MME, for har aldrig hørt om børn der blev syge af komælk? Eller hvad??? Bruger nemlig NAN når jeg ikke selv har nok mælk til hende og det har hun haft ondt i maven af og svært ved at fordøje.

Edit:

Blødninger i tarmen får de også AF KOMÆLK når de er 6mdr+, det er bl.a. derfor man giver dem jerndråber herhjemme...

Ellers har jeg ikke noget svar på mit spørgsmål, min mor ammede mig før og efter arbejde, det ved jeg også min svigermor gjorde med hendes børn.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. marts 2011

SussieThyssen

Enayia skriver:

Ahh okay =) Det fik vi nemlig også som små.Men tænker på, sker der noget ved at give de små det? ELler er det bedre at holde sig til MME?

Jeg vil bestemt ikke anbefale andet end MME.
Det er bygget til små børns maver og det er de andre ting ikke.
Masser af børn fik dengang voldsom dårligt mave, fordi man skulle måle meget præcist af, fordi  der også skulle vand i.
Og så er mælk i dag helt anderledes behandlet end det var dengang.
Mælk var meget federe og ikke homogeniseret eller pastoriseret.
Man kogte mælken grundigt, sammen med vand og sukker.
I dag er fedtpartiklerne smadret i alle mælketyper, så de kan passere gennem blodkarvæggene og sætte sig som fedt om hjertet på selv små bitte børn, og ligeledes forårsager åreforkalkning.
Og endelig så øger det chancen for lactoseintolerance.
Så ergo...aldrig andet end MME.

Anmeld

9. marts 2011

Enayia

SussieThyssen skriver:

Masser af børn fik dengang voldsom dårligt mave, fordi man skulle måle meget præcist af, fordi  der også skulle vand i.
I dag er fedtpartiklerne smadret i alle mælketyper, så de kan passere gennem blodkarvæggene og sætte sig som fedt om hjertet på selv små bitte børn, og ligeledes forårsager åreforkalkning.

Puha, ja det ville ikke være godt!! Jeg gik nemlig og overvejede at skulle forsøge mig med det og havde lavet det og hældt det på en flaske. Men efter lidt tids tænkning hældte jeg det ud i vasken, for turde sgu ikke give hende noget jeg ikke var sikker på om var godt for hende!! Tak for dit svar

Anmeld

9. marts 2011

SussieThyssen

BlyViol skriver:

jo det var der, for min far fik MME i 1963! og før det fik hans brødre det også hhv. i 1959 og 1955.. det fortalte min farmor mig.

Det var behandlet komælk, ligesom i dag, selvføglelig bare knapt så beh. som i dag, da der jo er større viden omkring emnet i dag.

Ikke der hvor jeg boede.
Jeg kan godt huske, at man snakkede om MME, men det var ikke sådan til at få. Man kunne ikke bare gå ind og købe det hos købmanden....hmmm
Ved bare at Charlotte fik almindelig sødmælk alerede på sygehuset og da vi kom hjem og sundhedsplejersken indså at jeg ikke kunne mætte hende, så sagde hun jeg skulle fortsætte med sødmælken.
Men hun var lactoseallergiker ligesom mig, så hun fik ret hurtigt kærnemælk i stedet, hvad hun også havde svært ved at fordøje, så vi gik over til gedemælk, når der var mulighed for at få fat i noget.
Frygteligt besværligt

Anmeld

9. marts 2011

SussieThyssen

Enayia skriver:

Puha, ja det ville ikke være godt!! Jeg gik nemlig og overvejede at skulle forsøge mig med det og havde lavet det og hældt det på en flaske. Men efter lidt tids tænkning hældte jeg det ud i vasken, for turde sgu ikke give hende noget jeg ikke var sikker på om var godt for hende!! Tak for dit svar

Det var så lidt..og godt du hældte det ud.
Selfølgelig...hvis du strandede et sted, hvor der kun var alm. mælk så ville man blive nødt til at give det, men så er opskrifen som følger:
3/4 mælk, 1/4 vand og 2 tsk sukker til en flaske koges sammen.
Må ikke brænde på.

Er det naturlig komælk, som er langt sundere, så lader man den friskmalkede mælk stå køligt natten over.
Herefter skummer man fløden fra og laver den samme blanding, dog lidt mere vand, for der vil stadig være mere fedt i end nutidens købe-mælk.
Den koges godt igennem så man er sikker på at bakterierne i mælken er væk.

Anmeld

9. marts 2011

Enayia

SussieThyssen skriver:

Det var så lidt..og godt du hældte det ud.
Selfølgelig...hvis du strandede et sted, hvor der kun var alm. mælk så ville man blive nødt til at give det, men så er opskrifen som følger:
3/4 mælk, 1/4 vand og 2 tsk sukker til en flaske koges sammen.
Må ikke brænde på.

Er det naturlig komælk, som er langt sundere, så lader man den friskmalkede mælk stå køligt natten over.
Herefter skummer man fløden fra og laver den samme blanding, dog lidt mere vand, for der vil stadig være mere fedt i end nutidens købe-mælk.
Den koges godt igennem så man er sikker på at bakterierne i mælken er væk.

Ahh ja det var også den opskrift jeg fik, som jeg hældte ud

Ihh hvor ved du altså mange ting! Det er dælme dejligt du altid kan svare på så meget Får du nogensinde fred fra "os" herinde hæ hæ

Anmeld

9. marts 2011

SussieThyssen

Enayia skriver:

Ahh ja det var også den opskrift jeg fik, som jeg hældte ud

Ihh hvor ved du altså mange ting! Det er dælme dejligt du altid kan svare på så meget Får du nogensinde fred fra "os" herinde hæ hæ

LOL...jeg synes ikke det er spor til besvær...jeg er her jo dels for at suge viden til mig og dele ud af den jeg har, og så fordi jeg elsker at lære nye mennesker at kende, så der er overhovedet ikke tale om "fred", men om at blive brugt på en positiv måde.
Hvis jeg ikke synes om det, kan jeg jo bare holde munden lukket

Men 1000 tak for de søde ord.

Anmeld

9. marts 2011

Enayia

SussieThyssen skriver:

LOL...jeg synes ikke det er spor til besvær...jeg er her jo dels for at suge viden til mig og dele ud af den jeg har, og så fordi jeg elsker at lære nye mennesker at kende, så der er overhovedet ikke tale om "fred", men om at blive brugt på en positiv måde.
Hvis jeg ikke synes om det, kan jeg jo bare holde munden lukket

Men 1000 tak for de søde ord.

Hihi ja det kan da dahave ret i Vi er ihvertfald Riiigtig mange som er glade for dine erfaringer

Anmeld

9. marts 2011

Clisolka

Enayia skriver:

Ja, som overskriften lyder. Hvad gav man de små før der blev opfundet erstatning? Nogle der ved noget om det? Er bare nysgerrig

Har tit tænkt på det samme 

Anmeld

9. marts 2011

Kindfed

SussieThyssen skriver:

Jeg undrer mig lidt over, at du så frit rådgiver stik imod en sundhedsplejerske, som dog er udannet i præcis dette her og med største sandsynlighed har læst stolpe op og stolpe ned af empiriske undersøgelser af spædbørns ernæring? Og som desuden kender mere til barnets historie? Dine råd bliver jo fulgt uden videre netop fordi, du er et kendt ansigt herinde og mor til flere, men dog ikke sundhedsfagligt uddannet?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.