Hvad gjorde man før der fandtes MME?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. marts 2011

Kløver

Enayia skriver:

Ja, som overskriften lyder. Hvad gav man de små før der blev opfundet erstatning? Nogle der ved noget om det? Er bare nysgerrig

Min mormor var på besøg i går, hvor vi kom til at snakke om det, og hun sagde at man blandede sødmælk op med vand

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. marts 2011

Kløver

Enayia skriver:

Okay, jeg undrer mig blot fordi jeg er blevet anbefalet at give Liva 2 dele mælk, 1 del vand med lidt sukker i ( det hedder gammeldags mælkeblanding) i stedet for MME, men jeg tør sgu ikke give hende sødmælk, selvom der er vand i. Har læst mig til at de kan få blødninger i tarmen osv og det ikke er godt når de er under 6 mnd. Så undrer mig lidt over hvad man så gjorde før der fandtes MME, for har aldrig hørt om børn der blev syge af komælk? Eller hvad??? Bruger nemlig NAN når jeg ikke selv har nok mælk til hende og det har hun haft ondt i maven af og svært ved at fordøje.

Du har ikke fået anbefalet nan ha1 istedet, vi brugte også Nan1 til at supplere med, men vores lille dreng som er for tidligt født, fik mavekneb, og blev anbefalet af SP at bruge Nan HA1 og det har hjulpet lidt

Anmeld

9. marts 2011

SussieThyssen

mor_sabina skriver:

Se det er debat med ordentlig tone I skal lige have en kæmpe og

Det er virkelig rart og meget lærerigt at læse

Mange tak søde ven

Anmeld

9. marts 2011

SussieThyssen

Alberts/ skriver:

vi fik havre afkog, som min søn også får nu, men min mor gav os det når hun ik have nok babs mælk selv(: og dengang fik vi det fra fødslen, men det må man ikk nu om dage først når de er 6 mdr siger de kloge(:

havre afkog er tynd havregrød  siget og så til 1 del havre afkog skal 2 dele sødmælk

Ohh, det kaldte man "Havresi"
det fik min den første også som suplement til sødmælken, fordi hun fik ondt i maven.
Ja..der kogte man havresuppe og siede det, så grynene kom fra.
Faktisk bekom det ungerne rigtigt godt, og mætte det blev de LOL
Men der gik ikke så lang tid, så fik hun vælling lavet på Maizena i stedet, og det har de to andre også fået.
Men de fik så MME tilsat vællingen

Anmeld

9. marts 2011

Alberts/

SussieThyssen skriver:

Ohh, det kaldte man "Havresi"
det fik min den første også som suplement til sødmælken, fordi hun fik ondt i maven.
Ja..der kogte man havresuppe og siede det, så grynene kom fra.
Faktisk bekom det ungerne rigtigt godt, og mætte det blev de LOL
Men der gik ikke så lang tid, så fik hun vælling lavet på Maizena i stedet, og det har de to andre også fået.
Men de fik så MME tilsat vællingen

jep det hedder det vist stadig men min mor kalder det både havre suppe og havre afkog(;

albert får det istedet for mme nu pga han ikke kan fordrage det kan kaster op af det nemlig har prøvet alle slags, men havre afkog glider ned, og han spiser max 2 flasker om dagen, og ja så får han ogå vælling om aften(:

Anmeld

9. marts 2011

Vidunderligeunger

SussieThyssen skriver:

Ikke der hvor jeg boede.
Jeg kan godt huske, at man snakkede om MME, men det var ikke sådan til at få. Man kunne ikke bare gå ind og købe det hos købmanden....hmmm
Ved bare at Charlotte fik almindelig sødmælk alerede på sygehuset og da vi kom hjem og sundhedsplejersken indså at jeg ikke kunne mætte hende, så sagde hun jeg skulle fortsætte med sødmælken.
Men hun var lactoseallergiker ligesom mig, så hun fik ret hurtigt kærnemælk i stedet, hvad hun også havde svært ved at fordøje, så vi gik over til gedemælk, når der var mulighed for at få fat i noget.
Frygteligt besværligt

ja det lyder godt nok besværligt.. så skal "vi" i dag jo slet ikke være så bange for at give en tår mælk (komælk) hvis man en dag er i knibe. Nu har jeg en på 9 mdr, så det er ikke aktuelt, da hun jo godt kan tåle alt mælk. Hun elsker egentlig også kærnemælk hehe...

men jo, det fik min far og han søskende  

Anmeld

9. marts 2011

Enayia

Maja84 skriver:

Du har ikke fået anbefalet nan ha1 istedet, vi brugte også Nan1 til at supplere med, men vores lille dreng som er for tidligt født, fik mavekneb, og blev anbefalet af SP at bruge Nan HA1 og det har hjulpet lidt

Hej Vi har NAN ha1 men hun har også de der små brikker, det er vidst almindelig NAN. Måske man skulle droppe dem  tak for dit svar

Anmeld

9. marts 2011

Fabienne

På landet sidst i 1940'erne fik babyerne mælk direkte fra koen. Min far er opvokset hos sine bedsteforældre og der fik han mælk direkte fra køerne. Desværre blev han voldsomt laktoseintollerant med det samme, så han kom over på tynd grød og hvidtøl af en art, kan ikke lige huske hvad det var min farmor kaldte det..

Anmeld

9. marts 2011

Fabienne

Så vidt hun husker (min farmor altså) havde min far ingen bivirkninger udover at han ikke tålte mælk . Jeg var nemlig nysgerrig og spurgte..

Han rører dog stadig aldrig den dag idag noget der indeholder mælk.

Anmeld

9. marts 2011

Enayia

Fabienne skriver:

På landet sidst i 1940'erne fik babyerne mælk direkte fra koen. Min far er opvokset hos sine bedsteforældre og der fik han mælk direkte fra køerne. Desværre blev han voldsomt laktoseintollerant med det samme, så han kom over på tynd grød og hvidtøl af en art, kan ikke lige huske hvad det var min farmor kaldte det..

øl? det var en spøjs sammensætning! Sikke en forskel dengang og så til i dag

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.