Hvad gjorde man før der fandtes MME?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. marts 2011

Caroline86

lige et link til lidt mælkehistorie

Her

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. marts 2011

Kindfed

Caroline86 skriver:

lige et link til lidt mælkehistorie

Her

Det er da faktisk ret spændende, på en lidt nørdet måde

Anmeld

9. marts 2011

Corn

Udover komælk, så havde dem med penge nok, en amme ansat

Anmeld

9. marts 2011

SussieThyssen

Kindfed skriver:

Jeg undrer mig lidt over, at du så frit rådgiver stik imod en sundhedsplejerske, som dog er udannet i præcis dette her og med største sandsynlighed har læst stolpe op og stolpe ned af empiriske undersøgelser af spædbørns ernæring? Og som desuden kender mere til barnets historie? Dine råd bliver jo fulgt uden videre netop fordi, du er et kendt ansigt herinde og mor til flere, men dog ikke sundhedsfagligt uddannet?

Hvorstår der at en sundhedsplejerske rådgiver til at give et spædbarn sødmælk? 
Må indrømme at jeg forholder mig til trådstarters første spørgsmål og det er det.

Folk spørger frit i en debat og jeg svarer ud fra min viden i en debat.
Men du ved da ikke om jeg har en sundhedsfaglig uddannelse?
Hvad jeg rent faktisk har, da jeg er uddannet kostvejleder, blandt en del andet.

Men om folk så vil følge mine råd eller ej, er jo helt op til dem selv.
Jeg giver råd ud fra min viden og erfaringer, men slår ikke på tromme for at jeg har ret og at folk SKAL følge mine råd.
Folk spørger frit fordi de vil høre andres meninger og råd..og jeg er på lige fod med alle andre herinde, så jeg har vel lov at svare, eller??

Om jeg er kendt eller ej...tjaaa..det bliver man jo med tiden, men..de der så kender mig herinde, ved at de som regel også har kunnet bruge mine råd og forslag, og har været glade for det.
Jeg gør mig ikke til mere end jeg er, tag det du kan bruge og kassér resten.

Anmeld

9. marts 2011

SussieThyssen

Macaab skriver:

Udover komælk, så havde dem med penge nok, en amme ansat

Det er nemlig helt rigtigt

Jeg kan ikke dy mig for at vise dig en tegning af min oldefars gamle amme Karen.
Hun blev ansat som amme for ham, da han var nyfødt.
Dengang i 1800-tallet ammede fine fruer sjældent deres egne børn. Karen var enke og stod med 2 små børn, hvoraf den ene var ca et halvt år gammelt.
Så hun blev tilknyttet huset.
Hendes børn blev sat i pleje og så arbejdede hun som amme.
Det var måden man gjorde det på dengang.
Meget ofte skete der så det, at sådan en kone siden gled ind og blev mere eller mindre en slags husbestyrerinde og blev for livet hos familien. Der var jo et særligt bånd mellem hende og børnene, som siden voksede til.
Karen her, blev hos min oldefar til sine dages ende og var alles elskede Mama.

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

9. marts 2011

Kindfed

SussieThyssen skriver:

Så ergo...aldrig andet end MME.

Det var specifikt denne linie, der rystede mig lidt. Det bliver jo netop ikke præsenteret som råd, men som fakta. Sådan gør man.

Baggrunden for, at sætningen springer mig i øjnene skal jo nok nævnes, idet jeg ofte bliver urolig over, hvor rede mange herinde er til at lytte til erfaringer og ammestuehistorier. At din er en erfaring, er jeg klar over. Den videre baggrund er de seks år, jeg har tilbragt som pædiatrisk sygeplejerske på en akut modtageafdeling for børn op til 15 år, som er blevet bragt ind, fordi forældrene har proppet dem med Panodil eller lignende, fordi det havde den og den gjort, og 'der var aldrig sket noget'. Eksemplet er taget fra de mange tråde, jeg ser herinde om netop Panodil til babyer og ikke fra noget, du har skrevet.

Der er så mange herinde, der har et stort behov for hjælp, og som med kyshånd tager imod revl og krat, uden at have viden til at skelne imellem skidt og kanel, og det synes jeg er så forbandet skræmmende.

Baby.dk er heldig at have en som dig, der nærmest konsekvent serverer kanel. Igen, det er nok i højere gard møntet retfærdigt på andre end på dig, og det skal du sådan set have en undskyldning for, men lige det her ærgrede mig. Der er så mange faktorer her, vi ikke kender, og som kan have fået sundhedsplejersken til at anbefale mælkeblandingen, men de ryger lige ud af vinduet.

Anmeld

9. marts 2011

Christine

Tulle28 skriver:

Edit:

Blødninger i tarmen får de også AF KOMÆLK når de er 6mdr+, det er bl.a. derfor man giver dem jerndråber herhjemme...

Ellers har jeg ikke noget svar på mit spørgsmål, min mor ammede mig før og efter arbejde, det ved jeg også min svigermor gjorde med hendes børn.

Ok andre anbefaler at man godt kan give lidt komælk efter 6 måneder, da der er påvist større risiko for mælkeallergi hvis de bliver for gamle inden de bliver introduceret for komælk.

Men det eneste sikre er jo amning i 6 måneder og ellers spørge SP eller læge! Eller andre kloge.

Anmeld

9. marts 2011

SussieThyssen

Kindfed skriver:

Det var specifikt denne linie, der rystede mig lidt. Det bliver jo netop ikke præsenteret som råd, men som fakta. Sådan gør man.

Baggrunden for, at sætningen springer mig i øjnene skal jo nok nævnes, idet jeg ofte bliver urolig over, hvor rede mange herinde er til at lytte til erfaringer og ammestuehistorier. At din er en erfaring, er jeg klar over. Den videre baggrund er de seks år, jeg har tilbragt som pædiatrisk sygeplejerske på en akut modtageafdeling for børn op til 15 år, som er blevet bragt ind, fordi forældrene har proppet dem med Panodil eller lignende, fordi det havde den og den gjort, og 'der var aldrig sket noget'. Eksemplet er taget fra de mange tråde, jeg ser herinde om netop Panodil til babyer og ikke fra noget, du har skrevet.

Der er så mange herinde, der har et stort behov for hjælp, og som med kyshånd tager imod revl og krat, uden at have viden til at skelne imellem skidt og kanel, og det synes jeg er så forbandet skræmmende.

Baby.dk er heldig at have en som dig, der nærmest konsekvent serverer kanel. Igen, det er nok i højere gard møntet retfærdigt på andre end på dig, og det skal du sådan set have en undskyldning for, men lige det her ærgrede mig. Der er så mange faktorer her, vi ikke kender, og som kan have fået sundhedsplejersken til at anbefale mælkeblandingen, men de ryger lige ud af vinduet.

Tak for rosen
Og ja..jeg tager kritikken til mig...du har ret..jeg VAR meget konsekvent lige der, men skal også prøve at at forklare dig hvorfor jeg skriver som jeg gør lige der.
Jeg har selv set hvad sødmælk gjorde ved mit eget spædbarn i sin tid og andres for den sags skyld. For børn uden problemer som fx disponering for lactoseintolerance kunne de godt klare sig på sødmælken og vokse på det, men det tvang også mødrene til at give børnene anden mad meget tidligt.
Forskning viser jo også, at sødmælk i dag ikke er egnet for netop spædbørn og helt små børn, pga de smadrede fedtpartikler.
Derfor mener jeg, at det er bedre at understrege, at man skal give MME frem for noget andet, hvis man ikke kan amme.
Jeg skulle naturligvis nok have tilføjet "det vil jeg bestemt anbefale" bagefter...men det fik jeg så ikke gjort denne gang.
Håber jeg er tilgivet!?!

Og...jeg kan sagtens følge dig i dine betragtninger.
Jeg synes, at det er super dejligt, at vi har en veluddannet kvinde som dig herinde og da du første gang skrev herinde, bøjede jeg hovedet anerkendende.
Så hvis du griber mig i noget "skidt" frem for "kanel", så smid en PB eller skriv i tråden.
Jeg holder meget af at få at vide, hvis jeg ikke er up to date med min viden, for viden der har "overskredet holdbarheden" dur bare ikke.
Men du skal også vide, at jeg ikke ligger under for "man" siger, heller ikke fra forskere eller andre..i den retning er jeg lidt af en trold, men følger min sunde fornuft og erfaringer, og tager alt nyt med et gran salt, fordi jeg ved, at ting hele tiden skifter frem og tilbage.
Sundhedsplejersker er også mennesker, der er gode og dårlige mellem hinanden.
Sådan er det også med læger, lærere, tømrere, murere og alle andre.

I mine år som mor, har jeg set ting ændre sig fra et til noget andet og så tilbage igen, og hvis man tager og kigger på det hele og bruger sin sunde fornuft, så skulle man gerne på bundlinjen få noget, der virker i det store hele.
Men bare skub til mig...det bliver jeg ikke spor fornærmet over, du kender mig ikke så godt endnu, men du skal vide at jeg altid bliver meget ked af det, hvis jeg opdager, at jeg har trådt nogen over tæerne eller stødt dem, for det er det sidste jeg ønsker.

Sidder her og tænker på  det du fortæller om panodil-forgiftede børn.
Men det er vel når forældre overdriver brugen af den slags og tror man bare kan give løs??

Nå det har jo heller ikke noget med tråden at gøre. Men tak for hippet

Kærligst
Sussie

Anmeld

9. marts 2011

mor_sabina

SussieThyssen skriver:

Tak for rosen
Og ja..jeg tager kritikken til mig...du har ret..jeg VAR meget konsekvent lige der, men skal også prøve at at forklare dig hvorfor jeg skriver som jeg gør lige der.
Jeg har selv set hvad sødmælk gjorde ved mit eget spædbarn i sin tid og andres for den sags skyld. For børn uden problemer som fx disponering for lactoseintolerance kunne de godt klare sig på sødmælken og vokse på det, men det tvang også mødrene til at give børnene anden mad meget tidligt.
Forskning viser jo også, at sødmælk i dag ikke er egnet for netop spædbørn og helt små børn, pga de smadrede fedtpartikler.
Derfor mener jeg, at det er bedre at understrege, at man skal give MME frem for noget andet, hvis man ikke kan amme.
Jeg skulle naturligvis nok have tilføjet "det vil jeg bestemt anbefale" bagefter...men det fik jeg så ikke gjort denne gang.
Håber jeg er tilgivet!?!

Og...jeg kan sagtens følge dig i dine betragtninger.
Jeg synes, at det er super dejligt, at vi har en veluddannet kvinde som dig herinde og da du første gang skrev herinde, bøjede jeg hovedet anerkendende.
Så hvis du griber mig i noget "skidt" frem for "kanel", så smid en PB eller skriv i tråden.
Jeg holder meget af at få at vide, hvis jeg ikke er up to date med min viden, for viden der har "overskredet holdbarheden" dur bare ikke.
Men du skal også vide, at jeg ikke ligger under for "man" siger, heller ikke fra forskere eller andre..i den retning er jeg lidt af en trold, men følger min sunde fornuft og erfaringer, og tager alt nyt med et gran salt, fordi jeg ved, at ting hele tiden skifter frem og tilbage.
Sundhedsplejersker er også mennesker, der er gode og dårlige mellem hinanden.
Sådan er det også med læger, lærere, tømrere, murere og alle andre.

I mine år som mor, har jeg set ting ændre sig fra et til noget andet og så tilbage igen, og hvis man tager og kigger på det hele og bruger sin sunde fornuft, så skulle man gerne på bundlinjen få noget, der virker i det store hele.
Men bare skub til mig...det bliver jeg ikke spor fornærmet over, du kender mig ikke så godt endnu, men du skal vide at jeg altid bliver meget ked af det, hvis jeg opdager, at jeg har trådt nogen over tæerne eller stødt dem, for det er det sidste jeg ønsker.

Sidder her og tænker på  det du fortæller om panodil-forgiftede børn.
Men det er vel når forældre overdriver brugen af den slags og tror man bare kan give løs??

Nå det har jo heller ikke noget med tråden at gøre. Men tak for hippet

Kærligst
Sussie

Se det er debat med ordentlig tone I skal lige have en kæmpe og

Det er virkelig rart og meget lærerigt at læse

Anmeld

9. marts 2011

Alberts/

vi fik havre afkog, som min søn også får nu, men min mor gav os det når hun ik have nok babs mælk selv(: og dengang fik vi det fra fødslen, men det må man ikk nu om dage først når de er 6 mdr siger de kloge(:

havre afkog er tynd havregrød  siget og så til 1 del havre afkog skal 2 dele sødmælk

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.