Lærte man ikke at stave engang..?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. marts 2011

tinasmor

Kay skriver:

kan godt se at man som en der kan stave kan finde det irriterende

jeg er selv svagt ordblind... hvilket udarter sig i at jeg læser langsommere end mange andre, og jeg har rigtig svært ved endelser og sammen satte/ikke sammen satte ord... jeg opdager derfor sjældent hvis andre staver forkert...

jeg tror det er meget forskelligt fra skole til skole.... hvordan man "behander" dårlige stavere... jeg er selv snart 24 og fik aldrig i min folkeskole tid "mærkatet" ordblind... min dansklære sagde bare til mig at jeg var dum.... og det var min egen skyld jeg ikke kunne lære at stave... (yderst motiverenede... eller!?)

jeg har lært at leve med det... og oplever tit folk trækker på smilebåndet over mine stave måder... så ja... stavefejl er en af de få gratis glæder i hverdagen... men er da ked af hvis det virker som et irritations moment for andre

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. marts 2011

mulle7430

jeg er også lidt ordblind selv i min salgs indlæg kan jeg se  men er da også ked af og være... men synes da ikke det betyder så meget ( for mig ) vis man kan se hva der skal stå  

Anmeld

2. marts 2011

Anonym trådstarter

lisesp83 skriver:

Ved du hvad ordblindhed er???

Kan slet ikke forstå hvad du ville med dit indlæg!! Træde på andre? Eller?? Nå nej, du skriver jo at det ikke er din mening.

Ja, jeg ved hvad ordblindhed er, for jeg har arbejdet med ordblinde i flere år. Derfor kan jeg også se, hvornår en tekst med stavefejl kan skyldes ordblindhed, og hvornår det højst sandsynligt ikke er.

Din sarkasme viser så fint, hvorfor jeg er anonym. Jeg gentager mig selv nu, men pyt, jeg UNDRER mig over, om andre IKKE ORDBLINDE går op i, hvordan de staver, eller om det ikke betyder så meget for dem. Det er en undren, et spørgsmål som så mange andre herinde. Et spørgsmål om værdier for den enkelte, ikke andet. 

Anmeld

2. marts 2011

Fru Nielsen

Hejsa

Jeg ved godt du skriver at denne tråd ikke er til for at træde på nogen. Men når man er en af dem som ikke staver så godt, så føler man sig trådt på, hva enden det er din mening eller ej.....

Jeg har gennem alle mine skole år været MEGET ordblind, og er først her i mine voksne år jeg er blevet beder til at stave. Mit problem er specielt gramatik, fx lagde, lå osv, det kan jeg overhovedet ikke finde hovede og hale i, også er jeg rigtig slem til at stave et ord som jeg siger det.....

Skal siges det er blevet meget meget beder, for da jeg i sin tid (8klasse) fik mobil tlf, der kunne jeg knap finde ud af at svare på en sms fordi jeg havde svært ved at stave. Men med hjælp fra mobil og internet har jeg lært mig selv at blive beder til at stave...

Men er sørme ked af det ligefrem kan bringe folks pis i kog at der sidder folk som mig bag skærmen, som ikke staver særlig godt...

/Louise

Anmeld

2. marts 2011

SD21

Jeg selv har altid været rigtig god til at stave, fik altid topkarakterer i retstavning osv. Men selvom jeg er super god til at stave, er der da stadig ord der kan smutte. Desuden, så får jeg faktisk altid lidt ondt af dem der staver rigtig dårligt - det skal ikke misforståes som om at jeg ser ned på nogen, for det gør jeg bestemt ikke - faktisk tværtimod ! Men grunden til jeg får det sådan, er fordi at jeg ved der er rigtig mange mennesker som har haft det rigtig svært, fordi de ikke kan stave ! Jeg synes absolut ikke det er irriterende på nogen måder! Det tager lidt længere tid at læse, hvis folk staver rigtig dårligt, men so what - så giver man sig altså bare lidt længere tid til at læse det!

Jeg er en dør til matematik og sådan er der jo så meget ! Vi er allesammen gode til forskellige ting og heldigvis for det!

Anmeld

2. marts 2011

Fam. Madsen

Secrets skriver:

Lærte man ikke, at man skulle stå ved hvem man var, hvis man i den grad skulle kritisere folk, engang?

Nu har jeg ikke selv problemer med at stave, men der kan sagtens snige sig en slåfejl ind her og der eller sammensatte ord, som skulle have stået hver for sig. Men det synes jeg ærlig talt er så lille en detalje, at det kan være ligemeget. Folk ved, hvad jeg mener. Så længe jeg er obs på det i forbindelse med studiet, synes jeg vitterligt ikke, at det er jordens undergang, at der kan snige sig en fejl eller to med ind i et indlæg herinde. 

(Og angående kritikken hentyder jeg til dit sidste afsnit)

jeg er enig med dig

Anmeld

2. marts 2011

L.J.L

Det generer mig ikke at nogle staver dårligere end andre. Jeg selv år op i at stave korrekt, men tit sniger der sig nogle dumme fejl ind, og det er ganske enkelt fordi jeg er for hurtig på tasterne, og ofte får jeg ikke lige læst alt igennem inden jeg trykker på opret.

Jeg har dog undret mig over den måde ordet lå/lagt/lagde, bliver brugt på.

Sommetider falder jeg over sætninger som " Jeg lå den lige henne i hjørnet" og "så lagt han bare på sengen" og "jeg lagde på stranden" ?! Er det fordi man ikke forstår måden at bøje ordet på, og brugen af disse i de rette sammenhænge eller ?

Jeg forstår det ikke

Anmeld

2. marts 2011

lisesp83

Anonym skriver:

Ja, jeg ved hvad ordblindhed er, for jeg har arbejdet med ordblinde i flere år. Derfor kan jeg også se, hvornår en tekst med stavefejl kan skyldes ordblindhed, og hvornår det højst sandsynligt ikke er.

Din sarkasme viser så fint, hvorfor jeg er anonym. Jeg gentager mig selv nu, men pyt, jeg UNDRER mig over, om andre IKKE ORDBLINDE går op i, hvordan de staver, eller om det ikke betyder så meget for dem. Det er en undren, et spørgsmål som så mange andre herinde. Et spørgsmål om værdier for den enkelte, ikke andet. 

Sarkasme!!! Hmm, sådan ser jeg det nu ikke. Jeg tænker bare på dem som lider under ordblindhedens kløer.

Min mor og søster er det nemlig, og jeg ved hvor kede af det, de kan blive hvis nogle kommenterer det..

Hvis jeg læser et indlæg med en masse stavefejl, læser jeg det så godt jeg kan, de fleste tilfælde kan man jo sagtens forstå hvad de skriver trods fejl.

Anmeld

2. marts 2011

SD21

Fru Nielsen skriver:

Hejsa

Jeg ved godt du skriver at denne tråd ikke er til for at træde på nogen. Men når man er en af dem som ikke staver så godt, så føler man sig trådt på, hva enden det er din mening eller ej.....

Jeg har gennem alle mine skole år været MEGET ordblind, og er først her i mine voksne år jeg er blevet beder til at stave. Mit problem er specielt gramatik, fx lagde, lå osv, det kan jeg overhovedet ikke finde hovede og hale i, også er jeg rigtig slem til at stave et ord som jeg siger det.....

Skal siges det er blevet meget meget beder, for da jeg i sin tid (8klasse) fik mobil tlf, der kunne jeg knap finde ud af at svare på en sms fordi jeg havde svært ved at stave. Men med hjælp fra mobil og internet har jeg lært mig selv at blive beder til at stave...

Men er sørme ked af det ligefrem kan bringe folks pis i kog at der sidder folk som mig bag skærmen, som ikke staver særlig godt...

/Louise

Du staver altså fuldt forståeligt og overhovedet ikke dårligt, så du har virkelig gjort et stort stykke arbejde, hvis det har været så slemt som du giver udtryk for !

Anmeld

2. marts 2011

Clisolka

Jeg lægger meget mærke til hvordan folk staver - og jeg bliver ikke irreteret. Jeg har et job, hvor jeg ret tit skal tyde hvad folk skriver i hånden (det er langt værre kan jeg hilse og sige)

Jeg googler også hvis jeg bliver i tvivl om hvordan ordet staves. 

Men en anden ting er, som jeg har undret mig meget over - hvad sker der for nudagens sprog?? Et q erstatter da  ikke et g   

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.