omskæring..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. februar 2011

Fenja09

Znuzke skriver:

Nej, hvis begrundelsen er religiøs eller kulturel, synes jeg ikke det er i orden.

Etisk råd anbefaler en lovændring hvor det bliver forbudt for forældre at omskære deres drengebørn, og at drengene selv skal have lov til at bestemme efter de er fyldt 15. Det synes jeg lyder rigtigt fornuftigt og jeg er meget enig.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. februar 2011

Louisiana

missløhr skriver:

Enig og et forbud vil kunne medføre at man gøre det andre lande, som måske ikke har de samme ressourcer som dk.

Da synes jeg faktisk det er mere uhyggeligt, at man vil vælge en omskæring for enhver pris - i lande som ikke har de samme ressoucer som Danmark.

Anmeld

24. februar 2011

Anitta J

Rosa skriver:

Selvfølgelig er det ikke OK at skære et stykke af et barns tissemand!!!

Hvis det er så vigtigt for ham så kan han få det gjort når han er blevet voksen!

Det er overhovedet ikke til diskussion og alle de religiøse (hvem filan vælger en religion hvor den slags vanvittige ritualer indgår??!!!)/hyggiejnemæssige (som om ikke-omskårede mænd ikke kan finde ud af at vaske sig?!) såkaldte "argumenter" er ubrugelige!

SELVFØLGELIG må man ikke skære i en lille drengs tissemand fordi "man synes" det er det der skal til. 

jeg kunne absolut ik være mere enig!

Anmeld

24. februar 2011

moars

at fjerne forhuden mindsker risiko for bl.a. HIV smitte Det kan jeg se fordelen i, hvis vi f.eks. taler om dele af det afrikanske kontinent, hvor der flere steder stadig er en udbredt tro på at, hvis man går i seng med en jomfru, så kan du som mand kureres for HIV/AIDS. Det resulterer i mange voldtægter uden kondom som medfører smitte....og et voksende antal HIV smittede trods flere oplysningskampagner...

Der er flere af jer der "er for" der skriver at os der ikke er det, ikke lyder til at have sat os ordentlig ind i tingene.....det er da ikke sikkert tænkte jeg...men hvor skulle i også vide det fra hvis vi ikke skriver at vi måske netop har sat os lidt ind i tingene

De ting der kan forebygges ved omskæring kan også sagtens (og endnu bedre) forebygges på andre måder.

- man kan lære sine børn at bruge kondom (som beskytter 99,9 % istedet for 60 eller 20 % imod div. ting - og helt ærligt hvorfor tage chancen ???) og vaske sig ordentligt. I Danmark er der mange unge der er smittet med klamydia f.eks. Hvis det ikke opdages kan det bl.a. nedsætte produktionsevnen på  længere sigt (og mange går ubehandlet)....Dette ville omskæring f.eks. ikke forhindre....

- HIV smitter oftest ved blodkontakt (d.v.s. rifter/sår etc.) Derfor er homoseksuelle mænd også mere udsatte eller narkomaner (vi snakker stadig Danmark. Indsatser i forskellige lande skal jo også ligge forskelligt) . Se følgende udtalelse:

Læge og formand for aids fondet, Peter Skinhøj advarer mod at tro at omskæring vil have nogen effekt på HIV-smitten i DK: De fleste HIV smittede i DK smittes via rifter sår og homoseksuelle samlejer og her er der intet bevis for at omskæring spiller en rolle siger han

-idag vacc. de unge piger for HPV og der forskes stadig intenst i om en vaccine til drenge på længere sigt ville kunne nedsætte risikoen for cancer. Men det kræver flere svar fra div. undersøgelser. Se flg. artikel:

vaccination af drenge for hpv

Og jeg er ikke enig i når man sammenligner omskæring med f.eks. vaccination....Som bl.a. børnerådet beskriver i nedenstående artikel er der faktisk helt op til 3 % der efterfølgende bliver behandlet for komplikationer....Det ved jeg der også er for vaccination....men yderligere sjældent.

Jeg synes simpelthen nedenstående artikel fra børnerådet er så god.

artikel fra børnerådet

- Ja I USA er det stort set almen praksis at omskære drenge uanset trosretning etc. Men jeg har en amerikansk veninde, der er meget imod...og som fortæller, at der er også delte lejre "over there".

-Undersøgelser tyder på at mænd med tiden kan risikere nedsat følsomhed ved samleje efter omskæring.

Som børnerådet skriver så det vi vil beskytte vores drengebørn imod ved at lade dem omskære som små. Det er noget de kan tage stilling til når de er større også i forhold til deres sexliv etc. Jeg kender også flere der tænker at omskæring for mange måske bliver en "sovepude" istedet for at man nu bruger det der kondom. Det siges at omskæring gør mere ondt jo ældre de bliver. Men som mange af jer skriver så kan der bedøves, og det er jo så også et valg man tager (som også indebærer risici)...Men som man kan være med til at beslutte når man bliver ældre.

Jeg ser ikke omskæring, der foregår "korrekt" som børnemishandling. Men jeg bliver heller ikke omvendt lige p.t., og hopper med på bølgen. Omskæring vil for mig p.t. være en mulighed mit kommende barn har, hvis han f.eks. har forsnævret forhud eller af andre medicinske årsager vil få brug for det.

Til gengæld tror jeg at et forbud kunne risikere at forøge antallet af ikke "autoriserede" former for omskæring, der som regel ender i frygtelige konsekvenser for det lille barn....

Anmeld

24. februar 2011

moars

ved ikke om det er fordi de artikler jeg henviser til lige skal godkendes først at de ikke "kommer ordentligt op" ? Men ellers har jeg prøvet at skrive dem her:

http://www.cancer.dk/Nyheder/nyhedsartikler/2011kv1/vaccination afdrenge.htm

og:

øhhh den er skisme lang den fra børnerådet...men man kan gå ind på deres hjemmeside www.boerneraadet.dk og se under "børnerådet mener"

Anmeld

24. februar 2011

Gustavsmor

CamillaRH skriver:

Hvis du nu dine forældre var Jøder/Muslimer osv - så ville du jo ikke skrive sådan der..

Jamen sådan er situationen jo ikke, så det er jo absurd at skrive. Mener bare at der vel er en grund til at man er født med forhud, som andre i øvrigt også har understreget! MEN IGEN.....folk er jo heldigvis forskellige og kommer fra forskellige religioner og kulturer. Jeg forstår bare ikke at man vælger omskæring....længere er den ikke.....

Anmeld

24. februar 2011

JustMe

missløhr skriver:

Om det er en nødvendighed, kutyme, religion eller traditioner der får de fleste forældre til at omskære deres drenge er fuldstændig irrelevant, ikke? 

Nej, det er det da godt nok ikke!

Anmeld

24. februar 2011

Aprilmor11

CamillaRH skriver:

Hej tøser.

Nu gik der lidt meget snak i den omkring omskæring i det andet indlæg.
Synes du/I det er OK at omskærres ens barn ( Dreng )

Beskriv gerne, hvorfor du/i stemmer som i gør..

Både og ..

Altså syns selv at de skal have lov til at bestemmte ..

Syns ikke at det er okay at gøre det når de er så små at de ikke selv kan vælge ..

Så det er nok en både og ..

Anmeld

24. februar 2011

A&F

ønskebarn74 skriver:

Har set det så nej tak. Og ja for kommer det igennem mister forældrene deres barn ved første lægebesøg med bleen af... Og godt for det...

Lad os antage, at det blev ulovligt og forældre uanset religion vælger, at få foretaget omskæringen af deres drenge i udlandet. Når de så kommer tilbage og er til lægetjek hos lægen, vil lægen jo naturligvis melde det, og indberette det til kommunen. MEN. Man tvangsfjerner altså ikke et barn pga. af sådan en hændelse. Man skal igennem alle mulige §50-undersøgelser, for at se på, hvordan barnet har det og trives i sin familie. Og det gør de heldigvis, da omskæring ikke er en hindring. Der skal meget til, før man helt vælger, at tvangsfjerne et barn fra sine forældre, især når forældrene er omsorgsfulde, stabile og kan give den tryghed deres barn har brug for. Fred være med vores forskellige holdninger til omskæring og andet

Anmeld

24. februar 2011

MaliksMor

A&F skriver:

Lad os antage, at det blev ulovligt og forældre uanset religion vælger, at få foretaget omskæringen af deres drenge i udlandet. Når de så kommer tilbage og er til lægetjek hos lægen, vil lægen jo naturligvis melde det, og indberette det til kommunen. MEN. Man tvangsfjerner altså ikke et barn pga. af sådan en hændelse. Man skal igennem alle mulige §50-undersøgelser, for at se på, hvordan barnet har det og trives i sin familie. Og det gør de heldigvis, da omskæring ikke er en hindring. Der skal meget til, før man helt vælger, at tvangsfjerne et barn fra sine forældre, især når forældrene er omsorgsfulde, stabile og kan give den tryghed deres barn har brug for. Fred være med vores forskellige holdninger til omskæring og andet

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.