Hvorfor har i valgt det navn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. juni 2008

3rollinger

Vi valgte Laura og Daniel, fordi det skulle vaere nogen navne der kunne bruges i baade Danmark og Spanien uden at nogen fra de to lande skulle braekke tungen i et forsoeg paa at udtale det.

Og saa var de to navne stort set de eneste vi kunne blive enige om. Nu er vi ved at snakke om nummer 3 og der tror jeg isaer pigenavnet bliver ret problematisk at finde. Skulle det blive en dreng bliver det nok Oscar.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. juni 2008

Plysbjørnen

Trine Spanien skriver:

Vi valgte Laura og Daniel, fordi det skulle vaere nogen navne der kunne bruges i baade Danmark og Spanien uden at nogen fra de to lande skulle braekke tungen i et forsoeg paa at udtale det.

Og saa var de to navne stort set de eneste vi kunne blive enige om. Nu er vi ved at snakke om nummer 3 og der tror jeg isaer pigenavnet bliver ret problematisk at finde. Skulle det blive en dreng bliver det nok Oscar.

Min datter hedder også Laura, men det er vist nok mest fordi at hendes mor er fuldstændig pjattet med serien om "Det lille hus på Prærien" og hendes far kunne bare godt lide navnet...

Betina1978

PS. Pigenavnet kunne måske være Sophie (Sophia) en idé.

Anmeld

24. juni 2008

3rollinger

Hej Betina

Det er faktisk min mands foerste valg og Carolina er han ogsaa glad for. Men det med Sofia er jeg ikke saa glad for. Kendte engang en der hed det og det giver mig ikke specielt gode minder.

Paa den anden side passer det fint til Laura og Daniel.

Men inden jeg bryder hjernen for meget tror jeg lige jeg bliver gravid og ser hvad vi skal have :D

Knus
Trine

Anmeld

8. januar 2011

NannaMommy

Jamen, jeg har jo fire dejlige unger, og en mand som var rigtig god til at ramme min navnesmag. 

Men vi starter da lige fra en ende af:

Lærke: hedder Lærke Katrine, da jeg altid har ønsket min pige skulle hedde Lærke, og min mand synes heldigvis det var et flot navn. Vi blev hurtig enige om at hun også skulle have et mellemnavn, og da jeg spurgte min mand, sagde han, at han gerne ville bruge Katrine efter sin mormor, som blev meget rørt over at vi ville bruge hendes navn. 

Magnus: hedder Magnus Nicolai. Denne gang var det manden der foreslog Magnus, da han synes det var rigtig godt til Lærke. Det synes jeg også, og jeg synes Magnus er et rigtig flot og dejligt blødt navn. Nicolai kom af at vi synes han også skulle have et mellemnavn, og vi synes egentlig det stod flot sammen med Magnus.

Malthe: hedder Malthe Frederik. Malthe var egentlig et navn jeg ikke synes så godt om da jeg var yngre, og havde aldrig troet jeg ville komme til at bruge det. Men da han kom til verden, og min mand fik ham i armene, sagde han: "han ligner en Malthe", og der kommer hans navn af - synes også Lærke, Magnus og Malthe var fine navne sammen. Frederik af samme grund som Nicolai, da det ikke skulle være et alt for "fancy" navn.

Liva: som er sidste skud på stammen, hedder Liva Mathilde. Da Liva rigtig begyndte at toppe, synes jeg det var sådan et flot navn, og når vores datter nu startede med L, og begge drenge med M, kunne sidste pige jo også ligeså godt starte med L, for at holde stilen  Mathilde er så efter min farmor, og synes egentlig det er flot navn, uden at være for specielt.

Så alle børnene har fået et fornavn vi rigtig godt kunne lide, og et mellemnavn med betydning, uden at det har været et alt for specielt navn - og så har de muligheden for at vælge hvilket navn de helst vil bruge, men til dagligt bliver de kaldt; Lærke, Magnus, Malthe & Liva, hvis vi ikke bruger kælenavnene 

Anmeld

9. januar 2011

oo

gammel men hyggelig tråd

Sol hedder Sol efetr et eventyr hendes Far skrev om os og vores førstefødte 3 år før hun kom til og Celia har hun efter Celia Sanchez

Anmeld

9. januar 2011

millapigen

min søn hedder Magnus Emil Hyldig Madsen

Magnus fordi det var det navn vi begge 2 hade på vores liste.. Emil fordi det var det min mor og hans far som det første da de så ham at han ligner en Emil.. Hyldig efter sin far og Madsen efter mig

Anmeld

9. januar 2011

Aprilmor11

TbCp skriver:

Hvorfor hedder jeres barn det navn de hedder?

Vores datter hedder Liva Anika (bruger dog kun Liva i hverdagen).

Liva valgte min mand, mit 1. valg var Olivia, men det brød manden sig ikke om, så da han nævnte Liva sagde jeg god for det.

Anika hedder hun efter min lillesøster der døde i januar 2006. Hun nåede aldrig at møde Liva og jeg ved hun ville have elsket hende overalt på jorden, derfor synes jeg det var en sød tanke at Liva fik det som 2. fornavn.

Derudover har hun mit mellemnavn "Blum", som mellemnavn og så Rasmussen til efternavn som vi alle tre hedder.

Så Liva Anika Blum Rasmussen

Jeg har ikke født endnu, men min søn skal hedde Mikkel Christoffer Alsted Petersen

Mikkel til fornavn fordi at eg syns at det er rigtig sødt og det er åde som lille teenager og voksen ..

Christoffer til mellemnavn fordi at faren syns at det er grimt og ville have det også, så det bliver mellemnavn , sammen med Alsted, som er farens mellemnavn

Petersen er mit efternavn og da han bor ved mig og jeg har fuldeforldremyndighed er det nemmest , og han skal jo have lidt fra moren

Anmeld

9. januar 2011

SussieThyssen

Hmmm..synes ellers at jeg havde besvaret den her tråd engang i begyndelsen efter jeg var kommet herind på baby.dk..men det kan selvfølgelig have været en anden tilsvarende

Men here goes!

Min den ældste hedder:
Charlotte Elisabeth Lykke Kirchheiner Thyssen
Hun hedder Charlotte fordi det bare var det navn, som hendes far og jeg havde som ynglingsnavn.
Elisabeth hedder alle piger i min slægt som nr 2 navn og det strækker sig helt tilbage til min farmors mormor.
Lykke er egentligt et mellemnavn fra hendes farmor og far, men hun bruger det som fornavn (mellemfornavn) Kirchheiner er min farmors pigenavn, og det hedder jeg, og min far og farmor hed det også.
Thyssen er vores slægtsnavn, der strækker sig helt tilbage til 1600 tallet og som er unikt, idet det blev til ved en læse- og skrivefejl af en gammel præst. Så alle, der hedder det, er i slægt.

Nr 2 hedder Rebecka Elisabeth Karen Kirchheiner Thyssen
Hun har heddet det fra hun kom ud, og min datters far og jeg, havde overhovedet ikek noget navn parat, vi var enige om, at det skulle hun selv vælge, så det var det første, der poppede op.
Karen hedder hun efter min mands faster, idet, der i hans familie er en tradition med at børnene får en af de ældre familiemedlemmers navn som mellemnavn, og det var det pæneste af dem.

Nr. 3 hedder Nickolai Christian Palle Kirchheiner Thyssen.
Som med Rebecka lod vi ham selv vælge sit navn uden vi havde noget parat. Christian og Palle hedder han efter min svigerfar og far.
Han var den første dreng i min slægt siden 1921, da min far blev født, så der var almindelig stolthed.

Jeg plejer at fortælle en lille sjov historie i forbindelse med vores lange navnerækker.
Da Nickolai var kommet til, skulle mine forældre ændre lidt i deres testamente og drog ind til deres advokat.
Han gjorde sig så parat med blyant og papir og begyndte at skrive ned, det ene lange navn efter det andet også min fars.
jeg skal lige tilføje, at jeg også havde 5 navne oprindeligt, men har smidt det ene ud, da jeg ikke kunne lide det.
Da han så nåede til min mor så han spørgende på hende og hun sagde sit navn, Birgit Thyssen født Lange.
Han så på papiret og så på hende:
- Er det, det hele? Spurgte han.
- Ja, det er det, svarede min mor med et smil.
- Hvor fattigt! Var hans kommentar

Kærligst
Sussie

Anmeld

9. januar 2011

Tina&Laura

Laura Søs Albæk Thaysen

Laura efter min mormor (Laurine), som har betydet alt for mig igennem hele min barndom - hun døde 14 før Laura blev født, men hun glædede sig til at blive oldemor. Jeg spurgte min mormor om lov til at opkalde Laura efter hende og hun blev meget stolt.

Søs efter min mor, som egentlig hedder Solvejg - men hun er altid blevet kaldt Søs af sine søskende. Mellemnavnet skulle Laura også have fordi hun med al sandsynlighed ikke vil være den eneste Laura i børnehaven, skolen etc.

Albæk er efter mig, et efternavn som er af en stor herregård der har været i familien Albæk Gård.

Thaysen efter Daniel som er et efternavn Daniels farfar fik under krigen af en tysk officer. 

Så meget historie bag vores Laura Søs Albæk Thaysen  ..

Anmeld

9. januar 2011

merle2010

vi var meget i tvivl om hvad vores barn skulle hedde... snakkede en del om kian og karla... Da vi så fandt ud af at det var en pige, ville jeg sååå gerne have at hun skulle hedde karla.. men manden var bare så meget imod  det navn, og kunne på ingen måder overtales så vi var på bar bund, indtil vi skulle til fest i de stores bh.. vi sad og skulle spise, og der sad en lille merle ved siden af mig.. blev helt forelsket i det navn, og manden kunne godtage det.. merle betyder osse solsort på fransk hun fik så mit efternavn, som hendes mellemnavn, og hendes fars efternavn, så hun har det samme efternavn som hendes 2 ældre søskende.. så merle diemer rasmussen vi fortryder bestemt ikke valget..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.