Ved I hvorfor I fødte for tidligt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. december 2010

merete31

Jeg fødte i uge 29+5 - efter at være begyndt at pletbløde omkring uge 22. Var til nogle tjek løbende og de fandt intet galt - udover at jeg selvfølgelig ikke burde bløde.

Blødninger blev værre og de ville ingen chancer tage - jeg blev sygemeldt fra arbejde uge 23 - fik lungemodnende i ugen efter og "lagt på langs" på sygehuset. Et par uger før fødslen fandt vi ved scanning ud af, at vandet var gået (havde sevet med blodet) og så skulle der hver dag holdes nøje øje med mig og mine tal pga infektionsfaren for Hjalte, nu "barrieren" op til ham var brudt. Uge 29+5 kom veerne af sig selv (jeg havde på det tidspunkt lidt forhøjede infektionstal). Lå 5 uger på sygehus inden jeg fødte (og 7 uger efter)

Jeg har aldrig fundet ud af, hvorfor denne graviditet var så bøvlet - de fandt intet med moderkage, livmoderhals eller lign. Mit første barn er født over tid og helt efter bogen...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. december 2010

Miamaja

Guldklumpen havde lagt sig paa tvaers imens der var staerke veer, ogsaa synes laegen det bedste var at faa ham UD istedet for at give medicin for at dulme veerne

Anmeld

23. december 2010

liwsmor

MorCamilla skriver:

Vi har snakket lidt om hvornår vi synes at Mikkel skal være storebror, men jeg er bare ikke klar til det endnu, på trods af at Mikkel bliver 3 år til jan 09..
Det er nu mest fordi jeg ikke med sikkerhed kan sige at jeg ikke føder for tidligt næste gang også.. Da lægerne kun kunne gætte på hvorfor det gik galt..
Ved jer der har født for tidligt hvorfor i gjorde det??

Knus fra Camilla.

ja jeg fik svangeskabsforgiften, men ved ik hvorfor jeg gjorder det

Anmeld

29. januar 2011

MVM

Profilbillede for MVM
„Taknemmelighed er hjertets hukommelse.“

Hejsa..

Jeg har født 2 drenge for tidligt og begge gange med vandafgang.. første gang blev jeg indlagt i uge 26+4 og fødte 3 uger senere i uge 29+4.. vægt 1461g...Victor klare sig godt, men er lidt sensitiv..

Denne gang blev jeg indlagt i uge 22+6 og fødte i uge 25+0.. vægt 705g.. han klare sig også godt indtil nu, men hvad senfølger han får ved jeg ikke endnu...

Jeg har simplehen problemer med min livmoderhals, hvor jeg danner sår og polypper på, når jeg bliver gravid og så kravler bakterierne op og prikker hul på fosterhinden...

Jeg snakkede med en overlæge denne gang, som kunne fortælle mig, at hvis jeg valgte at blive gravid igen, så kunne han hjælpe mig... Han ville lægge en cerklage helt foroven af min livmoderhals, så bakterier ikke kan trænge igennem og jeg ville få foretaget et kejsersnit i uge 37... Det tænker jeg, at jeg skulle have vist til nummer 2... Så et godt råd er at snakke med alle dem, som du kan snakke med...

Mette + Victor/Mathias

Anmeld

29. januar 2011

Corn

MorCamilla skriver:

Vi har snakket lidt om hvornår vi synes at Mikkel skal være storebror, men jeg er bare ikke klar til det endnu, på trods af at Mikkel bliver 3 år til jan 09..
Det er nu mest fordi jeg ikke med sikkerhed kan sige at jeg ikke føder for tidligt næste gang også.. Da lægerne kun kunne gætte på hvorfor det gik galt..

Knus fra Camilla.

Førstemand er født 36+0 efter en sen sygemelding ugen før.

Og ingen ved helt hvorfor. Arbejdspres, stress, meget stillesiddende arbejde, meget kørsel, dårligt arbejdsmiljø... No-one knows

Anden gang fik jeg veer i 29+ og var sygemeldt indtil barsel. Han blev født 38+6. Der arbejdede jeg samme sted som første gang.

Tredje gang fødte jeg 37+? og var ikke sygemeldt, gik dog hjemme fra 29+ pga restferie og en offentlig stilling der gjorde at jeg måtte gå fra otte uger før termin. Jeg har fantastiske kolleger, gode forhold, næsten ingen kørsel og jeg eeeelsker mit job...

Så det er ikke til at sige, hvorfor man føder før tid

Anmeld

29. januar 2011

Hvem?

MorCamilla skriver:

Knus fra Camilla.

Jeg fik veer, men dem fik de heldigsvis stoppet, dette stoppede dog ikke fødslen, da der kun er 11 mdr. imellem mine 2 drenge og den første er født ved aks, var kejsersnittet ved at springe og de var derfor nød til at tage ham ud også ved aks, så han er født 5 uger for tidligt.

Anmeld

29. januar 2011

Faith

Jeg fødte mine drenge i uge 33+3. Fik veer i uge 26 men holdt på dem indtil uge 33+3 hvor jeg gik spontant i fødsel. Ved ikke hvorfor.

Mikkel vejede 2144 og Emil 2044. Så et par store drenge.

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

29. januar 2011

SussieThyssen

MorCamilla skriver:

Knus fra Camilla.

Jeg fødte for tidligt med de 3 første, hvor de 2 var dødfødte og den 3. levede kun 2 timer.
Jeg gjorde det fordi min krop forsøgte at udstøde dem, og de var jo så også døde, de to første og slet ikkeudviklede som de skulle være, og det var nr 3 heller ikke.
Man kan jo også føde for tidlidligt netop fordi, der er noget galt med barnet.
Men mine 3 friske poder er båret over termin, så der er jo mange forskellige årsager.
Nogle kvinder er grearet til at føde tidlidt, som om deres krop ganske enkelt ikke kan finde ud af at være gravid længere end til et bestemt tidspunkt, andre går af pincip over med fynd og klem (mig)
Dette ser man iøvrigt også tit i dyreverdenen.
Men fordi du fødte for tidligt første gang, er det slet ikke sikkert du gør det anden gang, det finder du kun ud af ved at prøve.

1000 kærlige knus
Sussie

Anmeld

29. januar 2011

Maria Sascha

Er forholdsvis ny herinde...

Er første gangs mor...

Havde en ret almindelig graviditet, dog med en del kvalme og opkast, men var ellers i topform. Arbejde indtil uge 30, her blev jeg sygemeldt pga. bækkenløsning.

Fik blærebetændelse og kom i behandling, dog uden den vilde effekt... Fik så småt lidt vanf i fødder og hænder men ikke noget der generede mig.

Alle undersøgelser osv. forløb fint...

En sen aften fik jeg slemme smerter ved ribbenene og ringede til vagtlægen, der dog ikke mente at det var noget jeg skulle bekymre mig for, men sagde at hvis jeg syntes det var meget slemt, kunne henvende mig på sygehuset (da jeg var førstegangs gravid, ville jeg ikke virke pylret, så blev hjemme) næste morgen var smerterne så slemme at jeg alligevel smuttede forbi lægen, som sendte mig på sygehusets svangreafsnit.

Her blev jeg undersøgt, efterfølgende indlagt på intensiv afdelingen til akut kejsersnit, tre timer senere... var indlagt der tre dage inden jeg var ude af fare.

Havde pludselig udviklet svær svangerskabsforgiftning, uden videre tegn herpå...

Jeg fødte min søn i uge 32.0, han vejede 1350g og målte 41 cm, var ellers fin. Idag er han fire måneder og klare sig flot...

Det var en hård oplevelse og er selv bekymret for næste graviditet, når og hvis den tid kommer... Tror bare man må tale med sin læge og ellers springe ud i det, evt. prøve at ligge bekymringerne bag sig, samt vide med sig selv at det kan gå godt ligesåvel som det kan gå galt.

Anmeld

29. januar 2011

Majbriteriksen

Der er 2 teorier.

1)blærebetændelse (har døjet med det de sidste 10 år flere gange om året)

2) min livmoder er meget sensibel. Hver gang baby sparkede blev livmoderen irriteret og lavede en masse plukkeveer som kortede min livmoderhals. Denne teori er den mest sandsynlige siger lægerne.

Jeg har fået 2 sønner. Den ældste ved reglemæssige plukkeveer i 1½ døgn og så vandafgang i uge 34

2. søn styrtblødning i uge 19, sygemelding, scanning som viste at min livmoderhals var meget kort. Mange ekstra scanninger hvor livmoderhalsen blev kortere og kortere. Derfor ordret at jeg blev sengeliggende og var indlagt flere gange for at få stoppet fødslen. Sønnike blev født i uge 39+0 efter jeg var blevet sat i gang.

Det gode ved 2. graviditet er at har man født for tidligt så bliver man tjekket ekstra og det er en god betryggelse.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.