Mor til Frederic skriver:

Frederic var til kontrol sidste torsdag med - på vægten. Han har altid været en slank dreng, men syntes han er på vej over i den tynde afd. Hvilket bare gør ondt i ens mor hjerte, men heldigvis er han stadig Frederic - fuld af fis - kærlig og bare en dreng med et stort hjerte.
Mange af jer ved at vi i over 1 år har rendt til div kontrol - prøver mm.
Så søger nu opskrifter - gode mad ide'er mm. ALT...
Ham børnelægen sagde at vi skulle fjerne alt med kerner - groft brød - knækbrød mm og ind med hvidt brød med masser af smør og chokolade, give digestive osv.
Dertil skære ned på grønsager, smoothies og frugt. Og jo mere pasta/kødsovs med bacon og pølser vi kunne lave des bedre.
Han ville slet ikke begynde at tage det sidste astma medicin fra ham eller skære i hans aff pulver før end han bliver 3 år, da alt krudt og fokus nu er at få ham op i vægt.
Vi har siden lavet;
- ovnbagte bøffer + rodfrugter i madlavnings fløde og kartoffler. vi moste kartofler med 'sovsen' og smør - til os alle. Han tog 3 skefulde...
- ovnbagt mørbrad + porre i madlavnings fløde og pasta til. Han tog nogle grønne pasta'er.
- lasagne med ost og morney sovs. Der tog han lidt lasagne plader.
- pasta med kødsovs, ja der tog han nogle pølser.
- vi køber nu sdr jydsk rugbrød hos bager istedet for kernebrød
mm.
Men OPGIVER snart... For det var meningen at hans/vores mad skal være en 'bombe' så når han blot tager nogle få mundfulde, skulle de være fuld af krudt. Men han tager eller smager ikke på det - det eneste er at vi forældre har lind mave, da vi ikke er vant til den 'fede' mad.
Ved at vi bare skal holde ud og fortsætte, vente - vente og atter sige; det kommer nok, bare vent. Men den har vi sagt hver evige dag siden han så dagens lys og hørt konstant fra sp - læger mm.
Og diætist har først tid i maj, der er bare laaang tid til.
At blande fløde i han kakao, duer heller ikke da han i forvejen skal have den fortyndet med mælk. Han er ikke meget for tykke drikke med og uden klumper.
Han er med i madlavning - handle ind - selv øse op hans tallerken osv. Men uden virkning.
Han er blevet fulgt af spise team i 5 dage på børne afd i kolding, uden at de kan sige hvad og hvor. For vi forældre gør alt lige efter bogen og det der virker på andre problem spisere - har ingen virkning på frederic.
Undskyld at dette nok blev lidt langt og roddet.
Ih, hvor er det øv med den skønne Frederic, at han ikke vil tage på...
Jeg har ikke læst hele tråden, så jeg ved derfor ikke om mine råd er blevet skrevet tidligere, så jeg beklager hvis det hele blot er en gentagelse..
Kan han li kartoffelmos? Den kan du lave så den bliver rigtig fed... Ellers gi ham masser af protein.. Her tænker jeg proteindrikke, som evt. også kan fryses ned og spises som en is, hvis han har interesse for det? Man kan blandt andet købe Arlas proteindrik i føtex og Bilka og den hedder Protin og fåes i forskellige smagsvarianter..
Så kan man lave en hjemmelavet, som blandt er blevet brugt på de forskellige sygehusafdelinger og plejehjem, hvor jeg enten har arbejdet/været i praktik... Den er også god.. Ellers gi ham en proteinrig kost...
Når I kommer til diætist så prøv at spørg efter protein/energidrikke.. De kan købes på apoteket, men de er MØGdyre, hvis man ikke har en "grøn"recept til det...
Iih.. Jeg håber at han snart vil spise lidt mere!