hjælp/råd... Går stadig den forkerte vej med Frederic.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. januar 2011

MinNoah

Han har bare en appetit der siger spar 2! Har han altid haft...! Han ÆDER hvis han får lov ku han spise hele dagen - har stort set aldrig oplevet ham sige nej til noget mad han er blevet tilbudt!

Så her står den på minimælk, fedtfattige produkter, grovkiks mm. Lægen siger han bestemt ikke skal på kur - og må spise til han bliver mæt, men skal undgå for meget fedt osv.

Håber din dreng snart får noget appetit og lyst til at spise!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. januar 2011

Ryberg

åh kender det godt... jeg havde engang en steddatter hvor det var samme problem...

fra hun var 1 år til 3 år vejede hun mellem 9-10 kg... da hun var 5 år vejede hun 11,4 ... og hun var pænt høj.. kan ikke huske præcis..

Jeg fedede sovsen og brugte altid sødmælk til hende og hvad man ellers gør.. hun tog bare ikke på..

kager og slik sagde hende ingenting, derimod frugt og grønt MMHH....

Idag er hun 8 år og er stadig spinkel af bygning (hvad jeg kan se på billeder), men så længe de er i fin trivsel, så er det vel fint?

Kan forstå dine frustrationer... meget.. og tænker at nogle mennesker er jo bare spinkle af bygning, måske din søn er en af dem? og hvem ved, måske kommer det lige pludselig?

Så længe han får sin mad og ikke taber sig massivt...

Men kæmpe knus og kram herfra

Anmeld

27. januar 2011

Mor til Frederic og Freya

Puslingen skriver:

Ja okay så er det jo en lidt anden boldtgade hvis mad aldrig har sagt ham noget. Hmmm kan der være noget fysisk i vejen siden han ikke føler behovet eller sulten?!
Men igen så må det at det altid har været en kamp, have sat ekstra fokus på mad, som han jo må kunne mærke på den ene eller anden måde....

'æste lige hvad du havde skrevet til Laulund87 om frugten. Det må da på den ene eller anden måde betyder at han er bange for maden eller bange for at være "tvungen"til at spise den. Jeg er overbevist om at i ikke gør det, men et eller andet må der jo ligge til grunde for den reaktion.

Det har vi prøvet at nævne for dem, da han altid har været sådan.

Barsels afd sagde at vi enten bare skulle nyde at han sov hele natten eller vække ham.

Sp sagde det første laange stykke tid; det kommer nok, bare vent, han er bare en lang slank dreng.

Ved de der børne undersøgelser ved egen læge; bare vent, når han begynder på grød så kommer det. Og senere igen; bare vent, når han begynder på alm mad, så skal i bare se. Han er jo blot en lang og slank dreng.

Vi havde det første år ikke lagt meget i at han ikke spiste meget, for sådan var/ er han jo bare. Når folk - familie - venner kommentered det var vores svar altid; sådan er freder nu engang bare.

Aldrig brugt tvang men ladet ham sanse maden og selv styre ske - gaffel mm. Læste da han var omkring 7-8 mdr om hvordan vi som forældre kan pårvirke via væremåde - udstråling osv. Så vi har fra dengang har vi kørt efter den vejledning de også giver i kolding.  Da han begyndte på grød som 6 mdr, måtte vi mange gange tilbage og starte fra 'baby' stadiet og arbejde os opad igen

Det var først efter hans mystiske vægttab som 12-13 mdr at egen læge ikke ville være med mere og sendte os videre til børne amb - hvor vi har rendt siden. Da hans kurver ikke retter sig og han er gået i stå i vækst.

De har testet hans blod for allergi - mad - tal mm. Han har fået lavet div prik tests - aff og urin prøver osv.

Men på trods af det holder vi ham stadig fra vise produkter som vi ved han reagere på. Hvilket de kloge ikke kan forstå, da han jo er testet for stort set alt.

Han fik nogle bidder af en bolle på afd derude i de 5 dage og dagen efter udslæt og vand aff. De havde selv ved hver ble skift kigget og håndvejet ble'erne. Kunne uden at have set posen til boller nævne fabrikant og udgave. 

Han drikker stadig 4-500 ml for lidt om dagen. Men uanset om der står drikkelse i forskellige glas - brik kartoner på alle borde, kiks - frugt osv. så tager han det ikke.

Anmeld

27. januar 2011

MinNoah skriver:

Han har bare en appetit der siger spar 2! Har han altid haft...! Han ÆDER hvis han får lov ku han spise hele dagen - har stort set aldrig oplevet ham sige nej til noget mad han er blevet tilbudt!

Så her står den på minimælk, fedtfattige produkter, grovkiks mm. Lægen siger han bestemt ikke skal på kur - og må spise til han bliver mæt, men skal undgå for meget fedt osv.

Håber din dreng snart får noget appetit og lyst til at spise!

Hm, gad vide om i så kan søge kost tilskud? 

ej, joke...

Sjovt, de er som dag og nat. Her kører vi lige den fuldstændige omvendte stil. ikke lige noget der er godt for os forældre, men vi kan jo ikke side og gnaske frugt og grønsager og han bare side med sine kartofler med sødmælk og smør...

Anmeld

27. januar 2011

2721

Mor til Frederic skriver:

Det har vi prøvet at nævne for dem, da han altid har været sådan.

Barsels afd sagde at vi enten bare skulle nyde at han sov hele natten eller vække ham.

Sp sagde det første laange stykke tid; det kommer nok, bare vent, han er bare en lang slank dreng.

Ved de der børne undersøgelser ved egen læge; bare vent, når han begynder på grød så kommer det. Og senere igen; bare vent, når han begynder på alm mad, så skal i bare se. Han er jo blot en lang og slank dreng.

Vi havde det første år ikke lagt meget i at han ikke spiste meget, for sådan var/ er han jo bare. Når folk - familie - venner kommentered det var vores svar altid; sådan er freder nu engang bare.

Aldrig brugt tvang men ladet ham sanse maden og selv styre ske - gaffel mm. Læste da han var omkring 7-8 mdr om hvordan vi som forældre kan pårvirke via væremåde - udstråling osv. Så vi har fra dengang har vi kørt efter den vejledning de også giver i kolding.  Da han begyndte på grød som 6 mdr, måtte vi mange gange tilbage og starte fra 'baby' stadiet og arbejde os opad igen

Det var først efter hans mystiske vægttab som 12-13 mdr at egen læge ikke ville være med mere og sendte os videre til børne amb - hvor vi har rendt siden. Da hans kurver ikke retter sig og han er gået i stå i vækst.

De har testet hans blod for allergi - mad - tal mm. Han har fået lavet div prik tests - aff og urin prøver osv.

Men på trods af det holder vi ham stadig fra vise produkter som vi ved han reagere på. Hvilket de kloge ikke kan forstå, da han jo er testet for stort set alt.

Han fik nogle bidder af en bolle på afd derude i de 5 dage og dagen efter udslæt og vand aff. De havde selv ved hver ble skift kigget og håndvejet ble'erne. Kunne uden at have set posen til boller nævne fabrikant og udgave. 

Han drikker stadig 4-500 ml for lidt om dagen. Men uanset om der står drikkelse i forskellige glas - brik kartoner på alle borde, kiks - frugt osv. så tager han det ikke.

Hmmm nu skal jeg jo ikke gør mig alt for klog på noget, da jeg jo ikke er læge. Men på mig lyder det som om der er hans tarme der er problemet, har de tjekket det??
Det kunne måske også forklare at han reagere på forskellige mad, selvom han ikke er allergisk.
Det kunne måske også være forklaringen på han ikke har lyst til mad hvis det rent fysisk gør ondt/ubehageligt hvad ved jeg
Blot nogle af mine tanker

Anmeld

27. januar 2011

KittyGirl skriver:

åh kender det godt... jeg havde engang en steddatter hvor det var samme problem...

fra hun var 1 år til 3 år vejede hun mellem 9-10 kg... da hun var 5 år vejede hun 11,4 ... og hun var pænt høj.. kan ikke huske præcis..

Jeg fedede sovsen og brugte altid sødmælk til hende og hvad man ellers gør.. hun tog bare ikke på..

kager og slik sagde hende ingenting, derimod frugt og grønt MMHH....

Idag er hun 8 år og er stadig spinkel af bygning (hvad jeg kan se på billeder), men så længe de er i fin trivsel, så er det vel fint?

Kan forstå dine frustrationer... meget.. og tænker at nogle mennesker er jo bare spinkle af bygning, måske din søn er en af dem? og hvem ved, måske kommer det lige pludselig?

Så længe han får sin mad og ikke taber sig massivt...

Men kæmpe knus og kram herfra

tror ikke det gør noget at de er spinkle og trives, nogle er blot ment til at være nips ting agtig...

Frederic trives på alle andre punkter, men fra han var 11 mdr og til idag snart 29 mdr er han jo knapt vokset 7-8 cm og samme periode siger vægt +200g. Hvor han via egen kurve burde have været langt højere og lidt tungere.

Hvor han fra 0-11 mdr voksed 30 cm

Vi håber da stadig at han en dag til kontrol bare sparker vægten væk og det er slut med kontrol. 

Men i mellemtid nyder vi ham som den dreng han er, da han er total ligeglad med hvad hans vægt siger.

Vi lærte tidligt at læse frederic, kunne se når nok var nok - køre hjem når det hele bliver ham for meget og han bliver dertil hurtigere træt og sover meget.

Anmeld

27. januar 2011

Puslingen skriver:

Hmmm nu skal jeg jo ikke gør mig alt for klog på noget, da jeg jo ikke er læge. Men på mig lyder det som om der er hans tarme der er problemet, har de tjekket det??
Det kunne måske også forklare at han reagere på forskellige mad, selvom han ikke er allergisk.
Det kunne måske også være forklaringen på han ikke har lyst til mad hvis det rent fysisk gør ondt/ubehageligt hvad ved jeg
Blot nogle af mine tanker

Det har vi også haft nævnt en del gange, da han fra spæd fik svesker - så laktulose og siden han var 1 år moxalole (aff pulver) - som vi igen stadig har svær ved at dosere, da hans mave svinger meget - men nok også pga det sparsomme han tiltider for indenbords.

Så vi kører med 1 brev dagligt, det svarer til 2 breve movicol junior. 

Men lægen derude vil have ham op i vægt, førend han vil gøre mere. Og det er først engang til sep at han der vil snakke aff og evt at vi skal trappe ud...

Sp mener også at det evt kan være tarmene, for når de ikke fungere ordenligt - giver det heller ingen lyst til mad mm.

Anmeld

27. januar 2011

2721

Det har vi også haft nævnt en del gange, da han fra spæd fik svesker - så laktulose og siden han var 1 år moxalole (aff pulver) - som vi igen stadig har svær ved at dosere, da hans mave svinger meget - men nok også pga det sparsomme han tiltider for indenbords.

Så vi kører med 1 brev dagligt, det svarer til 2 breve movicol junior. 

Men lægen derude vil have ham op i vægt, førend han vil gøre mere. Og det er først engang til sep at han der vil snakke aff og evt at vi skal trappe ud...

Sp mener også at det evt kan være tarmene, for når de ikke fungere ordenligt - giver det heller ingen lyst til mad mm.

Hmmm jeg syntes det er meget forkert de ikke vil undersøge det nu
Ved godt det sikkert ikke vil være nogle rare undersøgelser men hvis det kunne vise sig at det var det, kunne de jo forhåbentlig hjælpe ham så han ikke går og har ondt, HVIS altså det er det der er i vejen

Anmeld

27. januar 2011

Halbschön

Frederic var til kontrol sidste torsdag med - på vægten. Han har altid været en slank dreng, men syntes han er på vej over i den tynde afd. Hvilket bare gør ondt i ens mor hjerte, men heldigvis er han stadig Frederic - fuld af fis - kærlig og bare en dreng med et stort hjerte.

Mange af jer ved at vi i over 1 år har rendt til div kontrol - prøver mm.

Så søger nu opskrifter - gode mad ide'er mm. ALT...

Ham børnelægen sagde at vi skulle fjerne alt med kerner - groft brød - knækbrød mm og ind med hvidt brød med masser af smør og chokolade, give digestive osv.

Dertil skære ned på grønsager, smoothies og frugt. Og jo mere pasta/kødsovs med bacon og pølser vi kunne lave des bedre. 

Han ville slet ikke begynde at tage det sidste astma medicin fra ham eller skære i hans aff pulver før end han bliver 3 år, da alt krudt og fokus nu er at få ham op i vægt. 

Vi har siden lavet; 

- ovnbagte bøffer + rodfrugter i madlavnings fløde og kartoffler. vi moste kartofler med 'sovsen' og smør - til os alle. Han tog 3 skefulde...

- ovnbagt mørbrad + porre i madlavnings fløde og pasta til. Han tog nogle grønne pasta'er.

- lasagne med ost og morney sovs. Der tog han lidt lasagne plader.

- pasta med kødsovs, ja der tog han nogle pølser.

- vi køber nu sdr jydsk rugbrød hos bager istedet for kernebrød

mm.

Men OPGIVER snart... For det var meningen at hans/vores mad skal være en 'bombe' så når han blot tager nogle få mundfulde, skulle de være fuld af krudt. Men han tager eller smager ikke på det - det eneste er at vi forældre har lind mave, da vi ikke er vant til den 'fede' mad.

Ved at vi bare skal holde ud og fortsætte, vente - vente og atter sige; det kommer nok, bare vent. Men den har vi sagt hver evige dag siden han så dagens lys og hørt konstant fra sp - læger mm.

Og diætist har først tid i maj, der er bare laaang tid til. 

At blande fløde i han kakao, duer heller ikke da han i forvejen skal have den fortyndet med mælk. Han er ikke meget for tykke drikke med og uden klumper.

Han er med i madlavning - handle ind - selv øse op hans tallerken osv. Men uden virkning. 

Han er blevet fulgt af spise team i 5 dage på børne afd i kolding, uden at de kan sige hvad og hvor. For vi forældre gør alt lige efter bogen og det der virker på andre problem spisere - har ingen virkning på frederic.

Undskyld at dette nok blev lidt langt og roddet.

Hej søde!

Ih, hvor er det øv med den skønne Frederic, at han ikke vil tage på...

Jeg har ikke læst hele tråden, så jeg ved derfor ikke om mine råd er blevet skrevet tidligere, så jeg beklager hvis det hele blot er en gentagelse..

Kan han li kartoffelmos? Den kan du lave så den bliver rigtig fed... Ellers gi ham masser af protein.. Her tænker jeg proteindrikke, som evt. også kan fryses ned og spises som en is, hvis han har interesse for det? Man kan blandt andet købe Arlas proteindrik i føtex og Bilka og den hedder Protin og fåes i forskellige smagsvarianter..

Så kan man lave en hjemmelavet, som blandt er blevet brugt på de forskellige sygehusafdelinger og plejehjem, hvor jeg enten har arbejdet/været i praktik... Den er også god.. Ellers gi ham en proteinrig kost...

Når I kommer til diætist så prøv at spørg efter protein/energidrikke.. De kan købes på apoteket, men de er MØGdyre, hvis man ikke har en "grøn"recept til det...

Iih.. Jeg håber at han snart vil spise lidt mere!

Krammer til jer begge!

Anmeld

27. januar 2011

Betteisen

Sikke noget... Kan godt forstå din afmagt, men hvor er det godt at han trods alt trives.

Er der noget han er glad for at spise overhovedet???

Synes du skrev om morgenmad....på et tidspunkt og ris?? Og hvad med alm yoghurt???

Her i huset har vi (kun en kort overgang) haft en småtspisende pige (der ellers ikke mangler noget). Hun har fået pasta næsten hver dag for, at få hende til bare at spise lidt.

Men ellers... tilføj fløde og evt proteinpulver i alt hvad der er muligt. I yoghurten til morgenmaden fx, i bearnaisen ja alt..

Men ja I har jo nok prøvet alt.

Håber det snart løser sig for jer

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.