hjælp/råd... Går stadig den forkerte vej med Frederic.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.186 visninger
59 svar
0 synes godt om
27. januar 2011

Mor til Frederic og Freya

Frederic var til kontrol sidste torsdag med - på vægten. Han har altid været en slank dreng, men syntes han er på vej over i den tynde afd. Hvilket bare gør ondt i ens mor hjerte, men heldigvis er han stadig Frederic - fuld af fis - kærlig og bare en dreng med et stort hjerte.

Mange af jer ved at vi i over 1 år har rendt til div kontrol - prøver mm.

Så søger nu opskrifter - gode mad ide'er mm. ALT...

Ham børnelægen sagde at vi skulle fjerne alt med kerner - groft brød - knækbrød mm og ind med hvidt brød med masser af smør og chokolade, give digestive osv.

Dertil skære ned på grønsager, smoothies og frugt. Og jo mere pasta/kødsovs med bacon og pølser vi kunne lave des bedre. 

Han ville slet ikke begynde at tage det sidste astma medicin fra ham eller skære i hans aff pulver før end han bliver 3 år, da alt krudt og fokus nu er at få ham op i vægt. 

Vi har siden lavet; 

- ovnbagte bøffer + rodfrugter i madlavnings fløde og kartoffler. vi moste kartofler med 'sovsen' og smør - til os alle. Han tog 3 skefulde...

- ovnbagt mørbrad + porre i madlavnings fløde og pasta til. Han tog nogle grønne pasta'er.

- lasagne med ost og morney sovs. Der tog han lidt lasagne plader.

- pasta med kødsovs, ja der tog han nogle pølser.

- vi køber nu sdr jydsk rugbrød hos bager istedet for kernebrød

mm.

Men OPGIVER snart... For det var meningen at hans/vores mad skal være en 'bombe' så når han blot tager nogle få mundfulde, skulle de være fuld af krudt. Men han tager eller smager ikke på det - det eneste er at vi forældre har lind mave, da vi ikke er vant til den 'fede' mad.

Ved at vi bare skal holde ud og fortsætte, vente - vente og atter sige; det kommer nok, bare vent. Men den har vi sagt hver evige dag siden han så dagens lys og hørt konstant fra sp - læger mm.

Og diætist har først tid i maj, der er bare laaang tid til. 

At blande fløde i han kakao, duer heller ikke da han i forvejen skal have den fortyndet med mælk. Han er ikke meget for tykke drikke med og uden klumper.

Han er med i madlavning - handle ind - selv øse op hans tallerken osv. Men uden virkning. 

Han er blevet fulgt af spise team i 5 dage på børne afd i kolding, uden at de kan sige hvad og hvor. For vi forældre gør alt lige efter bogen og det der virker på andre problem spisere - har ingen virkning på frederic.

Undskyld at dette nok blev lidt langt og roddet.

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. januar 2011

Hansen97

Hvor er det da træls at I kæmper sådan.

Vores søn på snart 8 (februar) vejer 25 kg og er 138cm høj. Så han er også meget tynd. Hans ribben kan man se, knæerne stikker ud og albuer og knogler på armene kan man tydeligt se.

Han spiser okay.. men ikke vildt meget efter at han vokser så meget..

Kan sikkert slet ikke måle sig med jer.. men ville bare fortælle at vores dreng også er meget tynd!!

Anmeld

27. januar 2011

JustinsMoar

Hej!

Jeg kan se at din søn er over 2, og at i selvfølgelig ér i kontakt med diætist osv.
Kan desværre ikke rigtig hjælpe og give gode rod!

Jeg har selv en dreng som har rigtig svært ved at tage på!

Justin er 15 mdr. og vejer 8 kilo, den vægt har han stået stille på længe, hvis ikke han har tabt sig.

Jeg VED derfor hvor svært, og hvor ondt du lige nu har i dit hjerte! For jeg står der selv. Vi går til kontrol hver 14 dag med Justin, for at sikre os at alt er i orden. Vi har efter hånden prøvet alt, desværre bryder han sig ikke om de dersens kalorie drikke, og kaster bare op af dem - så nu er vi ude i noget nyt IGEN....

Håber snat det går den anden vej for jer!

Anmeld

27. januar 2011

<3

Fløde(den fede!) evt. som en flødeskumsklat, creme fraiche36%, smør, olie, bacon, pølser, smøreost, reven ost, chips, advokado, kartoffelmos og grøntsagsmos på smør osv.

Og så ville jeg nok serverere hans mad federe så bare én mundfuld gav en masse.

JEg ville nok forsøge at droppe pasta til ham. Hvis han "kun" spiser af pastaen så ville jeg servere "puder", altså pasta med fyld.Og ville helt droppe rugbrød til ham - bare bondebrød eller

Og ja så må I voksne nok tage mindre sovs og mere pasta/kaftofler/ris SÅ I slipper for den linde mave.MEget fedt kan komme direkte i hans mad, med en smørklat, creme fraiche eller flødeskumsklat...

Hvor meget er han nede på nu?

Anmeld

27. januar 2011

Ni-ko-li-ne

Mor til Frederic skriver:

Frederic var til kontrol sidste torsdag med - på vægten. Han har altid været en slank dreng, men syntes han er på vej over i den tynde afd. Hvilket bare gør ondt i ens mor hjerte, men heldigvis er han stadig Frederic - fuld af fis - kærlig og bare en dreng med et stort hjerte.

Mange af jer ved at vi i over 1 år har rendt til div kontrol - prøver mm.

Så søger nu opskrifter - gode mad ide'er mm. ALT...

Ham børnelægen sagde at vi skulle fjerne alt med kerner - groft brød - knækbrød mm og ind med hvidt brød med masser af smør og chokolade, give digestive osv.

Dertil skære ned på grønsager, smoothies og frugt. Og jo mere pasta/kødsovs med bacon og pølser vi kunne lave des bedre. 

Han ville slet ikke begynde at tage det sidste astma medicin fra ham eller skære i hans aff pulver før end han bliver 3 år, da alt krudt og fokus nu er at få ham op i vægt. 

Vi har siden lavet; 

- ovnbagte bøffer + rodfrugter i madlavnings fløde og kartoffler. vi moste kartofler med 'sovsen' og smør - til os alle. Han tog 3 skefulde...

- ovnbagt mørbrad + porre i madlavnings fløde og pasta til. Han tog nogle grønne pasta'er.

- lasagne med ost og morney sovs. Der tog han lidt lasagne plader.

- pasta med kødsovs, ja der tog han nogle pølser.

- vi køber nu sdr jydsk rugbrød hos bager istedet for kernebrød

mm.

Men OPGIVER snart... For det var meningen at hans/vores mad skal være en 'bombe' så når han blot tager nogle få mundfulde, skulle de være fuld af krudt. Men han tager eller smager ikke på det - det eneste er at vi forældre har lind mave, da vi ikke er vant til den 'fede' mad.

Ved at vi bare skal holde ud og fortsætte, vente - vente og atter sige; det kommer nok, bare vent. Men den har vi sagt hver evige dag siden han så dagens lys og hørt konstant fra sp - læger mm.

Og diætist har først tid i maj, der er bare laaang tid til. 

At blande fløde i han kakao, duer heller ikke da han i forvejen skal have den fortyndet med mælk. Han er ikke meget for tykke drikke med og uden klumper.

Han er med i madlavning - handle ind - selv øse op hans tallerken osv. Men uden virkning. 

Han er blevet fulgt af spise team i 5 dage på børne afd i kolding, uden at de kan sige hvad og hvor. For vi forældre gør alt lige efter bogen og det der virker på andre problem spisere - har ingen virkning på frederic.

Undskyld at dette nok blev lidt langt og roddet.

åh mand!!!! hvis du efterhånden er skaldet, forstår jeg det godt!

hvordan hvis han får mere simpelt mad? f.eks. stegt bacon og en ristet pølse? med lidt pasta til (mens pastaen er i gryden kan du vendeden i lidt smør når den er færdig...)?

eller bare ristet bacon?

kan han lide is? så en god fløde is.....

Anmeld

27. januar 2011

112233 skriver:

Hvor er det da træls at I kæmper sådan.

Vores søn på snart 8 (februar) vejer 25 kg og er 138cm høj. Så han er også meget tynd. Hans ribben kan man se, knæerne stikker ud og albuer og knogler på armene kan man tydeligt se.

Han spiser okay.. men ikke vildt meget efter at han vokser så meget..

Kan sikkert slet ikke måle sig med jer.. men ville bare fortælle at vores dreng også er meget tynd!!

Ja det er træls...

Har han altid været en slank dreng? 

Anmeld

27. januar 2011

JustinsMor skriver:

Hej!

Jeg kan se at din søn er over 2, og at i selvfølgelig ér i kontakt med diætist osv.
Kan desværre ikke rigtig hjælpe og give gode rod!

Jeg har selv en dreng som har rigtig svært ved at tage på!

Justin er 15 mdr. og vejer 8 kilo, den vægt har han stået stille på længe, hvis ikke han har tabt sig.

Jeg VED derfor hvor svært, og hvor ondt du lige nu har i dit hjerte! For jeg står der selv. Vi går til kontrol hver 14 dag med Justin, for at sikre os at alt er i orden. Vi har efter hånden prøvet alt, desværre bryder han sig ikke om de dersens kalorie drikke, og kaster bare op af dem - så nu er vi ude i noget nyt IGEN....

Håber snat det går den anden vej for jer!

Ja han bliver 2 år og 5 mdr her den 3 feb.

Nej ikke diætist endnu, da hun først har tid i maj...

Frederic kan også stå stille i flere mdr i vægt, selv da han var helt lille. 

1 og 2 år's undersøgelsen havde han samme vægt.

Det er hårdt at kæmpe dag ud og dag ind. Men ser på hans smil og være måde og tænker, han er herlig uanset om han vejer 14 kg eller 9 kg.

Anmeld

27. januar 2011

L-Mortil3

Jeg sidder og tænker på proteinpulver, det vi bruger til gamle, tynde mennesker.

Det er en smagsløs pulver man kan blande i alt, lige fra vand/saftevand, sovs, lassagne - ja ALT.

Det er en beriget pulver fuld af ekstra fedt m.m. som man har brug for.

Jeg tænker denne løsning da Frederic ikke bryder sig om fede drikke - eller fed mad? - Har lægen nævt i måske kunne prøve det??

Det er "Complan" jeg f.eks. tænker på:

http://www.ernaeringsdrikke.dk/forside/produkter/klinisk_ernring/pulvere

Anmeld

27. januar 2011

Kirle skriver:

Fløde(den fede!) evt. som en flødeskumsklat, creme fraiche36%, smør, olie, bacon, pølser, smøreost, reven ost, chips, advokado, kartoffelmos og grøntsagsmos på smør osv.

Og så ville jeg nok serverere hans mad federe så bare én mundfuld gav en masse.

JEg ville nok forsøge at droppe pasta til ham. Hvis han "kun" spiser af pastaen så ville jeg servere "puder", altså pasta med fyld.Og ville helt droppe rugbrød til ham - bare bondebrød eller

Og ja så må I voksne nok tage mindre sovs og mere pasta/kaftofler/ris SÅ I slipper for den linde mave.MEget fedt kan komme direkte i hans mad, med en smørklat, creme fraiche eller flødeskumsklat...

Hvor meget er han nede på nu?

åh ja de der puder, hm - dem har han vist aldrig prøvet endnu.

Vi bruger også den fedeste madlavnings fløde der er i mad og sovs og som sovs i ovn.

Han bryder sig ikke om ren flødeskum, hverken hjemmepisket eller det på tube.

Han får ekstra smørklat på kartofler og pasta + de bliver kogt i vand med olie.

kartoffelmos med sødmælk og smør.

digestive med både smør og fed smørost

Fløde yoghurt

Er bondebrød ikke det samme som sønderjysk rugbrød? hm, det har samme form i hvertfald. Vi køber helst bager brød, da han får dårllig mave af kohberg og enkelte shulstads brød.

Tak for alle dine dejlige råd. 

Han er et stykke under 10 kg nu, til hans 90 cm, ved at han som normal vægtig ikke burde veje mere end 14,4 kg.

Anmeld

27. januar 2011

Hansen97

Mor til Frederic skriver:

Ja det er træls...

Har han altid været en slank dreng? 

Ja han har altid været mindre end gennemsnittet...
vejede 3000gr da han blev født og var 48 cm...
Da han var et år vejede han omkring 9 kg... det går langsomt op med vægten i forhold til højden. Han er jo et stykke højere end de andre på hans alder!

Hans lillesøster er 3 år gammel og vejer 15 kg!! Så hun er godt i stand i forhold til ham.

Har ikke et billede af ham men kan lige prøve at se om jeg ikke kan tage et og sende det til dig så du kan se ham... Efter min mening er han for tynd men der er jo ikke så meget at gøre...

I forhold til hans højde burde han veje mindst 30kg . Han har en BMI på 13 og det "normale" er 16..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.